Annons

Inställningar 360 fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat 360 fotografering, och jag har lite frågor om hur man ställer in kameran
för att få grym skärpa över hela bilden. Jag har förstått att man skall köra allt manuellt.

Det jag undrar över är:
Vad använder man för fokusmetod, antal fokuspunkter etc..

Efter som jag kör med manuellt fokus, var sätter jag skärpan om ett rum är 4 x 6 meter?
Sätter jag stativet i mitten av rummet, har jag ju 2 meter till kortaste väggen. Sätter jag skärpan där blir det ju inte så skärp på 3 meter, och hur blir det när man tar takbilden resp golvbilden?

Jag hade fotat i mitten av rummet med en mindre bländare som passar samt ett vidvinkelobjektiv. Vidvinkelobjektivet gör ju att väggarna kommer längre bort, så skärpan kan vara lättare att sätta då.

Bländare ner till kanske bländare 8-11 och fokusera på onändligt antar att du har något extremt vidvinkligt typ 8-12mm fisheye, då brukar skäpan vara onädligt från ca 1m

Har du möjligen ett Samyang 8 mm?
Där stämmer oftast inte avståndsskalan alls.
Mitt ex är inställt på ca 1m om det ska vara skarp på oändligt.
Goggla på hyperfokal-avstånd (heter det så) så finner du tabeller som visar hur du ska få det optimalt.

Hyperfokalavstånd

Tack för svaren!

Jag gick in på dofmaster.com och fyllde i min kamera Canon 1Dx med 8-15 fisheye.

Focal length (mm) 8
Selected f-stop f/8
Subject distance 0.27 meter (detta värde genererades själv)

Jag fick följande värde

Subject distance 0.27 m

Depth of field
Near limit 0.14 m
Far limit 15.4 m
Total 15.3 m

In front of subject 0.1 m (1%)
Behind subject 15.2 m (99%)

Hyperfocal distance 0.27 m
Circle of confusion 0.03 mm

Kan det verkligen stämma att allt efter 15.4 meter blir oskarpt?

Tack för svaren!

Jag gick in på dofmaster.com och fyllde i min kamera Canon 1Dx med 8-15 fisheye.

Focal length (mm) 8
Selected f-stop f/8
Subject distance 0.27 meter (detta värde genererades själv)

Jag fick följande värde

Subject distance 0.27 m

Depth of field
Near limit 0.14 m
Far limit 15.4 m
Total 15.3 m

In front of subject 0.1 m (1%)
Behind subject 15.2 m (99%)

Kan det verkligen stämma att allt efter 15.4 meter blir oskarpt?

Ja, men gör om med t.ex 4 m på "Subjekt distance", vet inte varför den ville ge 0.27 som exempel.

Ja, men gör om med t.ex 4 m på "Subjekt distance", vet inte varför den ville ge 0.27 som exempel.
Ändrar jag till 0.28 får jag följande

Subject distance 0.28 m

Depth of field
Near limit 0.14 m
Far limit Infinity
Total Infinite

In front of subject 0.1 m
Behind subject Infinite

Tänker jag rätt om jag fokuserar på något som är 0.28 meter från linsen?

Du behöver inte fundera så mycket på skärpedjup när du tar 360 graders panoramabilder. Det är inte ett problem, inte ens på nära håll. Det blir skarpt iallafall. Den här är tagen med bländare 8 inifrån min dusch-kabin:
http://www.lysator.liu.se/~john/qtvr/dusch/dusch.html
I ett vanligt rum så är det ännu svårare att få något oskarpt.

Fokusera bara på nåt i rummet (typ nån möbel) och stäng av autofokusen sen så är det klart. Har ditt objektiv inte autofokus så kan du använda live view. Du behöver inga skärpedjupstabeller. Det viktiga är att du inte ändrar några inställningar mellan bilderna.

Ett råd, baserat på egna misstag, är att göra en checklista att ha med dig när du är ute och fotograferar. Typ:
1: Står stativet rakt?
2: Står benen smalt men stadigt?
3: Manuell bländare, tid, iso, autofokus och vitbalans
4: Ställ in fokus
5: etc

Det är så tråkigt att upptäcka när man kommer hem att man har glömt nåt. Det är svårt att fixa i efterhand.

Du behöver inte fundera så mycket på skärpedjup när du tar 360 graders panoramabilder. Det är inte ett problem, inte ens på nära håll. Det blir skarpt iallafall. Den här är tagen med bländare 8 inifrån min dusch-kabin:
http://www.lysator.liu.se/~john/qtvr/dusch/dusch.html
I ett vanligt rum så är det ännu svårare att få något oskarpt.

Fokusera bara på nåt i rummet (typ nån möbel) och stäng av autofokusen sen så är det klart. Har ditt objektiv inte autofokus så kan du använda live view. Du behöver inga skärpedjupstabeller. Det viktiga är att du inte ändrar några inställningar mellan bilderna.

Ett råd, baserat på egna misstag, är att göra en checklista att ha med dig när du är ute och fotograferar. Typ:
1: Står stativet rakt?
2: Står benen smalt men stadigt?
3: Manuell bländare, tid, iso, autofokus och vitbalans
4: Ställ in fokus
5: etc

Det är så tråkigt att upptäcka när man kommer hem att man har glömt nåt. Det är svårt att fixa i efterhand.
Tack för dina dina tips Joand, skall absolut göra en checklista.
Angående skärpedjupet gäller det även om jag fotar 360 graders panoramabild utomhus och vill ha skärpa på hela bilden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar