Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Insekter att identifiera

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Hej och hallå gott folk,

Var ute och fotade insekter i morse. Fick följande två fulingar i sökaren - kan inte finna någon av dem i min insektsbok. Alla bilder tagna i Danmark.

Nummer 1: I storlek som en vanlig geting. Gadden (?) därbak får mig att gissa på en stekel av något slag. Det som inte syns på denna bild är att den också är utrustad med någon form av "snabel".

Bilagor

• no1.jpg
    no1.jpg
    97.6 KB · Visningar: 3,474
Senast ändrad:
Nummer 2 (huvva): kroppen ca 2-3 cm lång. Ser ut att vara någon form av syrsa/gräshoppa. Det närmaste i min insektsbok är en Sadelvårtbitare, men den ende bruna som finns i boken finns bara i Frankrike...

Bilagor

• no2.jpg
    no2.jpg
    95.4 KB · Visningar: 3,903
Nummer 3: Måste vara en stekel, såg väldigt röd ut när den flög.

Bilagor

• no3.jpg
    no3.jpg
    75.6 KB · Visningar: 4,709
jkene skrev:
Nummer 2 (huvva): kroppen ca 2-3 cm lång. Ser ut att vara någon form av syrsa/gräshoppa. Det närmaste i min insektsbok är en Sadelvårtbitare, men den ende bruna som finns i boken finns bara i Frankrike...
Hittade den här sidan, verkar ganska bra, man kan i alla fall få ett hum om vilken insekt man hittat.
Resultatet efter lite bildsökande gav det här.
Verkar vara en Buskvårtbitare, Pholidoptera griseoaptera.

En till...

Är tyvärr varken utrustad med kunskaper eller insektsbok. Någon som vet vad det för gynnare som två gånger hamnat i min regnmätare utan att kunna ta sig ur för egen maskin?

Bilagor

• dsc00018.jpg
    dsc00018.jpg
    98.6 KB · Visningar: 3,069
Söderlund skrev:
Hittade den här sidan, verkar ganska bra, man kan i alla fall få ett hum om vilken insekt man hittat.
Resultatet efter lite bildsökande gav det här.
Verkar vara en Buskvårtbitare, Pholidoptera griseoaptera.

Visst ser det ut att vara en sådan :) Tack! (Jag brukar använda biopix för att bekräfta när jag har ringat in en art)

Re: En till...

P.R. skrev:
Är tyvärr varken utrustad med kunskaper eller insektsbok. Någon som vet vad det för gynnare som två gånger hamnat i min regnmätare utan att kunna ta sig ur för egen maskin?

Enlig min insektsbok har din regnmätare lyckats fånga en Humlebagge (Trichius faschiatus).

jkene skrev:
Nummer 3: Måste vara en stekel, såg väldigt röd ut när den flög.

Mina efterfoskningar tyder på att detta är en äkta parasitstekel av varianten netelia testaceus. Svårt att se när huvudelen av kroppen är så mörk dock. Någon som kan bekräfta eller förneka?

En mystisk larv =)

En bekant till mig var ute och vandrade i Södermanland och sprang någon gång på den här larven.

Jag har ingen aning om vad det är, men jag förmodar att det är någon sorts mal- eller fjärilslarv...

Någon som vet, månne? =)

(Foto: Malin Hedström)

Bilagor

• litenlarv.jpg
    litenlarv.jpg
    20.4 KB · Visningar: 3,743
Re: En mystisk larv =)

Galdr skrev:
En bekant till mig var ute och vandrade i Södermanland och sprang någon gång på den här larven.

Jag har ingen aning om vad det är, men jag förmodar att det är någon sorts mal- eller fjärilslarv...

Någon som vet, månne? =)

(Foto: Malin Hedström)

Det är en larv av Aprikosspinnare/Allmän fjädertofsspinnare (Orgyia antiqua).

Är detta en Makaon larv ????

Makaonlarven är väl inte luden eller finns den i olika stadier....

Bilagor

• larv.jpg
    larv.jpg
    32.5 KB · Visningar: 2,879
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar