Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning av pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomannen

Medlem
Jag har nyss blivit med systemkamera, Olympus E510.Skall iväg och fota lite på Korsika, jag hade ej tänkt att fota i RAW format (jag har ett kort på 4 GB, räcker ju inte så långt om man skall vara borta en vecka), jag undrar således vilken inställning jag skall välja, SHQ, SQ eller HQ. Vad är det för skillnad på SHQ kontra SQ, det är ju samma pixelantal,3648x2736.
Det finns även en inställning för komprimering. Skall den vara inställd på lägsta för bästa bildresultat?
Insruktionsboken skulle man ju önska lite mer av, för att inte tala om DVD´n

Det finns inga "rätta" kamerainställningar, bara en massa åsikter.

En mycket vanlig åsikt är att man bör fota i bästa tänkbara kvalitet, eftersom tillfället inte återkommer. Man kan ju alltid göra om en bild till lägre kvalitet, men inte tvärtom. Av den anledningen fotar jag själv nästan uteslutande i råformat. Det är säkert onödigt för 95% av bilderna, men jag vet ju inte i förväg vilka 5% jag vill ha toppkvalitet på...

Skillnaden mellan SHQ och SQ är väl just komprimeringen?

Lägsta komprimering = Högsta kvalitet = Största bildfilstorlek.

Som Bengt sa: Använd alltid det bästa. OM du nu MÅSTE minska så ska du minska på storleken (pixlar x pixlar) och inte på komprimeringen. Ju hårdare komprimerad desto mer brus och annat ofog. En liten bild utan brus kan du förstora ganska mycket utan märkbar kvalitetsförlust, men en hårt komprimerad är verkligen förstörd.

Även jag fotar endast i råformat. Inte för att jag anser att jag kan behandla bilderna bättre än kameran (det kan jag verkligen inte för jag är ganska dålig på det faktiskt), utan för att jag får 16-bitars bildfiler på detta vis. Du får mycket bättre omfång och färger och sen riskerar du inte att drömbilden hamnar på någon liten dålig bildfil.

Nackdelen är att bufferten blir full fort (9bilder), så om jag verkligen måste prioritera att kunna skjuta 30bilder på raken får jag nöja mig med jpg.

Minneskort är så billiga att det verkligen inte lönar sig att minska på storleken.

Det är min åsikt.

Vive la Corse

SHQ håller nästan TIFF kvalitet med minimalt förstörande kompression, dock är det bara 8-bit/ch (24-bit RGB) i JPEG. Bildfilerna från SHQ blir väldigt stora, så man kan lika gärna fota i rå-format. HQ är den bästa kompromissen map. bildstorlek och format om man bara fotar JPEG.

• SHQ har 3648x2736 pixels med jpeg-kompression på 1/2.7.
• HQ är 3648x2736 pixels med fast jpeg-kompression på 1/8.
• SQ har förutom jpeg-kompression även ställbart pixelantal.

Själv fotar jag för det mesta i RAW+SQ (1024x768 & 1/2.7 JPEG). Även om man fotar i rå-format, så är det väldigt praktiskt med en liten JPEG-fil vid sidan om .ORF-filen. Den laddas snabbt på datorn med sin ringa storlek, den håller hyfsad kvalitet, för att snabbt dela med sig till vänner, samt utgör ett bra underlag för bedömning av vilka bilder som senare skall kastas eller konverteras från rå-formatet.

Tips:
• Köp till ett snabbt minneskort (>100x) extra, de är förhållandevis billiga.
• Fota gärna de lite knepigare bilderna i RAW+HQ, så att du i vissa fall kan efterbehandla map. vitbalans, kontrastutjämning etc.
• Kolla in programvaran Master, spec. funktionen "Auto Tone Correction". Den kan göra underverk med många igensotade bilder.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar