ANNONS
Annons

"Insektsfälla" - ok eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Jag är absolut inte mycket för fuskande. Jag ogillar skarpt att redigera bilder överhuvudtaget, förutom resize och tillhörande uppskärpning, och har ganska nyligen börjat inse att beskärning inte är något fusk utan faktiskt hör till fotograferandet.

Nu till min fråga :)

Har införskaffat en brutal närbildslins och har lite planer för sommaren.
Tänkte att jag bland annat skulle försöka lura fram en myra genom att droppa en droppe juice på ett grönt blad. Rigga upp kameran på stativ, ställa skärpa och komponera, och vänta på att en myra ska dyka upp och dricka av saften, eller om dom inte gillar det så får det väl bli ett litet frö eller ett tallbarr eller nåt som dom inte kan motstå att gå och hämta.

Räknas detta som fusk tycker ni?
Jag menar, en myra eller en fluga som sitter och dricker från en vattendroppe, det har man ju sett en eller två bilder på genom hela sitt liv, men aldrig i verkligheten, så oddsen säger ju att man ALDRIG kommer kunna ta en sån bild helt naturligt.

Och jag har ju ändå en tanke, en idé. Jag kan styra komposition och tänka ut hur jag vill ta bilden, det enda är att jag försöker locka dit en insekt. Borde ju inte vara värre än någon som ropar på fåglar med lockläten, eller lägger ut äpplen för att locka fram en älg, eller hänger ut ett fågelbord för att fota annalkande fåglar.

Vad säger ni? Är jag fånig som ens funderar i dessa banor? Är allt ok så länge det är levande djur/insekter, och man inte befinner sig på ett zoo? :D

Tacksam för era åsikter :)

Äsch, du är mesig... (snäll) :)

Kommer du med kylspray och pincett för att totalbedöva och regissera de små varelserna kan det väl vara diskutabelt (så gör många) - det du sysslar med (eller tänker syssla med) är väl i så fall helt oskyldigt!

Men vill du verkligen locka till dig insekter, så är bladlussaft och naturella fruktsafter effektivt. Ett svagt övermoget plommon får även den tuffaste geting att bli lugn och fin inför fotosessionen. Problemet kan snarare vara att få alla som vill ha att vänta på sin tur...

Anders Svensson skrev:
Äsch, du är mesig... (snäll) :)

Kommer du med kylspray och pincett för att totalbedöva och regissera de små varelserna kan det väl vara diskutabelt (så gör många) - det du sysslar med (eller tänker syssla med) är väl i så fall helt oskyldigt!

Men vill du verkligen locka till dig insekter, så är bladlussaft och naturella fruktsafter effektivt. Ett svagt övermoget plommon får även den tuffaste geting att bli lugn och fin inför fotosessionen. Problemet kan snarare vara att få alla som vill ha att vänta på sin tur...
Ah, ok, tackar :)

Naturella fruktsafter? Vad menar du med det?
Tänkte man kunde köpa en tetrapacks MER eller nåt och trycka ut en fin liten droppe genom sugröret....kanske apelsin eller äpple eller nåt. Vet iofs inte om myror gillar sånt överhuvudtaget.
Har aldrig kunna fota myror förut på nåt bra sätt pga att jag inte haft något bra arbetsavstånd, så en fin nära myrbild står nog högst upp på listan. Är väl de små kryp som är tidigast fram på våren också så, och då är dom kanske lite slöa också när kylan sitter kvar lite i marken :)

Sebastianr skrev:
Ah, ok, tackar :)

Naturella fruktsafter? Vad menar du med det?
Tänkte man kunde köpa en tetrapacks MER eller nåt och trycka ut en fin liten droppe genom sugröret....kanske apelsin eller äpple eller nåt. Vet iofs inte om myror gillar sånt överhuvudtaget.
Naturella fruktsafter betyder nog i detta fallet sånt som finns i insektens vanliga matförråd. dvs. plommon, jordgubbar, bladlöss osv.
Om du är löjlig? Näe, inte det minsta, det finns betydligt värre saker att bekymra sig över.
Ut å plåta med dig.

Segeson skrev:
Naturella fruktsafter betyder nog i detta fallet sånt som finns i insektens vanliga matförråd. dvs. plommon, jordgubbar, bladlöss osv.
Om du är löjlig? Näe, inte det minsta, det finns betydligt värre saker att bekymra sig över.
Ut å plåta med dig.
Krama ur en jordgubbe till en fin fyllig droppe som gör sig bra på bild när myran står och dricker ur den? Låter lite bökigt...

Nån som testat med nån kommersiell dryck istället?
Är inte huvudsaken att det är vätska, och med socker i?
Eller är dom kräsna dom små liven? ;)
Rätt lätt att testa iofs så jag gör väl det när våren kommit lite närmare.

Krama ur 50 bladlöss och samla ihop till en droppe kan ju också vara nåt, då har man iallafall fått kämpa rejält för sin bild :D

Tack för era åsikter :)

Om andra naturfotografer åtlar för björn så kan väl du få åtla för myror.

Ett tips om myror som inte alls har med foto att göra:
På våren brukar "våra" myror vakna innan bladlössen kommit igång. Mer än en gång har vi fått myrinvasion med tydlig riktning mot köket och sockerpåsen tills jag vände på strömmen av myror genom att bjuda myrorna på sockret på deras egen bakgård.
När jag ser att myrorna vaknat på våren tar jag med mej sockerpåsen och en tesked och doserar små högar av socker under buskar och vid husväggen vid ett enda tillfälle. När bladlössen kommit igång med produktionen är faran för myrinvasion över. Det brukar gå åt någon dl socker. Väl investerade sockerkorn tycker jag. Så här har jag gjort i minst 15 år och har aldrig myror i huset fast jag bor granne med dem.

bildsten skrev:
Om andra naturfotografer åtlar för björn så kan väl du få åtla för myror.

Ett tips om myror som inte alls har med foto att göra:
På våren brukar "våra" myror vakna innan bladlössen kommit igång. Mer än en gång har vi fått myrinvasion med tydlig riktning mot köket och sockerpåsen tills jag vände på strömmen av myror genom att bjuda myrorna på sockret på deras egen bakgård.
När jag ser att myrorna vaknat på våren tar jag med mej sockerpåsen och en tesked och doserar små högar av socker under buskar och vid husväggen vid ett enda tillfälle. När bladlössen kommit igång med produktionen är faran för myrinvasion över. Det brukar gå åt någon dl socker. Väl investerade sockerkorn tycker jag. Så här har jag gjort i minst 15 år och har aldrig myror i huset fast jag bor granne med dem.
Ah, ja ett litet sockerkorn som bete kan ju också vara helt ok. Även om inget lär slå en stor fin fyllig vatten/saft droppe som en myra står och sörplar ifrån.
Tack för tipset :)

Sebastianr skrev:
Jag är absolut inte mycket för fuskande. Jag ogillar skarpt att redigera bilder överhuvudtaget......................

Fuskande är det enbart om man försöker lura någon tex de fejkade bilderna från Libanon. Du redigerar ju bilden redan när du väljer objektiv, avstånd och utsnitt.

Nu har myrorna kommit igång iallafall, men jäklar vilken fart det är på dom. Helt omöjligt utan bete.

Finns ju inga fina gröna löv än att lägga juicedroppar på, så jag testade idag med nåt litet frö. Ibland gillar dom ju att bära runt på såna.
Tog väl en 60-70 bilder, med blixt på dessutom, men ingen keeper :(
Dom var inte särskilt intresserade av fröet, och var det nån gång nån som gick och kikade eller drog lite i fröet så hann jag inte med eller missade skärpa en liten aning. Typ så här.

Kanke tar med små sockerkorn nästan gång, om dom nu bryr sig om ett enstaka litet korn?

Bilagor

• myrbete.jpg
    myrbete.jpg
    62.1 KB · Visningar: 1,193
Om du tycker myrorna är snabba nu så får du se upp, de myror jag sett är väldigt slöa. Kanhända det har med solen att göra iofs. De var i en skuggig backe och rörde sig mycket långsamt.

idiom skrev:
Om du tycker myrorna är snabba nu så får du se upp, de myror jag sett är väldigt slöa. Kanhända det har med solen att göra iofs. De var i en skuggig backe och rörde sig mycket långsamt.
Solljuset behövs ju dock för slutartiden.
Testade hursomhelst med socker idag, och det funkade. Inte på alla myror dock, jag antar att det behövs en extra egoistisk myra för att han ska stanna till några minuter och glufsa i sig sockret, för att sedan springa iväg hög på fruktsocker :D

Nu behövs bara några försök till för att få till en perfekt bild :)

Grattis Sebastian !
Riktigt bra myrbild. Fick lust att jaga dom små rackarna jag med, ett 100 mm macro borde funka.

/ Erik

JonasII skrev:
WOW! Kör så det ryker, detta kommer bli intressant. Lägger du upp dem i större format med?
Jo jag lägger väl upp en på torsdag kväll skulle jag tro, när 4 dagar har gått senaste sista bilden.
Har en riktigt fin redan, bara en liten störande detalj på den, men får se om jag lyckas få ännu bättre innan torsdag.

ekemannen skrev:
Grattis Sebastian !
Riktigt bra myrbild. Fick lust att jaga dom små rackarna jag med, ett 100 mm macro borde funka.

/ Erik
Tack :)
Ja visst, en så här bra idé bör utnyttjas.
Kom bara ihåg vems idén var ;)

Det är ju nästan roligare med såhär arrangerade bilder, för då är det ju tanke bakom. Ska man vänta 20 år tills man råkar hitta en naturligt drickande myra så är det ju bara tur. Här kan man ju välja miljö och bakgrund och allt själv. Roligt :)

Fy vilket slit.
Snacka om frustrerande och tålamodsprövande att fota myror.
Fick iallafall till slut en perfekt bild idag, efter att ha suttit på huk någon timme och tagit sisådär 70-80 bilder. Lägger upp den på torsdag/fredag.
Nu blir det fanemig inga mer myrkort på ett bra tag :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar