Annons

Inreda vardagsrummet till studio

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera i banorna att skaffa mig en hemmastudio. Frågan är bara om det är möjligt att använda vardagsrummet (efter lite ommöblering) och isf vilken typ av utrustning man ska satsa på.

Mina tankar som dom är idag är att skaffa ett D-lite2-paket samt köpa en octabox (eller möjligen en striplight) samt bakgrundsstativset och papper från kaffebrus. Kommer troligen även införskaffa en 580EXII som skulle kunna användas som tredjeblixt.

Nedan finns en ritning (nått sånär skalenlig) över vardagsrummet och två tänkbara "möbleringsalternativ". F1-M1 (Fotograf-Modell) samt F2-M2. Bifogar även ett par foton på vardagsrummet som det ser ut idag, kvaliten är inte den bästa då bländaren i mitt objektiv har börjat strula.

Tror ni det blir tight med utrymme runt omkring modellen om man vill placera blixtrarna på sidan om modellen?

Kommer jag få problem med att ljuset studsar runt i hela rummet? Takhöjden är 2,40. Antar att jag skulle kunna spänna upp ett svart tygstycke på den sidan av modellen som har nära till en vägg för att dämpa reflektionerna lite. Väljer jag alternativ 1 så kommer jag få lite mer utrymme från modellen och den närmaste väggen medan alternativ 2 ger lite längre fotograferingsavstånd.

Senast ändrad:
Du har ju redan en färdig fotostudio. Det du behöver är ett par diffusorer framför fönstren för att mjuka upp ljuset. Ska du ta helbilder behöver du en längre projektorduk.

Det var väl inte riktigt det svaret jag varken hade förväntat mig eller hoppats på :)

Längre projektorduk är inte att tänka på, isf handlar det snarare om att skaffa en ramspänd men det är en helt annan fråga.

För att fylla på med ytterliggare en frågeställning. Jag har idag en 10D som ska fasas ut och ersättas av en 40D eller möjligen en 5D och där ser jag inga problem att trigga studioblixtar med någon typ av ir/radio-sändare. Jag har också en HB 500C med gamla Synchro-Compur objektiv, hur gör man där? Vad är det för typ av synksladd som behövs och var kan jag köpa den?

Senast ändrad:
Vilka är måtten på rummet?
Studsande ljus på ljusa väggar är ju inte alltid önskvärt. Ett alternativ som jag ska börja med är att skärma av ljuset med tex en honeycomb. För jag har oxå ljusa väggar och tak. Ska du ta helfigursbilder utan osköna proportioner (vidvinkel) så bör du kunna ha kameran en bra bit ifrån modellen.

Ahh, hade missat den länken.
F2-M2 verkar bra. Du får ljusavskärming via öppningen/dörren mellan rummen och kan komma en bra bit ifrån vilket är bra för en del bilder.
Vidare kan du säkert dra nytta av fönsterljuset till vissa bilder.

Placera dig själv i rummet intill vid F2. Placera din modell vid M2 och använd ett teleobjektiv typ 85mm/1,8 eller varför inte ett 70-200mm/2,8 så får du härligt djup i bilderna mot din svartvita bakgrund. Häng upp nya bakgrunder efterhand som du tröttnar. Använd befintligt ljus från fönsterna på dagen och använd blixtar på kvällen/natten. D-Lite 200Ws blir lagom i den lokalen du har till förfogande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar