Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning i olika exempel

Produkter
(logga in för att koppla)

segerdahl

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är en nybörjare på det här med att fotografera, men jag har nu införskaffat mig en Canon EOS 350D och tänkte fota lite med den.

Jag tänkte lista ett par exempel för att få lite mer insikt i hur de olika inställningarna fungerar.

Hur skulle NI ställa in vitbalans, slutarhastighet, ISO samt annat användbart under följande scenarion.

1) Ett vattenfall (I detta exempel, fallet vid kråkan i Mölndal/Göteborg) där vissa partier är upplysta av spotlights nattetid. Jag är ute efter en bild med rörelse i.

2) En fotbollsmatch en halvmolning eftermiddag.

3) Ett porträtt ute vid havet, där personen sitter på en klippa runt 1-2 på eftermiddagen med havet i bakgrund. En solig höstdag.

4) I utkanten av en skog, jag vill fånga det ljus-insläpp som faller in i skogen.

Jag försöker läsa mig till allt detta, men det är alltid kul att få proffshjälp så att man får mer info om hur man skall hantera kameran.

Jag är van vid att fotografera under ytan och jag känner mig som en krabba på land nu.

Tack på förhand,

Mvh,

Mattias Segerdahl

Senast ändrad:
Jag tror ingen svarat för att det är en så mastig fråga. Tror inte svaret skulle hjälpa dig speciellt långt heller. Prova dig fram och läs en bok om fotografi är mina enda råd.

Det beror ju helt på vad du vill uppnå...
Känns ju lite fånigt att jag som nybörjare ska försöka svara, men vi kanske kan få fart på tråden om inte annat:)
Istället för att behandla dina specifika frågor så skulle jag arbeta efter dessa riktlinjer för vissa resultat: