Annons

Inställningar av 20D inför blixtsäsongen

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Förra blixtsäsongen hade jag Sigma EF-500DG-ETTL till min dåvarande 300D. Den var lite svår att få bra bilder med så jag har beslutat mig för att träna lite med 20D och samma blixt inför en bemärkelsedag då jag förväntas ta bra kort.

Jag vill principiellt ha så lite blixt som möjligt och så mycket som möjligt av rummets karaktär kvar utan blixtskuggor. Det betyder att jag nu testar i området 800-3200 ISO i kvällsbelysning med blixten på.

Jag har också ställt om CFn:3 till 1 som ju betyder att slutaren skall slå på 1/250 sekund när man har AV-läge.

När jag nu provskjuter får jag underexponerade bilder trots att jag börjat testen med ISO3200.
Histogrammet och bilden blir bra först när jag har cirka +3/4 på kameran och cirka +1 på blixten. Är det normalt?

Jag tycker att det är väldigt viktigt under vintersäsongen att överexponera RAW-bilden en aning för att minska bruset och sedan skruva ner exponeringen före konverteringen.

Jag har Noiseware professional tvätt-plugin till CS och den visar att det blir väldigt lite brus kvar vid ISO3200 när jag gör så här. För att ta bort kvaravarande brus har jag byggt ett eget 20D-3200ISO-filter som precis tar bort så mycket brus att strukturen är kvar.

Vad tycker ni fotoproffs om detta?
Skruvar ni annorlundan på grejerna?
 
Till en början tycker jag att 1/250 del är på tok för kort synktid för det du vill uppnå, förutsat att jag förstått det hela rätt! När jag använder blixt inomhus kör jag alltid kameran i M-läge, slutartiden kan variera allt från 1/30 upp till en 1/4 sekund beroende på vilken effekt jag vill uppnå. Bländaren är ju beroende på vilket skärpedjup jag vill ha. Som regel ska man ha en relativt lång slutartid och stor bländare om man vill undvika "blixt" effekten. Skuggor undviks genom att slå blixten i taket eller snett uppåt och bakåt.
 
1/250 innomhus kräver en hel del kräm av blixten. Fast inte om du använder ISO3200.

För att få minsta möjliga inverkan av blixten, så pröva att köra på AV, fast med CFn:3 ställd till 0. Då mäster kameran det befintliga ljuset och anpassar slutartiden därefter. Kör du ändå på ISO800-3200 så får du upp tiderna tillräckligt om du inte prompt måste använda f/8 eller mindre.
Har aldrig riktigt förstått mig på dessa brusreduceringsprogram. Tycker det blir klart användbart upp till ISO1600 om man exponerar rätt.
 
jonasandersson skrev:
Till en början tycker jag att 1/250 del är på tok för kort synktid för det du vill uppnå, förutsat att jag förstått det hela rätt! När jag använder blixt inomhus kör jag alltid kameran i M-läge, slutartiden kan variera allt från 1/30 upp till en 1/4 sekund beroende på vilken effekt jag vill uppnå.
Ja tycker också 1/250 är för kort tid men jag vill inte komma under säg 1/80, för skakningsokärpa kan man ju inte fixa i efterhand. Har försökt låsa till 1/80 sek i TV-läge men så fort jag trycker på avtryckaren ändras tiden.

Nu har jag emellertid hittat att P-läget alltid låser tiden till 1/60 sek och sedan justerar allt det andra.
Det verkar som om P-läget är det bästa att använda med yttre blixt. Har t.o.m. varit ute i kolsvart garage och tagit bilder i P-läge som blivit hyfsat bra, så autofokus fungerar tydligen i mörker i det läget.Jag använde också ISO 1600 som Jesper rekommenderade.

Ska man kanske använda P-läge i stället fär Tv?
 
Jag anser fortfarande att det bästa är att köra i M-läge när man använder blixt, håll bara koll på exponeringsmätaren i sökare så du inte överexponerar bilden om du kör med ett högt ISO eller har mycket allmänbelysning. Risken för röresleoskärpa minskar i och med att du fryser föremålet med blixtljuset, så klart beroende på hur mycket allmän ljus det finns runt omkring.

Ang autofokusen så hhar blixten en hjälpbelysning som går in om det är för mörkt, därför fungerar autofokusen i totalt mörker när man använder blixt. Förutsatt att man inte kopplat bort denna funktion med CF.
 
Christer1 skrev:
Ja tycker också 1/250 är för kort tid men jag vill inte komma under säg 1/80, för skakningsokärpa kan man ju inte fixa i efterhand. Har försökt låsa till 1/80 sek i TV-läge men så fort jag trycker på avtryckaren ändras tiden.

Nu har jag emellertid hittat att P-läget alltid låser tiden till 1/60 sek och sedan justerar allt det andra.
Det verkar som om P-läget är det bästa att använda med yttre blixt. Har t.o.m. varit ute i kolsvart garage och tagit bilder i P-läge som blivit hyfsat bra, så autofokus fungerar tydligen i mörker i det läget.Jag använde också ISO 1600 som Jesper rekommenderade.

Ska man kanske använda P-läge i stället fär Tv?

Hur kan tiderna ändra sig i TV-läge? Händer aldrig med min Eos 30:a.

Edit: Fördelen med att använda de "kreativa" lägena (Av, Tv, M) med blixt är väl att de tar hänsyn till det befintliga ljuset om jag förstått det rätt?
 
Hänger på detta inlägg även om jag kör 350D istf 20D.

Har länge kört m min Speedlite 420ex blixt på AV-läget men det blir inte alltid så bra. Löser inte ut som den ska ibland.

Testade sen med M-läget och då funkade allt mkt bättre.

Men undrar bara hur sjutton det funkar m blixten kontra bländaren o slutartiden egentligen? Kan jag ställa allting manuellt på M-läget t ex en väldigt stor bländare för ett kortare skärpedjup men vad ska sen slutartiden vara??? Eller fixar blixten det själv om jag "ljusmäter" m expknappen på kameran (som jag inte vet vad den heter). Alltså att blixten gör en förblixt för att mäta ljuset.
 
jonasandersson skrev:
Jag anser fortfarande att det bästa är att köra i M-läge när man använder blixt, håll bara koll på exponeringsmätaren i sökare så du inte överexponerar bilden om du kör med ett högt ISO eller har mycket allmänbelysning. Risken för röresleoskärpa minskar i och med att du fryser föremålet med blixtljuset, så klart beroende på hur mycket allmän ljus det finns runt omkring.
Tack Jonas, du har nu lärt mig ett nytt sätt att blixtfotografera med M där JAG har kontroll över värdena i stället för någon automatik.Har gått runt och träningsskjutit och förstår nu exakt hur jag skall göra.

Förutom mer träning på det här är det bara en sak som fattas, jag får ingen AF-assist-beam från Sigman ute i mörka garaget.
Är det eventuellt så att Sigman inte är 100% kompatibel med Canons originalblixtar (fast man hävdar det) eller är det jag som gjort något fel.
Jag har CFn5 ställd på 0. Bruksanvisningen till Sigman är ju tyvärr helkass.
Christer
 
Hejsan,

Kul att du höra att man kan vara till nytta. Hur det är med Sigma blixten och 20D har jag ingen aning om, kör själv en 10D och en 550EX. Men det finns en CF där man stänger av Assistent Beam men vilket nummer den har vet jag inte. Det är ju manualen till kameran du i första läget ska kolla i, men visst kanske det är så att man i blixten kan stänga den funktionen också.

Jonas
 
Nu har jag experimenterat mera och har kommit underfund med varför AF-assist-beamen inte fungerade med extern blixt.
Den går inte att använda i de Kreativa lägena P,Av, Tv och M.

Jag ställde kameran på "Damhuvudet" på autosidan d.v.s. närbild och helt plöstligt dök den infraröda strålen upp i mörkret och jag fick perfekt fokus.

Men det betyder ju att när det är riktigt mörkt måste man köra JPG och använda automatiken som finns på autosidan.
Eller vet någon annan hur man kommer runt det?
 
Hmmm, det verkar lite underligt att man inte kan köra i de kreativa lägena. Det fungerar utmärkt på min 10D och ändå ha kvar hjälp belysningen. Verkar som om det är en inställning av dina CF som hindrar det hela, CF används inte när man kör i programlägena. Man når inte ens de i menyn då. Kolla manualen till din 20D, jag är ganska säker att det är där "felet" ligger.

Jonas
 
"Emmit AF-assist-beam" är en CF

C.Fn-05 AF-assist beam

0: Emits
1: Does not emit
2: Only ext. flash emist
 
Karin har hjälpt mig att komma på ETT sätt att göra det när det är RIKTIGT mörkt i Kreativa Lägen.

Hon nämnde blixtknappen längst ner på kamerahuset.Det är den som är "sesam".

Om man är i Kreativt läge och håller avtryckaren inne till hälften och trycker på den knappen ställs fokus in och sedan exponerar kameran med LÅÅNG tid men blixten brinner av och bilden blir skarp för att det är så mörkt.
Det var ett sätt att göra det på, finns kanske fler enklare?
 
Christer1 skrev:
Om man är i Kreativt läge och håller avtryckaren inne till hälften och trycker på den knappen ställs fokus in och sedan exponerar kameran med LÅÅNG tid men blixten brinner av och bilden blir skarp för att det är så mörkt.
Det var ett sätt att göra det på, finns kanske fler enklare?
Nu har jag studerat manualen och det korrekta sättet att ställa in AF i kreativa lägen är att trycka in avtryckaren till hälften och omedelbart trycka på * då visas en AF-punkt och mätbixten i yttre blixten brinner av. När man sen fullföljer avtrycket kommer exponeringsblixten. Detta måste vara det mest korrekta sättet att jobba med extern blixt på kreativa sidan.
Det var nyttigt med en blixtgenomkörare inför Blixtsäsongen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.