Annons

Inställning ACR för Canons 1,6x-croppare

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Tjabba

Tänkte vi kunde dela med oss av erfarenheter från senaste Adobe Camera Raw (4.3.1).....ffa med vikt på inställningar för uppskärpning och brusreducering. Jag sökte genom forumen igår kväll men hittade inte exakt vad jag letade efter.

Jag har en 40D....tycker ACR generellt ger bättre resultat än DPP....ffa mycket bättre brusreducering utan att förlora detaljer. Här nedan en jämförelse mellan DPP och ACR på en 40D som Phil Askey gjort:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page19.asp

Jag har hört att Canon rekommenderar oskarp mask i PS enligt formel 300:0,3:0 generellt för sina digitala SLR för att "lyfta" effekten från antialias-filtret. För att simulera denna effekt direkt ur ACR fann jag följande värden vara optimala (ger jämförbar effekt som om USM-värden ovan appliceras på en helt oskärpt fil från ACR). Defaultvärden som Adobe har föe Canons EOS visas inom parantes.

Skärpning:
Mängd 50-75% (25)
Radie 1,0 (1,0)
Skärpa 25% (25)
Tröskel 25% (0)

Brusreducering:
Luminans 50-75% (0)
Krominans 25% (25)

Jag resonerar som att det måste vara bättre att låta ACR sköta skärpningen eftersom man då utnyttjar hela bitdjupet i filerna plus att skärpningen sker före brusreduceringen...eller??? Tycker att filerna som skärps i ACR bibehåller ett bättre dynamiskt omfång (även jämfört med om de skärps i PS som 16-bits TIFF).

Sen en fundering om hur ni sparar filerna. TIFF tar ju sån förbåld plats. Jag har hittills sparat som JPEG med högsta möjliga kvalitet (12). Naturligtvis sedan bilden är helt fixad och klar, inga redigeringarn görs i JPEG-format. Bara om man plockar upp bilden framöver och tex minskar den i storlek för utskrift edyl. Kanske lite dumt eftersom man då bara bibehåller 8 bitars djup. Skall man spara i nåt PS-format istället måntro (PSD eller Adobe RAW)? Eller kanske JPEG 2000??

Spåna på nu....hur gör ni....alla tankar och tips välkomnas :)

mvh / Matti

Senast ändrad:
Nähepp....jag är inte så insatt i ACR och PS.....var det en korkad och banal frågeställning måntro!??

// Matti

För mig som e nybörjare på digitalt och PS är det en lysande idé.

Fast jag har förstås inget att bidra med ännu...

Hittade lite gammal skåpmat som bekräftar Mattis skärpetips.

"Svar:
Hej Johan!
Ja, när det gäller systemkamerasidan så är det känt att Canon har ett lite kraftigare filter för att motverka moiré. Chuck Westerfall, som är technical advisor på Canon USA, rekommenderar USM med 300% radie 0.2 för att få bort den mjuka "hinna" som finns på bilderna. Men då är det råfiler i orginalstorlek som detta skall appliceras på. Sedan bör man efter justering av "allt-det-där-andra" skärpa bilden igen för önskat användningsområde och storlek.
Mvh
Jeppe

Har tyvärr inte kvar länken där Ni kan läsa Jeppes inlägg i original. Hittade dessutom dessa raderna från

GETTING THE MOST
FROM YOUR EOS-1
CLASS DIGITAL SLR
TIPS AND TECHNIQUES:

Sidan 4

"Apply post-process sharpening effectively:
Canon EOS digital cameras have an anti-aliasing filter installed on the image sensor.
This filter improves color rendition and practically eliminates moiré. The liability is a
slight reduction of sharpness. To reduce the softening effect of the anti-aliasing filter we
recommend applying an unsharp mask to the image in Adobe® Photoshop®. Although
there is no such thing as a best setting for all applications, we suggest the following
as a starting point:
Amount: 300%
Radius: 0.3 pixels
Threshold: 0 pixels

//Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar