Hej!
Skulle vilja ha tips på inställningar inför lite fotning på en kommande fest!
Gärna om man skall göra eventuella inställningar på blixten också!
Utrustning:
Canon 500D
Sigma 18-200 3.5-6.3
Blixt Canon 430 EX
Trevlig Helg
Hej Martin!
Du lär nog inte få så många seriösa svar på din fråga, därför att det inte är möjligt att ge någon information om att ställa in kameran för att fotografera en fest.
Det sägs att fotografi kommer från grekiskans phos, som syftar till ljusets minsta beståndsdel foton och graphis i betydelsen pensel. Det vill säga måla, eller skriva, med ljus.
Kamerans inställningar måste göras efter de ljusförutsättningar som finns i rummet för festen och det vet nog inte ens du innan du är på plats.
Lär dig hur kameran fungerar, hur du kan mäta ljuset för exponeringarna. Prova dig fram och se hur resultatet blir. Alternativt kan du gå någon fotokurs, under sakkunnig ledning. Då får du grunderna och kan sedan utveckla "hantverket" fotografi. Övning ger färdighet så ge inte upp om inte resultatet blir bra direkt.
Finns det inte tillräckligt med ljus, eller om ljuset är för hårt eller bara består av punktbelysningar så kanske en blixt måste användas. Blixtens och kamerans inställningar måste då göras efter hur du vill att det ljuset ska verka i bilden. Ska det vara det huvudsakliga ljuset eller bara för att lätta upp lågdagrarna (de mörka partierna)?
Även de inställningarna kräver kunskaper och erfarenheter. Lär dig grunderna genom att läsa och/eller prova dig fram.
Du har bättre förutsättningar än jag hade för att lyckas eftersom de digitala bilderna, som inte duger, enkelt kan raderas och minnesplatsen kan användas till en ny bild. Jag fick köpa en ny film allt eftersom rutorna exponerats. Så jag önskar dig lycka till.
Rear sync innebär inget annat än att blixten löses ut i slutet av exponeringstiden och kan bara i vissa fotosituationer ge önskvärda effekter.