Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

imm0rtelle

Medlem
Har en Canon 60 D..
Fotar alltid manuellt, men har svårt att förstå mig på allt "kameraspråk"..
Om jag ska ställa in kameran med bländaren inställd på f/4.. vad menas med det och hur gör jag det? :)

Kanske läge för en fotokurs alt. bra fotobok?

Ställ in inställningsratten på AV och välj f4 med inmatningsratten. Kameran ställer in slutartiden själv.

Har en Canon 60 D..
Fotar alltid manuellt, men har svårt att förstå mig på allt "kameraspråk"..
Om jag ska ställa in kameran med bländaren inställd på f/4.. vad menas med det och hur gör jag det? :)

Bländaren är "hålet" i objektivet som släpper igenom ljuset in till bildsensorn, stort tal motsvarar litet hål och litet tal motsvarar stort hål. Stort hål ger mycket ljus och litet hål lite ljus. Stort hål ger kortare skärpedjup och litet hål ger längre skärpedjup.
I det manuella läget så ställer du in bländaren genom att snurra på det stora hjulet på baksidan, brevid bildskärmen.
I Av läget som föreslås i ett tidigare svar så är det scrollhjulet vid avtryckaren som du använder dig av.
Du får en bättre förklaring av en bättre pedagog än mig här.
http://www.kameravaskan.se/fotografering-grund/blandare-slutare-och-iso/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar