Annons

inscanning av s/v negativ 6,5x11

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
Har ärvt en gammal Zeiss"ICA"Icarette 6,5x11 (116-film)av en gammal släkting. Nu har vi i släkten grävt fram tjocka luntor med svartvita negativ, tagna med kameran. Det är bilder av stort värde för oss alla och jag vill veta om någon på detta forum vet, om och isåfall var jag kan vända mig, för att få dessa udda format inscannade. I kameran satt även en exponerad filmrulle från ca -45, tagen på en semestertripp i stockholm. Går den att framkalla?Robert

beror nog på vilken kvalité du är ute efter, men jag kan rekommendera en epson 2450 photo, eller den nyare epson 3200 som klarar negativ i den storleken... plus att bilderna blir av ypper kvalité (2400dpi och 3200dpi).. fast somsagt, allt beror ju på hur du skall använda bilderna.

ang. filmrullen så går allt att framkalla, frågan är om det blir några bra bilder... men bara filmen inte är ljusskadad så kan det gå bra! kolla bara vilken process filmen ska köras i..

Jag har också en mängd med gamla neg som är tagna för 70-80 år sedan. Dessa var i format 9*12 och 6*12: För att bilderana skall få ett värde så måste man ju veta vad och vilka de föreställer samt ungefär när de tagna. Du har ju mörkrum så jag föreslår att du tar kontaktkopior på alla bilder om du inte kan förstora dem vill säga.
Kontakterna har ju den fördelen med att du kan studera både bilder och skärpa och få plats med många på samma papper. Sen så är det ju lätt att scanna in dessa kopior med en flatbäddsscanner. Jag gör så med mina mellanformats neg. Både färg och s/v neg. Det är kul med gamla bilder för de har en bra historia att berätt för oss. Tänk bara på upphovsmannarätten.

framkallning och kopiering

Känner mig lite ängslig inför uppgiften att framkalla en så pass gammal och för mig intressant film. Det är en kodak, tror den heter x-pan. Man vill ju inte misslyckas på första försöket. Har inte provat att köra in ett gammalt neg i framkallningsspiralen, men det kanske går. Dessa neg är j som sagts tidigare 6,5 cm och lite bredare än 6 (5,6)cm.Går dom inte in i den tanken, hur gör jag då? Var tar jag reda på rätt framkallningsprocess? (Sitter nu på en datakurs, alltså är jag inte speciellt van vid IT.) Har i min fortfarande ringa begynnelse bara använt D-76.
mvh. Robert

Jag känner igen namnet på filmen men vet inte hur den skall framkallas. Jag ska kolla lite imina äldre handböcker och se om det finns några uppgifter i desa om den filmen. Annars så borde ju Kodak själva kunna ge upplysningar om framkallning.
Ang. hur man utför själva framkallningen så kan du göra på flera sätt. Ett sätt är lägga ner filmen i en burk som är tillräckligt stor, se bara till att det är tillräckligt med vätska så filmen doppas helt. Agiteringen sker genom att man rör om filmen i buren förhand. Allt naturligtvis i totaltmörker. Tiden kan ju någon stå utanför dörren och hålla reda. Så har jag soppat mycket film. Den andra metoden är att använda tankar till framkallning. Det använde jag då jag körde mycket s/v film på 70-talet. Jag köpte avloppsrör i plast och pluggade dessa i botten. Jag hade tre rör, framkallare, stop och fix. Rören skall vara ca: 1 meter för att klara 135 film som jag tror är 165 cm. 80 cm dubbelvikt. Filmen hängs i dokument klämmor och nertill en tyngd.

PVC-rör...

Har faktiskt tänkt ut en konstruktion byggd på pvc-rör. Då var jag alltså inte helt ute och cyklade...även om uppfinningen som redan fanns var gammal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar