ANNONS
Annons

Inställning för bilfoto, crusing på Powermeet

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGiant

Aktiv medlem
Hej.
Efter att ha haft min kamera ganska länge så tänkte jag att det är dax för en övningsrunda/fotorunda.
Tänkte ta en cykeltur på fredag och fota sånt lite i stan (Västerås) för träning för första gången.
Och eftersom att det är powermeet kan det vara kul att stanna till vid finbils crusingen och träna på lite vackra bilar. Även lite runt mälaren påvägen ner mot stan.

Eftersom mina kunskaper är väldigt begränsade så vore lite tipps uppskattade för då kanske chansken till bra bilder ökar.

Har en D90 samt 50/1.8 som jag tänkte köra på, har även 18-55 3,5-6.6 kitobjektivet.

Bilarna kör ju väldigt sakta så ska jag styra bländaren eller slutaren. Hel manuellt är lite överkurs tror jag för tillfället.
Vill ju inte få för kort skärpedjup så hälften e suddigt eller för mycket rörelseoskärpa så det bara e luddigt eller för lite så allt ser ut som en parkeringsplats... iof det är det man ska träna på att hitta rätt :)

Brukar försöka köra på "A" och styra bländaren.
Iso och vitbalans brukar jag köra auto på men kanske kan "fippla" lite med.

Vill som sagt bra träna men lite tipps mottages tacksamt för att lära sig lite extra. Och jag vet att det finns många här som har fotat många crusingar och har erfarenhet...

Tack på förhand!

Hur du skall gå tillväga när det gäller inställningar, så finns det säkert andra som kan hjälpa dig bättre än vad jag kan.
Men jag tänkte bara tipsa dig om Hälla som brukar vara en populär plats om du vill komma nära bilarna under PowerMeet.

Nu är ju jag eventuellt lite udda, men jag tycker nog att 50 mm är för mycket "teleobjektiv" om man ska ta kort på bilar.

Jag skulle nog välja något mer vidvinkligare, typ 35 mm.

När det gäller bländaren så tycker jag att bilar och deras förare gör sig bäst med "dåligt" skärpedjup. D.v.s att bakgrunden blir suddiga osv. Något som i och för sig är lite svårt med ditt zoom-objektiv.

Jag hade nog sprungit omkring hela dagen och kört med 35 mm med stor bländaröppning och ibland med bländare 5,6 eller något om jag skulle vilja ha lite mer skärpa i bakgrunden.

//Dawid

Nu är ju jag eventuellt lite udda, men jag tycker nog att 50 mm är för mycket "teleobjektiv" om man ska ta kort på bilar.

Jag skulle nog välja något mer vidvinkligare, typ 35 mm.

Jo men nu har jag bara dessa 2 objektiv och det är inte aktuellt att gå och handla ett 35mm just nu även om jag vill ha ett...

50mm är ett härligt objektiv och jag gillar det mer än mitt kitobjektiv så därför tänkte jag mig det... kan ju iof testa båda...

Hälla var ett bra tipps för där finns ju många stillastående bilar.
Tänkte även ta míg mer mot Elbakajen och kolla in beroende på hur bilarna åker...

Jo men nu har jag bara dessa 2 objektiv och det är inte aktuellt att gå och handla ett 35mm just nu även om jag vill ha ett...

50mm är ett härligt objektiv och jag gillar det mer än mitt kitobjektiv så därför tänkte jag mig det... kan ju iof testa båda...

Nu var det ju bara tips jag gav dig. I och med att du vill ha bra skärpedjup så fungerar väl ditt 18-55 bra.
Jag vet inte vilken sensor det är på din kamera, men antagligen så är ditt zoom-objektiv samma sak som 28-80 mm eller något sådant och då är det ju lätt att variera mellan vidvinkel och tele.

Din 50mm är alltså antagligen 75mm egentligen vilket för min smak (kanske bara min smak) är lite för mycket förstoring på ett powermeet.

Men som sagt, det är bara tips och min synpunkt och jag är definitivt ingen expert.

Använd ditt 50 mm till att plåta detaljer. Ta "närbilder" på emblem, krom, fälgar, instrument osv. kryp ner så att du har kameran på samma höjd som bilens mittlinje. Om du kör med det vidaste läget på zoomoptiken, testa att gå nära, låg position och fotografera snett framifrån. Det kommer att bli perspektivfel men det behöver inte betyda att det blir fel.

Lite tips
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=257&pos=11
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=257&pos=8
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=257&pos=12

Använd blixt. Har du ingen extern, använd din inbyggda. Testa innan så att inte blixten kastar allt för mycket oönskade reflexer.

Ska du ta kort på hela bilen så funkar inte 50mm alls tyvärr.
Om det är tomt runt bilen så funkar det givetvis med sällan det är det så träffar.
Så ta ditt kitobjektiv och köra med när du vill fota hela bilar.

50mm passar som en annan skrev på detaljer m.m.

Tack för svar!

Det jag tänkte är att ta foto på bilarna när dom åker förbi på crusingen... Om 50 mm är för stort så tänkte jag backa :) Kanske fel tänk... men jag får se.

Min tanke var att försöka träna på att få till snygga bilder på objekt i rörelse även om det oftast står ganska stilla och inte rullar på speciellt snabbt på crusingen.

Där låg lite funderingar på vilken grund inställning jag ska ha och sen testa lite. Skönt om man har en utgångspunkt att starta på än att ha "noll koll" och sen försöka labborera fram något.

Tänkte även stanna till och ta lite kort på gamla industribyggnader (typ kraftverket eller hamnen) på vägen ner mot powermeet...

Vill bara se om man kan lära sig lite och får man en bra bild e det ju en bonus :)
Förståelse för kameran och inställningar är det jag är ute efter mer än att ha bra bilder att gömma på hårddisken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar