Annons

Inredning av fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag kommer få ett rum "över" i min lägenhet. Ytan är inte så stort, men väl 4x4 m. Min tanke är att försöka göra en liten studio av det för bl.a porträttfoto, men även annat foto typ stilleben.

Nu är frågan om ni har bra tips på hur jag skall fixa till det. Det har ni säkert! Hur målar man förlagsvis väggar, vad skall jag förbereda för att kunna sätta bra ljus o.s.v

Alla tips och idéer tas tacksamt emot :)

Hej.
I ett så litet utrymme kan det vara bra med en väggfärg som är medelgrå. Det blir lite för mörkt för att vara "bekvämt" i ett "vanligt" rum, men blixtljuset vispar inte runt så mycket.
Alternativt kan du ju måla alla väggarna vita (matt färg) och sen hänger du svart tyg från golv till tak på den väggen som är bakom dej och på en av väggarna på sidan. Då har du 2 svarta väggar och 2 vita. Teoretiskt så har du fått i genomsnitt medelgrått. Bakom det svarta tygen kan du ha förvaring och dylikt.
Taket ska vara vitt.
Det häftigaste hade ju varit att ha ett helt svart rum men det blir ju extremt deprimerande att vara i. Sen är det lite opraktiskt med ett så pass mörkt golv. Det är lätt att man snubblar över svart stativ och svart sladdar.
Något annat som kunde vara bra i ett sånt litet rum är ju om man kan slippa så mycket stativ som möjligt. Golvytan krymper snabbt. Fundera ut om du inte kan ordna nån slags lösning med att montera blixtar och sånt i taket. Fast monterat men justerbart i höjd. Eller nån slags skenor. Finns ju att köpa (dyrt) men jag är säker på att man kan bygga smarta grejjer själv till en bråkdel av kostnaden.
Minimera antalet saker och möbler. Hopfällbara grejjer är bra. etc etc

/Jacob vP

Ska du kunna styra ljussättningen maximalt bör väggarna vara svarta för att förhindra att ljuset studsar och blir okontrollerbart.

Särskilt i ett litet rum blir det känsligt.

Samtidigt skan man utnyttja det lilla rummer om man klär det ljust. Då får man man få ett supermjukt ljus.

Jag har grått i min studio. Medelgrå (neutralgrått kanske det heter) utan några färgnyanser i och vitt tak. Det funkar bra. Svarta skynken kan vara bra för att styra ljuset.
/Mikael

Ska du fotografera barn är det inte helt optimalt med svarta väggar och en massa fotoutrustning. Skulle jag bygga studio hemma hade jag valt vanliga tapeter. Helst ganska neutrala i färgen. Det är kanske risk att du tröttnar på en sådan liten studio därför att du nästan bara kan ta ansiktsbilder och halvbilder.

Min studio har vita väggar och tak. Jag studsar ljuset ofta i väggarna.

Jag hade de ungefär måtten då jag hade hus. Rummet var ett f d barnrum i sån där hemsk kornblå färg (målade väggar), ljus ekparkett och vitt tak. Jag klädde en av tre helväggar svart samt att jag då rullade ut tyg även på golvet. De andra 2 helväggarna körde jag mot vitt tyg och så hade jag en över med fönster på.

Jag testade aldrig blixtar utan körde med Tungstensbelysning just p g a storleken. Alla bilder här är tagna i det rummet mot svart samt de här mot vitt.

Saknar det rummet ibland. Det var funktionellt trots strl.

Senast ändrad:
Färgval låter jag vara osagt igentligen, men medelgrått eller aningen mörkare borde väl vara bra, rent logiskt.

Dock, massa "smarta" krokar i tak och på väggar som bör kunna användas från allting från att hänga upp fond på rulle eller tyg till att hänga reflexskiva eller annan lös utrustning på.

Jag tänker på att kanske ha en utfällbar ram på gångjärn som går att spänna tyg på som kan användas som diffuser/reflexskärm.

Hmm, en del att grubbla på för mig... jag tackar för tipsen. Två vita och två svarta väggar låter ju i mina öron som en flexibel variant.

Dörren sitter i ett hörn. I hörnet mittöver sitter ett fönster, som jag tänkte göra en skiva till för att kunna täcka eller utnyttja...

Färger i "ny" studio

Nu börjar det bli dags för färgsättning i min nyrenoverade studio. Det är garaget som blivit ombyggt. Porten är borttagen och det är en dörr i en hörnet på en långvägg samt ett fönster som får en mörkläggningsgardin

Rummet är avlångt och har måtten 3x6m med en takhöjd på 2,25m.

Planen är att måla taket med mattvit färg.
Väggarna är planerade att bli grått neutrala.

Någon som har en färgkod på grå som funkar bra?
Vilket matt/glans värde?

Väggarna kommer först kläs med någon form av glasfiberväv,
golvet kommer få ett laminatgolv.
Kör alltid med Lasolite bakrund, så blänk från golvet kommer inte bli något problem.

Blixtarna står på stativ, samt att det kommer byggas väggstativ, framförallt för bakljus.

Studion är tänkt i första hand för produktfotografering för katalogmaterial och halvkroppsporträtt.

Så tips inför färdigställandet tages tacksamt emot, både vad det gäller färgsättning och allmän belysning, kom igen och dela med er av era erfarenheter.

Senast ändrad:
Neutrala färger har ett NCS-nummer som slutar på N. Exemplevis NCS S 2500-N som jag tycker är en lagom grå färg.

Glansen på färgen brukar betecknas med ett nummer mellan 1 och 100. 1 är matt och 100 är blankt. Takfärg som är helmatt brukar ha en glans någonstans mellan 4 och 7.

Personligen tror jag det inte är så viktigt med exakt neutrala färger. Jag tycker det är viktigare att det är trivsamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar