Annons

Insats till kameraväska, designfråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

niben

Aktiv medlem
Hej!

I jakten på en kameraväska som inte ser ut som en kameraväska, lite retro och slittålig så hittade jag en remake av en gammal WW2 budväska, en klassisk "messengerbag" i oliv canvas.

Nu sitter jag och skissar på hur jag skall göra insats/er som man kan stoppa ner i väskan så grejorna blir lite mer skyddade. Dvs nått stötdämpande som jag klär med nån slags nylon.

Nu till frågan. Första tanken var att göra nått där jag kan ställa saker stående (lins ned och kamerabaksida upp), men då slog det mig en sak. Min 24-70 som sitter på mest har ju en konstruktion där frontlinserna rör sig fram och bak något när man zoomar. Flera objektiv har denna typ av konstruktion. Om man ställer ner kameran med objektivet ner så vilar ju tyngden på denna rörliga del i objektivet. Är detta riktigt sunt?

Alternativet är att bygga i två lager, ett där man stuvar grejor och ett ovan detta där man lägger kameran vågrätt med lins på och handgrepp upp. Nackdelen är ju att man kanske inte nyttjar höjden på väskan optimalt och att man får tyngd på stuvade grejor.

Några tips på design som ger snabb access till en kamera med objektiv på?
 

Bilagor

  • 79c49833e7a01f0b5a7c0110.L.jpg
    79c49833e7a01f0b5a7c0110.L.jpg
    11.9 KB · Visningar: 4,151
Tamrac m.fl. väsk tillverkare har löst det med vadderad botten + styva mellanväggar där huset hänger på väggarna och objektivet på så sätt inte måste stå på botten.
 
Några tips på design som ger snabb access till en kamera med objektiv på?

Du kan ju göra upphängare (princip, "hölster" för kameran) inne i väskan. Kanske kan du handla en billig (ful, sunkig) kameraväska för att plundra på dess inredning? Men principen är som sagts i tidigare inlägg - väskans hållare stöder mot huset, objektivet hänger i kameran. Lösa objektiv stöder mot sin botten (objektivfästet).
 
Det slutade med att jag hittade en löstagbar flexibel inredning på ebay för $40 som jag stoppar i. Såhär blev det som återkoppling:
 

Bilagor

  • vaska1.jpg
    vaska1.jpg
    16.7 KB · Visningar: 3,304
  • vaska2.jpg
    vaska2.jpg
    18.1 KB · Visningar: 3,471
  • vaska3.jpg
    vaska3.jpg
    24.3 KB · Visningar: 3,307
Ser bra ut, ska nog kolla upp det där blocket lite närmare på ebay om jag bara får mitt paypal aktivt nång gång! Fick en messenger-väska av brosan jag använder flitigt nu. Kör med avdelarna från min Slingshot 200 i botten på den, funkar kanon. Letade länge efter en någorlunda snygg messengerväska, men fick ju denna. Strax efter halkade jag in på denna sida där det fanns rätt trevliga väskor av messenger-stuket..inte billiga dock! :D
http://www.pappaprylar.se/dadgear-messenger-skoetvaeska
 
Hej.
Var fick du tag på väskan? Jag har varit på jakt efter en väska i precis den stilen som jag tänkt bygga/sy om till kameraväska. Men insatsen/blocket såg ju riktigt bra ut. Som sagt, perfekt att man kan byta väska smidigt.

Mvh Aron
 
Jag va inne på just den precis innan du skickade länken. Verkar som det är ebay som gäller. Får bli att beställa ett kit :)
 
Jag köpte min här, bra leverantör, posten lite seg, typ 1½ vecka:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190338655951&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Dom finns i lite olika varianter, även i kahki, svart osv, se mer här:

http://www.amazon.com/Heavyweight-Classic-Messenger-Bag-Olive/dp/B000KA98JE/ref=cm_cmu_pg__header

Jag försökte beställa men dom skickar inte till Sverige verkar det som.
Fick du kontakta dom direkt?
Får jag fråga vad frakten blev?

// Robban
 
Jag försökte beställa men dom skickar inte till Sverige verkar det som.
Fick du kontakta dom direkt?
Får jag fråga vad frakten blev?

// Robban

Den översta ebay länken funkar worldwide, men du måste nog välja sverige under "see all details" under shipping strax under budknappen. Där ser man också kostnaden $19.99 för airmail till sverige.
 
Den översta ebay länken funkar worldwide, men du måste nog välja sverige under "see all details" under shipping strax under budknappen. Där ser man också kostnaden $19.99 för airmail till sverige.

Tack, den funka.
Lite tråkigt med fraktkostnaden bara :(
(lite småsnål e man ju)
 
Jag är för snål för att betala samma för leverans som för väskan, så jag söker fortfarande billigare sätt att skaffa än så här väska :)

Har hittat bland annat den här affären – http://www.kidamo.co.uk/ProductDetails.asp?ProductCode=9148&CartID=1 – där väskan skulle kosta ≈£31 med leverans till Sverige. Beror lite på om man får betala moms när väskan kommer til Sverige om det är bättre pris eller inte, men leverans brukar vara snabb när jag beställer något från Storbritannien.

Tyvärr har de väskan bara i svart och grönt, men jag vill gärna ha den khakifärgat…
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.