Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inredning Lowepro

Produkter
(logga in för att koppla)

Parsi

Aktiv medlem
Jag har tre kameraväskor. Två är jag väldigt nöjd med. Min sista och största däremot passar mig inget vidare. Felet är inredningen. Det är Lowepros största (tror jag) sling. Jag köpte den just för att ibland kunna kånka med lite mer grejor. Jag tog nog också för givet att inredningen skulle vara minst lika smart som i mina andra väskor, för detta lämnade jag obesett när jag handlade den.

Inredningsdetaljerna finner jag besynnerliga och frustrerande. Det finns inte så särskilt många sätt att möblera bitarna på kardborren. Det verkar som om väskan är avsedd för någon med 6-8 små prime-objektiv (inga telen) och bara ett hus, med tillika ett ganska kort objektiv.

Nog har jag en del primes alltid, men jag är ju huvudsakligen, precis som många nuförtiden, en zoom-människa. Och här finner jag Lowepros väska mycket frustrerande. Till att börja med är kamerafacket helt fast i objektivdjup och dessutom för grunt för de flesta av mina objektiv. Och utan objektiv skramlar kameran nog runt. Huvudfacket är lika illa. Där finns inte tillräcklig längd på något håll för ett långt tele, och att möblera fickor för objektiv är mycket oflexibelt och hur kreativ jag än försöker vara får jag aldrig till nåt som jag har lust att bära min utrustning i. Följaktligen har jag aldrig använt den heller.

Jag har nån sorts fantasi om att skaffa nån sorts skumplastblock, skära till detta så att det fyller ut väskan, och sen, på nåt sätt, försöka skära ut fickor för objektiv. Men det verkar kanske inte helt enkelt.

Hur som helst - någon som har tips och idéer? Hur göra en bättre inredning? Material och metoder?
 
Ta reda på vad väskan heter så är google din vän. Lowepro slingshot 302 tar en kamera med monterat 70-200. Har du större objektiv än det så blir det svårt. När du når botten så tar ju liksom väskan slut, det är av den anledningen man inte får ner större objektiv.
 
Vill du få med dig mycket utrustning så kan jag rekommendera,
Tamrac Expedition 8X, http://www.tamrac.com/5588.htm

Jag får lätt, men det blir tungt, med mig följande i den säcken.
2 st EOS 1D hus
  • 2 st EOS 1D hus
  • EF 16-35/2,8 L USM II
  • EF 24-70/2,8 L USM
  • Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM
  • Sigma 120-300mm F2.8 EX DG OS APO HSM
  • Blixt 580EX II + ext batteripack
  • Några extra kamerabatterier
  • Black Rapid dubbelsele
  • Ultrabook 13,3" + laddare
  • Massa små tillbehör som kortläsare, kablar, 4G.modem, Pocket Wizard TT1/TT5 mm
 
Men Parsi vill inte ha en ny väska utan bygga om sin befintliga. Men när jag läser vad han skriver igen förstår jag inte vilken väska han har. Sälj denna Lowepro och köp en ny :D
 
Men Parsi vill inte ha en ny väska utan bygga om sin befintliga. Men när jag läser vad han skriver igen förstår jag inte vilken väska han har. Sälj denna Lowepro och köp en ny :D

Förstod det men samtidigt beklagade han ju sig på att han inte fick plats med sina grejor och ryggan därför föreslog jag ett alternativ då jag tycker som du, sälj ryggan och köp en ny.

Annars så finns det ju skuminredning här t ex http://pelieu.com/sv/vaskinredning.html
 
Förstod det men samtidigt beklagade han ju sig på att han inte fick plats med sina grejor och ryggan därför föreslog jag ett alternativ då jag tycker som du, sälj ryggan och köp en ny.

Annars så finns det ju skuminredning här t ex http://pelieu.com/sv/vaskinredning.html

Tack så väldigt mycket. Jag tror jag börjar med att titta närmare på det tipset.

Jo visst har jag tänkt på att köpa en ny. Men det garanterar ju liksom inte att inredningen i den nya blir 'perfekt'. Så fort man börjar fantisera om custominredning så höjs tydligen omedvetet kraven. Sen är det väl också så att min tilltro till att Lowepro kan göra en vettig inredning är helt i botten. Jag har en 30 år gammal alldeles utmärkt Blue Mountain-nånting, och en förträfflig nyare Canon-väska. Så köper man ett av de mest aktade märkena idag och får sån här halvkviden, amatörmässig, ikea-skit.

Man köper en ganska dyr väska med livstidsgaranti, och får några billiga, opraktiska pad'ar med velcro som inte riktigt passar på nåt vettigt sätt, utom ett - som är oanvändbart för mig. Enda fördelen är ju att man kan riva ut skiten, annars hade de lika gärna kunnat haft fast inredning. Jag misstänker ju dock att pad'arna är standardproduktion för Lowepro, och inte speciellt avsedda för väskan.

Väskan i övrigt har jag inget emot, utom att kamerafacket har en helt orörlig bakvägg - fullständigt hjärndött uridiotiskt. Hur f'n kan man bara vara så j'vla dum!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.