Annons

Inspirationshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Har blivit ombedd att ta skivomslagsbilder för ett band som kommer ut med ny platta i höst.

Skivan skall heta "Still At Arms Length" och det är deras andra skiva. Musiken de spelar är (utan att gå för djupt in på genreindelningar) tung hårdrock. Mer info om bandet finns här.

De har en idé om att någon person är på väg bort men att man fortfarande kan se och nästan röra honom/henne.

ALLA konstruktiva idéer motages mycket tacksamt.

Då tycker jag att eftersom det är ett hårdrocksband så kan man använda sig av kedjor.

Låt en eller eventuellt flera bandmedlemmar vara fastkedjade i armarna (gärna länkade i varandra).
De kan vara vända på lite olika håll, men som betraktare ska man kunna förstå att de ändå rör sig bortåt. Sångaren bör vara placerad närmast kameran och är den person som ska synas tydligast. Han får gärna visa stora delar av sitt ansikte och vara skarp. De andra medlemmarna i bandet visar bara delar av eller inget alls av sina ansikten. Ju längre bort de befinner sig..desto suddigare ansikten/kroppar.

Kedjan är tänkt att löpa mellan bandmedlemmarna (de är ju länkade i varandra) och till den som håller i skivan. Alltså..man ska kunna få en illusion som "skivhållare" att man själv håller i kedjan som först löper till en fängslad sångares utsträckta arm..som därifrån löper vidare till övriga medlemmars armar.

På så sätt fungerar bandets eget förslag..gruppen rör sig bortåt..men man får som skivköpare känslan av att man fortfarande "står i förbindelse" med gruppen tack vare kedjan. Passar också bra ihop med titeln "Still At Arms Length"..

Det var mitt förslag. Hoppas att du förstod vad jag menade. Inte alltid så lätt att förklara så här i skrivna ord trots att man själv precis vet hur det skulle kunna se ut.

/JP

Alltså jag är ingen stjärna i finliret i det engelska språket. Men "Arms" har inte det något med beväpning att göra också? Det är i alla fall vad jag tänker på när jag hör "Brother in Arms" med Dire Straits. Jag gör kanske kopplingen till "Armor" vad vet jag. Om det stämmer så kan ju skivans titel få lite annan betydelse och som jag personligen själv skulle tolka det. Fast det beror ju på hur bandet tolkar titeln.

Med min tolkning så skulle jag göra bilder som assovierar till flyktingar, eller kanske terrorism. Det är ju under förutsättning att jag tolkat det rätt. Ett alternativ kan då vara att prata med räddningsverket som har sk ruinstäder.

Fast det beror ju på skivans budskap också. Har du läst igenom texterna?

Mvh
Maverick

forstheim: Tackar tackar!

Maverick: Brothers in arms = Vapenbröder. Mycket bra skiv för övrigt.

Men i det här fallet syftar man på på en armlängds avstånd. Titelspåret handlar om vad jag gissar, en barndomskamrat som alltid funnits på en armlängds avstånd. Men som nu är på väg bort. Över lag så handlar mycket av skivan om kärlek.

De där ruinstäderna då skriver om, vad är det?

Ruinstäderna änvänds för att utbilda räddningpersonal för främst internationell tjänst. Vid t ex jorbävningar. Man simulerar katastrofer eller krigsscenarion liksom. Även försvaret använder dessa anläggningar för att utbilda bl a FN-personal.

Anläggningarna är ganske stora, ungefär som ett mindre samhälle. Den jag har varit i var det nog någonstans mellan 50 och 100 små raserade hus.

Hmm...Får försöka göra något själv på ämnet "På vapens avstånd". Skall skrivas ner i lilla fotoprojektboken :)

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Ruinstäderna änvänds för att utbilda räddningpersonal för främst internationell tjänst. Vid t ex jorbävningar. Man simulerar katastrofer eller krigsscenarion liksom. Även försvaret använder dessa anläggningar för att utbilda bl a FN-personal.

Anläggningarna är ganske stora, ungefär som ett mindre samhälle. Den jag har varit i var det nog någonstans mellan 50 och 100 små raserade hus.

Här i Sverige? Var i så fall?

//Pontus

Kolla med räddningsverket. Jag vet inte vilka som är sekretesbelagda och inte. Men det finns en i närheten av Stockholm och jag skulle gissa att det finns en i trakterna kring Linköping.

Mvh
Maverick

forstheim.
Din idé med kedjor låter ruskigt likt en existerande platta, Pennywise album Unknown Road.

typhoon.
Måste tipsa om att tänka i "bredare termer". Ett band som verkligen gör sjukt bra omslag är ju svenska Kent. Minns inte vad fotografen heter som tar deras bilder, men riktigt coola är dom.

Spännande projekt, lycka till.

låter verkligen som en spännande uppgift typhoon!

jag tycker inte att du ska ha med bandet på omslaget...känns trist och fantasilöst enligt mig...egentligen tycker jag inte att du ska ha nåt som direkt symboliserar "still at arms length" på omslaget då titelspåret heter just detta och (förhoppningsvis) förklarar vad som menas...det känns inte proffsigt

om jag varit du skulle jag hört med bandet vad dom har för känslor och tankar om albumet och utifrån det jobba fram en mer abstrakt idé

man får inte bli övertydlig...då blir det larv ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar