Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inscanning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Närmar mig nu ett köp av ny scanner, men frågan som jag ständigt ställer mig är:

"Ger denna scanner ett fullgott resultat som jag blir nöjd med?"

Problemet är ju att man inte vet något/någon som har den "scanner" som man tittar på för tillfället!
Nu har jag tittat på ett par olika varianter och kommit fram till 2 st som jag ska välja mellan.

HP:s SJ3570, flatbädd med dialock och Minolta:s Dimage Scan Dual II, diascanner!

HP:n kostar ca 1700:- medan Minoltan kostar ca 2700:-

Jag vet att kvaliteten på inscannade bilder blir bättre på en renodlad diascanner, men frågan är om den blir så mycket bättre? Det skiljer ju ändå 1000:- emellan dem!
Är det värt att verkligen satsa dessa extra kronor på Minoltan eller kan jag lika gärna köpa en flaska Whisky för dem???

Finns det någon som har inscanningsprover på de två scannrarna??? Eller någon som sett skillnaden ändå??? Gärna någon som är kräsen och kräver mycket av slutresultatet!!!

Whisky är gott, men det skall nog till mer än en eller två flaskor för att kompensera för den skillnaden. Nu har jag inte sett skanningar gjorda med den aktuella HP-skannern, men jag har använt flatbäddar som utklassar den vad gäller specifikationer och Minoltan är ändå hästlängder före.

Allvarligt talat, den där HP-skannern har 1200 ppi upplösning, det går inte ens att jämföra dem, de spelar inte i samma division.

Skall man ha kvalitet i närheten av Minoltan från en flatbädd så får man vara beredd att betala ett par tusenlappar mer. Alltså utöver filmskannerns pris.

Att skanna småbild med dialock brukar inte bli någon höjdare. Jag har faktiskt provat den flatbädden men inte dialocket... Det blir en trevlig whisky för 1000kr men hellre en filmskanner.

Mmmm...jag räknade nog inte med att köpa en whisky...vet ju också att det blir så mycket bättre utan den... ;-)

Men finns det någon som har erfarenhet av Minoltan? Är den bra? Inga problem? Bra programvara som medföljer? Något som man bör veta? Något jag glömt?

Jag har minoltan och har väl följade att säga:

Jag har inte upplevt några problem med min sedan jag köpte den för snart 6 månader sedan. Programvaran är bristfällig, tyvärr, det är helt klart värt att lägga några hundralappar på Vuescan som ger ett betydligt bättre resultat. Den är lite seg då den bara har USB 1.0 men det är så att man kan stå ut med det.

Ser man till att uppgradera till den senaste drivrutinen och kör med vuescan så, JA, det är en mycket bra scanner, tveklöst den bästa i sin prisklass. Jag har läst att vissa har fått några märkliga linjer på sina scannade bilder med en äldre drivrutin, dock ingenting som jag har märkt av. Samtliga mina diabilder här på fotosidan är scannade med SD2, te.x:

1 2 3 4

Den medföljande programvaran som Minolta har är inte alls så dålig som Malm skriver. Jag har använt båda mjukvarorna och tycker absolut att Minolta gjort ett riktigt bra jobb med sin mjukvara. Den har allt man behöver, resultatat blir jättebra och fram för allt så är det enkelt att använda. Ett bra användargränssnitt och där har Veuscan enormt mycket att lära.

Anders, vad gör Veuscan så väldigt mycket bättre, jag kanske har missat något grundläggande?

mvh
Anders

Anders;

Jag tycker att det är som natt och dag att arbeta med vuescan till skillnad från Minoltas egen mjukvara och därmed upplever jag det som att resultatet blir bättre. Är du nöjd med Minoltas mjukvara så är det bara att grattulera så är alla nöjda och glada med våra egna val ;-)

Har du för avsikt att skanna dia i huvudsak så finns det inget fullgott alternativ till en diaskanner.Visst kan du få fram ganska skapliga bilder från dialock men det dröjer garanterat inte länge förrän du ser dig om efter nästa steg i kedjan.Kvalitetsnivån har en benägenhet att höjas vartefter.Det kommer att dyka upp bilder som Minoltan inte klarar heller men steget till ytterligare proffsutrustning är därefter ruskigt långt.Ta en koll på mina senaste inlagda bilder och bilda dig en uppfattning.Jag har en bänägenhet att samla på mig svårskannade alster..
Jag har II-an och en HP 3370c.
mvh/gunte..

Tack

Tack för era svar!
Är mycket tacksam över att ha fått se lite prover och fått lite mer kött på benen.

Det dyker bara upp fler frågor efterhand... tex färgåtergivelse och skärpaförlust mot orginalen?
Det är väl egentligen helt personliga bedömningar beroende på hur kräsen man är så jag förväntar mig inget svar. Det är något jag får se när scannern väl är inhandlad. Nu ska man bara försöka hitta det billigaste priset...

Om man utgår ifrån att jag skulle köpa HP:n för 1700:- och sedan inte vara nöjd. Utan reagerar som Gunte beskriver så köper jag Minoltan senare för 2700:- (räknar inte med prishöjning här inte). Då har jag ju i vart fall förlorat 1700:- och det blir det ju en riktigt fin Whisky för... ;-)

Vet nog inte egentligen varför jag ens funderade på de två alternativen. När det bara fanns/finns ett alternativ! :)

Tack igen i alla fall!

---------------
Stefan Dagobert
Mer medveten och mindre förvirrad nu!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar