Annons

Inomhusfoton på familjen i jul

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på hur man fotograferar fina, stämningsfulla inomhusbilder på familj och vänner nu till julen. Skulle gärna vilja behålla den mysiga julljus-stämningen i bilden, men har ofta problem med att bilderna antingen blir oskarpa (utan blixt, längre slutartider) eller för upplysta och kalla av blixten, även om jag vinklar den i taket.

Har precis köpt en ny kamera (Canon 7D) samt blixt (480) och ovan vid den. Kan jag t ex använda blixten, men mjuka upp den lite? Hur gör man om man vill ha en längre sluttid men skjuta av blixten ändå?

/Beckan

Hej!
Alldeles "rätt" blir det om du kör kamera och blixt på automatik. Det tar död på varenda gnutta stämning som en bild kan innehålla.

Som ett första steg kan du titta på inställningarna vid automatik och sedan ställa blixten i manuellt läge, med något lägre exponering.

När du sedan känner läge för att gå "all in" ställer du kameran på manuellt läge också. I princip behöver du bara styra bländare, slutartiden kan alltid stå på 1/125

Hej!
Alldeles "rätt" blir det om du kör kamera och blixt på automatik. Det tar död på varenda gnutta stämning som en bild kan innehålla.

Som ett första steg kan du titta på inställningarna vid automatik och sedan ställa blixten i manuellt läge, med något lägre exponering.

När du sedan känner läge för att gå "all in" ställer du kameran på manuellt läge också. I princip behöver du bara styra bländare, slutartiden kan alltid stå på 1/125

Tack för snabbt svar! :)
Är dock lite osäker på vad du menar med att ställa blixten i manuellt läge med något lägre exponering. (Är helt nybörjare på det här med extern blixt. )
Menar du att kameran ska vara i automatläget men blixten i manuellt? Hur gör jag då sedan för att sätta en lägre exponering?

/Beckan

Gör det enkelt. Kör blixten med automatik. Manuellt läge i kameran med en längre slutartid. Boosta upp iso nåt steg också.

Givetvis är det beroende på hur ljust det är i rummet men labba gärna med tider mellan 1/4 sek - 1/20 sek. Låt blixten frysa det du fotar medans de längre slutartiderna även släpper in befintligt ljus. Testa dig fram!

När jag fotade mingel förr i tiden så körde jag oftast mellan 1/4 sek och 1/10 sek. Sen vinklade jag blixten beroende på omgivning och personer. I princip slog jag den aldrig rätt på.

Senast ändrad:
1/5s slutare, bl.≈2.8-4 iso 1600 blixt på automatisk upp i taket. Något jag skulle utgå ifrån, sen såklart ändra lite beroende på mängden ljus i rummet.

Hej!

Jag tycker detta var tvärt emot vad du ska göra. För att få rätt exponering på huvudmotivet kan du låta blixten gå i auto eller möjligen använda blixexponeringskompensation på minus något steg. Men för att få en mysig stämning i omgivande ljus så vill du öka exponeringen på det befintliga ljuset. Detta åstadkommer du genom att öka ISO och slutartiden den kan mao inte vara 1/125 utan du ska öka den så mycket du kan utan att det blir för mycket skakningsoskärpa. 1/60 till 1/15 borde fungera, du får helt enkelt testa hur långt du kan gå. Likadant med ISO öka så mycket du kan innan det blir för brusigt med en 7D borde du kunna gå uppemot ISO 1600 utan problem. När det är så dåligt ljus som i de situationer du beskriver så är det oftast fullt öppen bländare som gäller för att få med så mycket befintligt ljus som möjligt. Problemet med detta är att du får ett relativt smalt skärpedjup men det får man helt enkelt försöka jobba runt med vilken kameravinkel man väljer eller blända ner lite på bekostnad av omgivande stämningsljus.

mina 2 cent
M

Det hela beror på hur mycket befintligt ljus det finns och hur mycket av detta du vill ska finnas med i bilden.
Testa att sätta kameran på manuell (utan blixt). Välj största bländare, och välj ISO och slutartid som ger en ganska mörk exponering.

Sätt därefter blixten på auto och testa en bild där den är med.

Testa sedan att öka och minska slutartiden (eller ISO om du står ut med beroende på hur mycket brus du står ut med) och se vilken blandning av blixt och befintligt ljus som passar din smak bäst.

Testa både blixt rakt på och blixt studsad i taket.

Nyckeln är att du själv ska testa och bedöma vad du gillar. Du lär dig mest då.

Nästa grej att testa är att sätta färgfilter på blixten men då ska du ha fattat hur det funkar med det ovanstående först...

Att fotografera med blixten i manuellt läge är bara bökigt. Då måste man hålla på och räkna ut vilken bländare man ska använda med hjälp av motivavståndet och blixtens ledtal. Och man kan inte använda formeln "ledtal / motivavståndet = bländare" om man studsar blixtljuset mot en vägg eller ett tak. Då måste man mäta upp blixtljusets väg från blixten till motivet och tillbaka till kameran och dela det med två, varpå man kan sätta in det avståndet i formeln ovan.

Så glöm ovanstående. :)

Använd kamerans och blixtens gemensamma automatik. Det är mycket mer snabbjobbat, och det blir oftast mycket välexponerat.

En bra sak att veta vid blixtfoto är att man kontrollerar det befintliga ljuset med slutartiden och blixtljuset med bländaren. Men vänta nu! Vi skulle ju använda automatiken, eller hur? Ja, men vi kan bestämma att det omgivande (stämningsfulla) ljuset ska påverka bilden mer genom att ha en längre slutartid. Observera dock att ju längre slutartid desto mer rörelseoskärpa får vi på det som är belyst av omgivningsljuset.

Blixtljuset fryser däremot alla rörelser, så det kan bli en fin effekt av lite rörelseoskärpa från omgivningsljuset och helt fryst, skarp bild från blixtljuset.

RIkta gärna blixten indirekt mot motivet, via en vägg eller ett tak. Det går åt mer effekt då på blixten, men i vanliga vardagsrum brukar den räcka till. Anledningen att göra så är att ljuset blir mer diffust och inte ger så skarpa skuggor (vilket brukar anses fult).

OK, så vet vi att vi kan styra hur mycket omgivningsljuset påverkar genom att ändra slutartiden. Hur var det nu med det en bit upp, att man styr blixtljuset med bländaren? Jo, det är det man gör om man kör blixten manuellt (med fast inställd effekt). Större bländare ger mer ljuspåverkan från blixten och mindre bländare ger mindre ljuspåverkan från blixten. Man kan dock göra något liknande när man använder blixtens automatik. Man kan ställa in exponeringskompensation för blixtljuset enbart på de flesta moderna kameror.

Alltså kan man bestämma vilken balans man vill ha mellan omgivningsljuset och blixtljuset för att få till det perfekta ljuset. Det bästa sättet att lära sig att göra det är att experimentera enligt anvisningarna ovan. Att ta digitala bilder är billigt, och man får direkt se resultatet. Det finns inget som går upp mot att prova själv. Massor.

Väldigt bra tips du har fått av Per x 2 m.fl. Testa även med att zooma in ditt huvudmotiv, tryck i väg en förblixt med hjälp av *-knappen. Du får då några sekunder med texten "FEL". Detta innebär att blixten har läst in den mängden ljus som ditt huvudmotiv behöver. Zooma tillbaka till hur du vill ha bilden och i de allra flesta fallen blir det rätt. (Om du nu har ett zoomobjektiv....)

Tack alla ni för så många svar! Nu blir jag inspirerad att testa! Hoppas kunna få till några foton som jag kan ladda upp senare och dela med mig av.

/Beckan

Kanske förbättring

Hej!
Nu har jag (till sist) lagt upp en bild från i julas där jag experimenterat med de tips ni gav mig innan jul.
http://www.fotosidan.se/pools/view/15/2556013.htm

Har lagt den i kritiker-poolen så det vore roligt att höra vad ni tycker om den.

Hälsningar
Anna

Vet inte om det blev bättre men jag hade lagt på lite mer skärpa på håret samt brusreducerat/softat flickans anikte lite. Skulle skrivit detta under bildkritik /eftersom du ville ha tips) men det är lättare att visa så här. Här på sidan finns fina artiklar om skärpning av bilder som du kan ta del av. Lycka till!

PS möjligen har jag lagt på lite för mycket skärpa på delar av håret, men mängden du lägger på avgör ju du själv.

Bilagor

• julflicka.jpg
    julflicka.jpg
    92.2 KB · Visningar: 382
Stort tack för dina tips om softning och mer skärpa och tack också för att du la ner tid att visa effekten på mitt foto! Mycket pedagogiskt!

Va spännande! Nu har jag fått input att fortsätta jobba med detta foto! Precis vad jag önskade!

Hälsningar
Anna

ANNONS