matti
Aktiv medlem
Tjabba
Tänkte vi kunde dela med oss av erfarenheter från senaste Adobe Camera Raw (4.3.1).....ffa med vikt på inställningar för uppskärpning och brusreducering. Jag sökte genom forumen igår kväll men hittade inte exakt vad jag letade efter.
Jag har en 40D....tycker ACR generellt ger bättre resultat än DPP....ffa mycket bättre brusreducering utan att förlora detaljer. Här nedan en jämförelse mellan DPP och ACR på en 40D som Phil Askey gjort:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page19.asp
Jag har hört att Canon rekommenderar oskarp mask i PS enligt formel 300:0,3:0 generellt för sina digitala SLR för att "lyfta" effekten från antialias-filtret. För att simulera denna effekt direkt ur ACR fann jag följande värden vara optimala (ger jämförbar effekt som om USM-värden ovan appliceras på en helt oskärpt fil från ACR). Defaultvärden som Adobe har föe Canons EOS visas inom parantes.
Skärpning:
Mängd 50-75% (25)
Radie 1,0 (1,0)
Skärpa 25% (25)
Tröskel 25% (0)
Brusreducering:
Luminans 50-75% (0)
Krominans 25% (25)
Jag resonerar som att det måste vara bättre att låta ACR sköta skärpningen eftersom man då utnyttjar hela bitdjupet i filerna plus att skärpningen sker före brusreduceringen...eller??? Tycker att filerna som skärps i ACR bibehåller ett bättre dynamiskt omfång (även jämfört med om de skärps i PS som 16-bits TIFF).
Sen en fundering om hur ni sparar filerna. TIFF tar ju sån förbåld plats. Jag har hittills sparat som JPEG med högsta möjliga kvalitet (12). Naturligtvis sedan bilden är helt fixad och klar, inga redigeringarn görs i JPEG-format. Bara om man plockar upp bilden framöver och tex minskar den i storlek för utskrift edyl. Kanske lite dumt eftersom man då bara bibehåller 8 bitars djup. Skall man spara i nåt PS-format istället måntro (PSD eller Adobe RAW)? Eller kanske JPEG 2000??
Spåna på nu....hur gör ni....alla tankar och tips välkomnas
mvh / Matti
Tänkte vi kunde dela med oss av erfarenheter från senaste Adobe Camera Raw (4.3.1).....ffa med vikt på inställningar för uppskärpning och brusreducering. Jag sökte genom forumen igår kväll men hittade inte exakt vad jag letade efter.
Jag har en 40D....tycker ACR generellt ger bättre resultat än DPP....ffa mycket bättre brusreducering utan att förlora detaljer. Här nedan en jämförelse mellan DPP och ACR på en 40D som Phil Askey gjort:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page19.asp
Jag har hört att Canon rekommenderar oskarp mask i PS enligt formel 300:0,3:0 generellt för sina digitala SLR för att "lyfta" effekten från antialias-filtret. För att simulera denna effekt direkt ur ACR fann jag följande värden vara optimala (ger jämförbar effekt som om USM-värden ovan appliceras på en helt oskärpt fil från ACR). Defaultvärden som Adobe har föe Canons EOS visas inom parantes.
Skärpning:
Mängd 50-75% (25)
Radie 1,0 (1,0)
Skärpa 25% (25)
Tröskel 25% (0)
Brusreducering:
Luminans 50-75% (0)
Krominans 25% (25)
Jag resonerar som att det måste vara bättre att låta ACR sköta skärpningen eftersom man då utnyttjar hela bitdjupet i filerna plus att skärpningen sker före brusreduceringen...eller??? Tycker att filerna som skärps i ACR bibehåller ett bättre dynamiskt omfång (även jämfört med om de skärps i PS som 16-bits TIFF).
Sen en fundering om hur ni sparar filerna. TIFF tar ju sån förbåld plats. Jag har hittills sparat som JPEG med högsta möjliga kvalitet (12). Naturligtvis sedan bilden är helt fixad och klar, inga redigeringarn görs i JPEG-format. Bara om man plockar upp bilden framöver och tex minskar den i storlek för utskrift edyl. Kanske lite dumt eftersom man då bara bibehåller 8 bitars djup. Skall man spara i nåt PS-format istället måntro (PSD eller Adobe RAW)? Eller kanske JPEG 2000??
Spåna på nu....hur gör ni....alla tankar och tips välkomnas
mvh / Matti
Senast ändrad: