Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inomhussport - bländare vs tid vs ISO..?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Jag har egentligen aldrig fotat sportutövare eller andra snabba aktiviteter.
Tänkte jag skulle testa det inom en snar framtid.

Jag kommer framförallt använda en Nikon D300 med en 85/1,8 och sporterna kommer främst vara handboll och basket. Jag kommer befinna mig 1-3 m utanför linjemarkeringarna.

Vad säger ni som förstår er på det här - hur bör jag bäst balanser bländare, tid och ISO känslighet? Skulle kännas bra att vara lite förberedd.

Bländare - är det vettigt att någonsin köra på största bländaren eller bör det undvikas i möjligaste mån? Tänker framförallt på det korta skärpedjupet och att det kan bli svårt att få skärpa på rätt saker.

Tid - Vad är den snabbaste respektive långsammaste tiden man bör använda vid "normala" förhållanden i en inomhushall? Här vill jag ibland få knivskarpa stillbilder och ibland få en skön rörelsekänsla...

ISO - ja här handlar det väl mer om en vettig balansering mot bländare och tid men vad skulle Du anse vara den högsta ISO för en D300? Är det tex att föredra att blända upp fullt istället för att öka ISO till 800+..?

Skulle tro att ljusförhållandet ligger på en sisådär f2,8, 1/125 med ISO 640. Om du skulle spela med dessa värden och välja två inställningar där den ena ska ge bästa förutsättning för knivskarpa bilder och den andra ge lite lagom skön rörelsekänsla hur skulle du ställa in då?

Är fullt medveten om att det är svårt att ange några exakta inställningar men jag vore tacksam för lite generell vägledning.

En annan sak, angående fokuseringen - D300 + 85/1,8 är ju inte den snabbaste setupen när det gäller fokuseringen, tror ni det är att föredra att fokusera manuellt..?

:)
 
Blända ner så mycket som möjligt, gärna 1.8 om ditt objektiv klarar att leverera skarpa bilder vidöppet. Sen hittar du lämplig slutartid som kanske kan tänkas vara 1/640 eller nåt sånt. Sen ställer du in i manuellt läge slutar och bländare och så kör du med auto ISO. Får du låga ISP så kan du minska bländaren lite till 2.8 men knappast mindre i en inomhushall.

Men det bäst aär att testa sig fram. Allt beror ju på ljuset är i hallen och alla hallar är väl lite olika.
 
Blända ner så mycket som möjligt, gärna 1.8 om ditt objektiv klarar att leverera skarpa bilder vidöppet. Sen hittar du lämplig slutartid som kanske kan tänkas vara 1/640 eller nåt sånt. Sen ställer du in i manuellt läge slutar och bländare och så kör du med auto ISO. Får du låga ISP så kan du minska bländaren lite till 2.8 men knappast mindre i en inomhushall.

Men det bäst aär att testa sig fram. Allt beror ju på ljuset är i hallen och alla hallar är väl lite olika.

Aha auto-iso hade jag inte tänkt på.
1/640 ja då lär ju ISO hamna på minst 640...

Ok, tack för bra tips!
 
Hej!

Tänkte jag skulle sammanfatta lite hur jag tänker.

Bländare: Jag tror att du med F1,8 och 85mm brännvidd får fullt tillräckligt skräpedjup. Visst är det kanske lättare att sätta skärpan med lite mindre bländare men samtidigt får du inte samma chans att isolera objektet från bakgrunden. Det är en avvägning, där jag tycker du ska testa lite fram och tillbaka.

Det som talar emot full öppning kan kanske istället vara vilken skärpa objektivet presterar i full öppning, det har jag dock ingen erfarenhet av.

Slutartid: när jag fotar snabba sporter brukar jag försöka använda mig av 1/640 eller snabbare för att helt frysa de flesta rörelserna. 1/500 fungerar nog också men där tycker jag att det börjar bli gränsfall. Du skriver också att du vill fånga lite rörelser och där är ju frågan vilken slags rörelser? Vill du panorera så krävs lite långsammare tider. Menar du istället en suddig arm vid skottlgonblicket i tex handboll så kommer du få den effekten även vid snabba tider då det går mycket snabbt.

När det gäller iso så beror det väl lite på din kameras isoprestanda som jag inte alls har koll på. Jag antar däremot att den är ganska bra och föreslår därför att du skruvar upp iso'n så pass mycket att du når ca 1/640 vid den bländaren du bestämmer dig för.

Tycker som sagt att du bör testa dig fram så mycket som möjligt. Jag har till exempel fått uppfattningen att Basket i många moment är långsammare än Handboll och de ger kanske utrymme att förlänga slutartiden och sänka ISO ett steg. Det är svårt att ge ett generellt svar.

Mvh
Stefan
 
Senast ändrad:
Manuellt läge med auto ISO?? Ursäktar om jag kapar trådar lite, men jag blev väldigt fundersam. Något som en amatör som jag helt har missat så får detta gärna förklaras :) Kan oxå vara så att jag helt missuppfattar din mening =)

I och för sig kör jag med en Canon 7D och vet inte hur andra kameror fungerar, speciellt inte Nikon. Men jag brukar som sagt köra Manuellt läge "M" och sedan välja slutartid och bländarvärde själv. Tex väljer jag 1/640 och 2.8. Då väljer jag Auto-ISO och kameran ställer ISO automatiskt. Jättesmidigt tycker jag. Jag har full koll på bländare och slutare och får samma även om jag fotar mot ett område som är mörkare eller ljusare.
 
I och för sig kör jag med en Canon 7D och vet inte hur andra kameror fungerar, speciellt inte Nikon. Men jag brukar som sagt köra Manuellt läge "M" och sedan välja slutartid och bländarvärde själv. Tex väljer jag 1/640 och 2.8. Då väljer jag Auto-ISO och kameran ställer ISO automatiskt. Jättesmidigt tycker jag. Jag har full koll på bländare och slutare och får samma även om jag fotar mot ett område som är mörkare eller ljusare.

Låter mysko ;) Inte för att jag riktigt e med på funktionen, men e bara att prova och se vad som e skillnaden mot ett fast ISO, om det nu överhuvudtaget går på min D90a dvs. Går det inte så behöver jag inte lägga ner någon energi på att försöka förstå det heller, men tack för förklaringen iaf =)
Har jag helt missuppfattat det om jag liknar funktionen med en typ av automatisk exponeringkompensering?
 
Magnus, när du sätter din D90 på S så ställer du slutartid och ISO själv. Men bländaren anpassar sig helatiden för att få till en bra exponering. Med Mats metod så ställer du istället Slutartid och Bländare själv och sen anpassar sig hela tiden ISOt för att få till en bra exponering. Förstår du?
 
Magnus, när du sätter din D90 på S så ställer du slutartid och ISO själv. Men bländaren anpassar sig helatiden för att få till en bra exponering. Med Mats metod så ställer du istället Slutartid och Bländare själv och sen anpassar sig hela tiden ISOt för att få till en bra exponering. Förstår du?

Okej, tror jag hänger med. Så om jag i manuellt läge riktar tex mot basketspelaren där ljuset e bra och har där som exempel 1/640 f/2.8 ISO200 och sen riktar kameran mot låt oss säga publiken där det e sämre ljus så drar kameran upp ISO:t för att få samma exponering som jag hade mot basketspelaren? Har jag inte fattat det än så behöver nu inte förklara vidare, utan jag får helt enkelt prova och se, men tack så mkt för ni tog er tid =)
 
Du har fattat det helt korrekt Magnus :) På detta sätt har man som sagt alltid full kontroll på både bländarvärde och slutartid.
 
Okej, tror jag hänger med. Så om jag i manuellt läge riktar tex mot basketspelaren där ljuset e bra och har där som exempel 1/640 f/2.8 ISO200 och sen riktar kameran mot låt oss säga publiken där det e sämre ljus så drar kameran upp ISO:t för att få samma exponering som jag hade mot basketspelaren? Har jag inte fattat det än så behöver nu inte förklara vidare, utan jag får helt enkelt prova och se, men tack så mkt för ni tog er tid =)

Japp, helt rätt!
 
Du har fattat det helt korrekt Magnus :) På detta sätt har man som sagt alltid full kontroll på både bländarvärde och slutartid.

Så att den egentliga skillnaden mot att köra så här mot att köra A/Av med autoISO blir i praktiken att när basketspelaren spinger förbi en lampa (motljus) så behålls slutartiden och exponeringen mot spelaren, men i A/Av så hade spelaren blivit mörk/svart?
Åt andra hållet känns inte skilladen så stor, alltså när kameran använder autoISO för att fotografen vill behålla exponeringen. Då kan man lika gärna köra A/Av med autoISO. Det e ju inte precis så att man kan sätta slutartiden till 1/20 bara för att det går :) Det man vinner i att slippa mörka figurer i motljus förlorar man på att manuellt e lite knepigare att hålla reda på om man tex ändra bländaren mkt hela tiden under tiden man fotograferar.

Tackar för förklaringen och ursäkta att jag kapade tråden :)

Lycka till med sportfotograferingen Jonas!
 
Handboll och basket är inga större problem att köra med 1/500. Sedan tycker jag att du inte ska köra med auto-ISO. Ljuset är relativt jämnt, men dåligt, i de flesta sporthallar. Så ställ in så att du nästan fräter ut axlarna på spelarna med ljusaste dräkterna och kör sedan det över hela planen. Uthomhussporter är det massor med saker som kan fixa variabelt ljus så där kan det vara lönt att använda någon form av automatik.

Manuell fokus skulle jag inte försöka mig på. Det behövs en hel gnutta tur för att sätta den i dessa sporter. Volleyboll kan man sätta skärpan på nätkanten och träffa relativt rätt vid smash/block. Ishockey så kan man sätta skärpan på målvakten och invänt att pucken kommer dit. Men handboll och basket så finns det inga fixpunkter, även om sexmeters linjen i handboll är på samma avstånd hela tiden så flyter spelet längs den.
 
Jag har egentligen aldrig fotat sportutövare eller andra snabba aktiviteter.
Tänkte jag skulle testa det inom en snar framtid.

Jag kommer framförallt använda en Nikon D300 med en 85/1,8 och sporterna kommer främst vara handboll och basket. Jag kommer befinna mig 1-3 m utanför linjemarkeringarna.

Vad säger ni som förstår er på det här - hur bör jag bäst balanser bländare, tid och ISO känslighet? Skulle kännas bra att vara lite förberedd.

Bländare - är det vettigt att någonsin köra på största bländaren eller bör det undvikas i möjligaste mån? Tänker framförallt på det korta skärpedjupet och att det kan bli svårt att få skärpa på rätt saker.

De flesta som fotar sport gör ju det med zoomar som har maxbländare på 2,8. Jag skulle nog rekommendera att du börjar där eller på kanske bländare 2. Lite styrs detta av ljuset där du fotar, men för min del bländar jag inte så sällan ned till 3,5 - 4 för att få lite mer skärpedjup. men ibland räcker helt enkelt inte ljuset för detta.

Tid - Vad är den snabbaste respektive långsammaste tiden man bör använda vid "normala" förhållanden i en inomhushall? Här vill jag ibland få knivskarpa stillbilder och ibland få en skön rörelsekänsla...

Som andra påpekat, 1/500 är ofta längsta rekommenderade tid om du vill få rimligt bra utdelning av skarpa bilder. Det går att få skarpa bilder på längre tider, men det blir mer chansartat och du får många suddiga mellan de skarpa. Lite är det också en träningssak, man lär sig följa motiv allt bättre efetrsom och då kan man komma undan med lite längre tider. Men enkelt uttryckt, minst 1/500 och helst ännu kortare.

ISO - ja här handlar det väl mer om en vettig balansering mot bländare och tid men vad skulle Du anse vara den högsta ISO för en D300? Är det tex att föredra att blända upp fullt istället för att öka ISO till 800+..?

Iso 1600 skall vara ganska problemfritt med en D300, många kör den på 3200. Skillnaden blir att du får du lägga lite mer jobb på efterbearbetningen och vara lite mer noga med exponeringen. Lite beror det också på ljuskvaliteten (inte bara mängden ljus, utan hur bra färgbalanserat det är). I en hall med riktigt gamla gröna lysrör kan det vara svårare att få bra bilder på höga iso än i en ny fin hall med bättre ljus. I sportsammanhang talar man mycket om TV-ljus, dvs hallar där TV då och då är och sänder, där brukar ljuset generellt hålla en bättre kvalitet.

De problem du får med höga iso är dels bruset alla pratar om, dels att det dynamiska omfånget minskar, dels att färgteckningen blir sämre (alla tre hör för övrigt ihop - de är bara olika yttringar av samma grundproblem). Brus kan man reducera bort till priset av lite sämre detaljteckning, dynamiskt omfång är sällan ett så stort problem i sportfoto - ingen blir speciellt upprörd över en och annan urblåst högdager och lite igensotade skuggor där. Det jobbigaste brukar vara just färgteckning, i synnerhet saker som hudtoner (ansikten) i lyrörsljus eller glödlampsjus. Människor ser ofta ut som havregrynsgröt i ansiktet eller som familjen Simpson beroende på vilken typ av ljus det är.

Skulle tro att ljusförhållandet ligger på en sisådär f2,8, 1/125 med ISO 640. Om du skulle spela med dessa värden och välja två inställningar där den ena ska ge bästa förutsättning för knivskarpa bilder och den andra ge lite lagom skön rörelsekänsla hur skulle du ställa in då?

För skarpa bilder, prova f2, 1/640 och iso 1600 eller f2,8, 1/640 och iso 3200.

För lite lagom rörelseoskärpa, prova runt 1/250, och experimentera sedan med lite längre tider. Gör du traditionella panoreringar, dvs sveper med och följer det som rör sig brukar man som en mycket grov tumregel (beror också av avstånd och en massa andra saker) säga att du kan köra med 1/hastigheten hos det du fotar (i km/h). Följer du en bil, MC eller utförsåkare som kör i 100 km/h är det ofta bra att börja på runt 1/100 - 1/125 eller så. Följer du en springande människa kan du ofta komma undan med så långa tider som 1/30 - 1/60. I sporter där deltagarna duckar, fintar, vrider och vänder ... Kortare tider. Jag skulel som sagt börja med 1/250 och experimentera därifrån. Olika människor (sportutövare) rör sig på så olika sätt att det är svårt att göra exakta rekommendationer.

Allmänt om exponering: Jag skulle faktiskt rekommendera att du kollar upp ljuset där du tänker fota och sedan kör helmanuellt. Exponeringsmätningen i moderna kameror är väldigt smart, men blir ändå ofta lurad i en idrottsarena beroende på hur mycket golv, publik eller olikfärgade reklamskyltar i bakgrunden som upptar bilden. Även om ljuset i hallar sällan är perfekt jämnt, så är det i allmänhet jämnt nog för att få bättre resultat med manuell exponering.

En annan sak, angående fokuseringen - D300 + 85/1,8 är ju inte den snabbaste setupen när det gäller fokuseringen, tror ni det är att föredra att fokusera manuellt..?

Som gammal gubbe som fotade sport på den tiden män var män, kalla kriget pågick och kameror saknade autofokus så skall jag givetvis äga att autofokus bara är för mesar :) Men enkelt svar, nej, använd autofokus. Du kommer ha fullt upp att tänka på mycket annat och är du inte redan mycket van att fokusera manuellt blir det nog mest bara jobbigt och sämre utan AF.

Vad jag däremot rekommenderar att du ställer in och vänjer dig vid (om du inte redan gjort det) är att flytta autofokusen från avtrycket till AF-ON-knappen vid tummen. Lär dig jobab så, då kan du med lite träning emellanåt köra med halvmanuell fokus. Dvs sätt fokus där du vill ha den med hjälp av AF och vänta sedan in att saker händer där du har fokus. Över huvud taget är det ett tryggare sätt att fokusera när man väl vant sig.
 
Oj tack för alla bra tips, särskilt från dig Grevture!

Känns som jag nu har en held del "tumregler" att följa, åtminstone till en början innan jag har fått möjlighet att själva testa mig fram.

Känns dock väldigt tveksamt att köra +1600 ISO på en D300 men som sagt man får väl testa ;)

*2 thumbs up*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.