Annons

Inställning vid blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

iJen

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att lära mig att behärska blixten.

Undrar hur jag ska ställa in bländaren om jag vill ha stor del av bilden i fokus, som t.ex. f16 vid landskapsfotografering. Vad ska jag tänka på när det gäller bländare och slutare vid blixtfotografering? Kanske finns ett lästips online?

Tack på förhand!

Jenny

Hej!

Håller på att lära mig att behärska blixten.

Undrar hur jag ska ställa in bländaren om jag vill ha stor del av bilden i fokus, som t.ex. f16 vid landskapsfotografering. Vad ska jag tänka på när det gäller bländare och slutare vid blixtfotografering? Kanske finns ett lästips online?

Tack på förhand!

Jenny

Är inte helt säker på vad du menar här. Vad som är i fokus bestäms inte av blixten utan av avståndsinställningen. Med f/16 får du större skärpedjup, oavsett blixt eller inte. Blixten når inte så långt att den är något att räkna med vid landskapsfotografering, däremot kan den användas för att göra området närmast kameran mer synlig, även vid landskapsfoto.

Att tänka på vid blixtfoto är att kameran inte kan ha hur kort slutartid som helst och samtidigt använda blixt. På min Canon är 1/200s den snabbaste slutartiden. Så bländaren och ISO får styras av detta faktum.

Att tänka på vid blixtfoto är att kameran inte kan ha hur kort slutartid som helst och samtidigt använda blixt. På min Canon är 1/200s den snabbaste slutartiden. Så bländaren och ISO får styras av detta faktum.

Med Canongrejor, säkert inte alla modeller, kan man även köra med High Speed Synch, HSS, vilket gör att man kan använda blixten även med de snabbaste tiderna, dock med reducerat styrka på blixten. Finns mer info och exempel om HSS i boken jag rekommenderade i ett tidigare inlägg i denna tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar