Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställd fotomara

Produkter
(logga in för att koppla)

xerxes28

Aktiv medlem
Oerhört trist att fotomaran i Sthlm blev iställd pga för få anmälda. Hade sett fram emot den helgen även om det blivit mycket besvär med att ta sig dit o.d.
Får väl trösta mig med att jag slipper boka flyg, jaga bostad m.m.
Får väl hitta på något annat istället den helgen för pengarna man sparar in.

Någon som har lust att köra iallafall? Lite spontan fotomara utan vinster annat än ära och berömmelse.

Behöver inte vara så svårt. Spåna ihop teman, någon framkallar allt och en grupp gör bedömning. varje deltagare står för de faktiska kostnaderna.

Kanske blir bökigt?

I dessa moderna tider och med den eleganta teknik som erbjuds på dessa sidor skulle man inte kunna ha något motsvarande, fast distribuerat och webbaserat? Men mest digitalt då, förstås (ajaj!).

Två ämnen, fyra timmar. Två ämnen igen osv.

Det kräver naturligtvis insats av några som får
hålla i det hela. Kasta fram förslag är lätt...

www.dpchallenge.com har man tävlingar där kraven är att bilderna ska tas under tävlingsperioden och det ska man sedan styrka genom att visa upp originalfilen.

Ja det var trist. Vi har lagt ner väldigt många timmar på att planera fotomaran. Vi fick 80 anmälda, men det räcker inte.

Vad som gör att det inte blev fler vet jag inte bestämt, men vi har en del teorier. pris, tid, för lång mellan marknadsföring och anmälning (och över sommar) med mera.

Vi kanske kommer tillbaka :)

Magnus Fröderberg
ordförande
Enskede FK

Första för min del också! Men förhoppningsvis blir det något nytt tillfälle. En spontanmara hade inte varit fel men blir lite mycket att lägga pengar på med resa och digitalt har jag inte så där går jag bet.
Next year, får man hoppas!!!

froderberg skrev:

Vad som gör att det inte blev fler vet jag inte bestämt, men vi har en del teorier. pris, tid, för lång mellan marknadsföring och anmälning (och över sommar) med mera.

Vi kanske kommer tillbaka :)

Magnus Fröderberg
ordförande
Enskede FK

Magnus, Jag känner mig oerhört skyldig.

Åtminstone 1 av teorierna stämmer in på mig. Tiden.
Jag vågade inte anmäla mig eftersom det var så långt fram och över sommaren. Tiden gick och jag glömde bort det hela lite grann, enda tills nyss.

Pengar...ehhh jag slänger ut 20-30 tusen på en utrsustning så ska jag väl använda den...
Nää det var ingen faktor för min del.

Skulle vara kul med en Mara så jag hoppas att ni gör fler försök.
/Matthias

AndersT skrev:
Mycket tråkigt. Hur många anmälningar har det behövts för att kunna genomföra maran?

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att 150 pers krävdes för att det skulle genomföras och maxantal var 300.
Och jag som betalade in sista, eller näst sista, anmälningsdagen oroade mig för att vara för sent ute.
Fast 300 pers. som ska ut och fota samtidigt är ju en del så det var väl aningen optimistiskt tänkt av mig, eller pessimistiskt beroende på hur man ser det!

Vi satte först 100 personer som minimum, men valde sedan att sänka priset och höja minimigränsen till 150 pers. Max var hela tiden 300. Vi gick från 250 kronor till 195.

Berätta gärna varför ni anmälde er eller inte gjorde det.

Det säljs otroligt många (digital)kameror nu, så foto-'intresset' är på topp. Borde vara enkelt att få massor av deltagare. Jag gissar på att det är en fråga om marknadsföring 'bara'. Jag visste inget...

Marknadsföring verkar ju omöjligt. Vi hade:

- 2 annonser på fotosidans förstasida
- Delat ut massor av flyers på vildmarksmässan och fotomässan
- Skickat ut till alla fotoklubbar i västra svealand
- Skickat affischer och flyers till fotoskolor och gymnasier
- Artikel i tidningen FOTO med bild (1/4 sida)

och ändå missade du Mats... Svårt...

I Köpenhamn

Förra helgen var det fotomaraton i Köpenhamn. Vid föranmälan före midsommar var deltagaravgiften 200 danska kronor. Vid senare anmälan tror jag det var 250 danska kronor. Mer än 500 deltagare deltog. Helmara, halvmara, familjemara och digitalmara. Maran anordnades samma helg som Pride-festival, fullt med glada människor. Marans huvudarrangör är Politiken , Köpenhamns motsvarighet till DN.
Själv blev jag diskad då jag kom för sent till en "kontroll". Försov mig , Marigt.

froderberg skrev:

Läraren på fotokursen jag gått berättade om en fotomara i Sthlm han varit med på en gång i tiden. Den höll dock på 24 timmar om jag inte minns fel.
Verkade vara ett kul sätt att fota på och testa sin fantasi och bara någon vecka efter att han berättat om det fanns annonsen på fotosidan så då var det bara att kolla upp så man kunde åka samt ha nånstans att bo. Därefter var det anmälan som gällde!!

froderberg skrev:
Marknadsföring verkar ju omöjligt. Vi hade:

- 2 annonser på fotosidans förstasida
- Delat ut massor av flyers på vildmarksmässan och fotomässan
- Skickat ut till alla fotoklubbar i västra svealand
- Skickat affischer och flyers till fotoskolor och gymnasier
- Artikel i tidningen FOTO med bild (1/4 sida)

och ändå missade du Mats... Svårt...

Har själv arrangerat 2 fotomaraton i Jönköping, 2000 och 2001 i samband med fotomässan på Elmia.
Den lilla statistik jag fick fram var att den inte var traditionsbunden, endast hälften av deltagarna var återkommande. Resten förstagångsdeltagare.

Vi skickade bl.a specialerbjudande till dom flesta folkhögskolor med fotoinriktning och ett specialpris, inte en enda anmälde sig den vägen!
Ca: hälften föranmälde sig, resten direktanmälan vid start.
Problemet vi har är att det är tidigt på våren (April) och vädret är okänt, vi har haft allt från snöstorm till gassande högsommarvärme men har alltid lyckats genomföra den ändå.

Info till fotoklubbar, ja, dom har ju sommarstängt nu som du nog vet.
Info på fotomässan? vilken menar du? inte Elmia eller, har inget minne av sådan information.

froderberg skrev:

Först och främst hade det varit kul att pröva kreativiteten så som en mara verkar göra.
Lagom stor.
Det låg också bra i tiden, precis efter terminsstart (dvs inga tentor nära förestående)
Anmälningsavgiften var inte för hög.

hasse lundberg skrev:
Info till fotoklubbar, ja, dom har ju sommarstängt nu som du nog vet.

Info på fotomässan? vilken menar du? inte Elmia eller, har inget minne av sådan information.

Vi skickade till klubbarna i våras, men kanske ändå i senaste laget.

På Elmia delade vi ut. Men främst på vildmarksmässan i Stockholm. I båda fallen i FOTOs monter.

Själv tyckte jag det lät jättekul men 200 spänn är rätt mycket ändå. Det är nästan en arbetsdag för mig och motsvarar en stor del av dom "löpande fotoavgifter" jag har per månad..

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar