Annons

inställningar elinchrom + eos 350?

Produkter
(logga in för att koppla)

thessan76

Medlem
Har jag gett mig in på för djupt vatten?

Leker lite hemma i vardagsrummet (på ca 5x7m) med studioblixtpaket elinchrom d-lite samt min canon eos 350d.

Det är SVÅRT!

Någon som vill hjälpa mig. HUR bör jag ställa blixtarna? Vilken styrka på blixtarna(kan bläddra upp till 5.0)? Inställning på kameran?

Jag har vit vägg + vit skiva på golvet. Jag står med fönster bakom mig.

Tips mottages tacksamt!!

Kameran på M. Slutartid på max synkhastigheten (runt 200).

Sedan får du labba med bländare och blixtens effekt: Ta testexponeringar och kolla på histogrammen. Ställ en bländare. Variera olika effekter och se vad som händer. Testa att variera avståndet blixt - motiv och se vad som händer.

Eller skaffa en ljusmätare.

Börja med lägsta effekten på blixtarna, det är mer än nog för det mesta i ett vitt rum om du inte vill ha väldigt liten bländare. Du hamnar nog runt f/5,6 - f/11 ändå beroende på motivavstånd och vilken d-lite du har.

Hur triggar du blixtarna?

thessan76 skrev:
Har jag gett mig in på för djupt vatten?

Leker lite hemma i vardagsrummet (på ca 5x7m) med studioblixtpaket elinchrom d-lite samt min canon eos 350d.

Det är SVÅRT!

Någon som vill hjälpa mig. HUR bör jag ställa blixtarna? Vilken styrka på blixtarna(kan bläddra upp till 5.0)? Inställning på kameran?

Jag har vit vägg + vit skiva på golvet. Jag står med fönster bakom mig.

Tips mottages tacksamt!!

Ställ kameran i M-läge. Slutartid 1/200 del sekund. Bländare ca 8.
Ställ ena blixten Bredvid dig till vänster kanske en aning framför dig riktad mot motivet. Ställ den på lägsta effekten. Låt den andra blixten vara avstängd. Ta en bild och se hir exponeringen är. Använd histogrammet eller ladda över till dator. Är den för mörk så öppna bländaren eller öka styrkan i blixten. Är den för ljus, minska bländaren (större tal; tex 11).
Bry dig inte om att det är stor kontrast i bilden mellan den sida som ljuset faller och skuggsidan. När du hittat rätt exponering sätter du på den andra blixten som du kan sätta t ex framme vid motivet men så långt till häger du kan komma med den. Lägsta affekt.
Nu har du troligen lättat upp skuggsidan med den andra blixten.

Din utmaning kommer att vara att få tillräckligt lite(!) ljus på skuggsidan.
Ev kan du prova att slå blixten i väggen från motivet.

Ställ in ena blixten i garderoben och glöm bort den några dagar. Gör sedan som dom andra i tråden sagt med en blixt. Ta ett vitt ark eller figolitskiva, tidning eller nåt annat på andra sidan och nära motivet och kolla hur det lättar upp skuggorna. Brukar räcka i ett litet rum. Sällan 2 blixtar behövs och det blir en massa spillljus. Nästa steg är att t bort spillljuset. Då får du gå och köpa en massa svart tyg. Sen kan du ta fran blixt två
mvh
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar