ANNONS
Annons

inspiration/idéer till fotografering av indie-band

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska fotografera mina polares band någon dag nu framöver. Jag vill göra något kreativt och behöver idéer!

En grej jag tänkt på är att ta några "vanliga" bilder på bandet, skriva ut bilderna, placera ut utskrifterna i någon miljö och fotografera utskrifterna.. Låter kanske lite flummigt..

Jag har ingen studio eller så, så det lutar åt att bli utomhus. Bor i Stor-Stockholm

Tacksam för alla förslag!

Senast ändrad:
Kul "jobb"! :)

Indie låter grunge så mycket låter efterbehandling. Googla fram grungelook och PS så hittar du mycket, även moderskeppet.se har åtminstone en tutorial.

Annars gäller det ju hitta bra miljöer, tegel och graffiti kanske, kryddat med järnvägsräls? Då finns åtminstone två klassiska platser i Stockholm, längst ner under norra änden av St Eriksbron eller under broarna från Skanstull mot Gullmar. Där finns t.o.m övervuxen räls vid brofundamenten :) Såklart finns många många fler platser, men dom kom jag att tänka på eftersom du ju bor "här"...

Har du extern blixt så skulle jag köra den från sidan som upplättning, dvs köpa sladd och hålla ut för att få intressantare ljus. Aldrig rakt på. Experimentera lite alltså.

Närmsta ICA kan ha en bra lastkaj som blir ännu bättre. Vore kul se dig posta nåt här sen. GL!

EDIT: appropå Indie så har EMI en studio (den finns väl kvar!?) i Skärmarbrink, alldeles inpå T-banan. Några bilder från den stationen är ett annat hett experimenttips. För 10 år sen, när jag bodde där, var just det huset ALLTID klottrat...

Senast ändrad:
Om du försöker förklara för mig vad Indie står för så kanske det kommer ideer. Om du skall förklara något för någon som inte vet något om något så brukar det gå att se nya sidor av det som du kanske inte tänker på. Det som tycks självklart får ny mening.
Hur smakar en banan? För någon som aldrig har smakat en banan.
Försök hitta en idé som inte bygger på vad alla andra har gjort. Kolla INTE på alla andra Indiebilder. Då rikerar det att bli mos.

Om du försöker förklara för mig vad Indie står för så kanske det kommer ideer. Om du skall förklara något för någon som inte vet något om något så brukar det gå att se nya sidor av det som du kanske inte tänker på. Det som tycks självklart får ny mening.
Hur smakar en banan? För någon som aldrig har smakat en banan.
Försök hitta en idé som inte bygger på vad alla andra har gjort. Kolla INTE på alla andra Indiebilder. Då rikerar det att bli mos.

Lägg inte för mycket tyngd vid just "indie" med det menade jag bara att dem är indiependent (stavning?) alltså fristående och inte har något skivbolag.

Deras musik är ganska glad växelvis upptempo/afterski-aktig musik. Lite likt The Hives..

Jag vet faktiskt inte om bandet vill ha allvarliga bilder eller mer skämtsamma men ändå seriösa bilder.. tror att dem är öppna för både och.

Kom gärna med kreativa förslag, förslagsvis i ljusa utemiljöer, tänker inte dra dit massa blixtar och strålkastere (även om det kan va ballt de med)

Lägg inte för mycket tyngd vid just "indie" med det menade jag bara att dem är indiependent (stavning?) alltså fristående och inte har något skivbolag.

Deras musik är ganska glad växelvis upptempo/afterski-aktig musik. Lite likt The Hives..

Jag vet faktiskt inte om bandet vill ha allvarliga bilder eller mer skämtsamma men ändå seriösa bilder.. tror att dem är öppna för både och.

Kom gärna med kreativa förslag, förslagsvis i ljusa utemiljöer, tänker inte dra dit massa blixtar och strålkastere (även om det kan va ballt de med)

Ljus uptempo och afterskiig får mig att se dem glada i en skidbacke! Ljust, positivt uppåt och skidor.

Gör inte grunge alls är du snäll.

Ta foton mot en bakgrund lika sannah kvist så har du betydligt bättre utgångspunkt. Riktigt duktig och stilrent.

Det som är viktigt med indie är att vara het och trendnära. Grungestuket är mer metal eller amerikansk distmusik.

http://sannahkvist.se/blog/index.php?x=browse

Försök att undvika industrimiljöer eller övergivna platser om det är "pop"-indie, då är det mer retro som gäller..

my 2 cent som musiker i ett indieband.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar