Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inomhus fotboll, inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Nu såhär på vintern kommer jag fota inomhus fotboll en del i en vanlig inomhus sal med lysrör i taket, gult sken med andra ord..

Jag har en Nikon D300 och tillhörande objektiv Nikon AF Nikkor ED 80-200 2.8 Har försökt prova mig fram med inställningar för bäst exponering men hittar inget bra. Blir suddigt osv.. alla tips mottages tacksamt! Gärna även om man ska ändra " WB " och till vad. Tack!
 
Ont om ljus är ju alltid en plåga men det är bara att försöka använda det som finns.
Skruva upp ISO så mycket det bara går (brus är lättare att bearbeta i datorn än rörelseoskärpa) 800-1000 borde vara möjligt.
Snabba slutartider (<1/100 och så stor bländare det bara går (2,8?).
Fota i RAW så kan Du fixa vitbalansen i efterhand.

Kan Du använda stativ? Ett enbensstativ kan göra stor skillnad särskilt om Du inte har VR.
 
Tack så mkt för svar!
Har testat det du skrivit, förutom stativ (har bara ett vanligt manfrotto med 3 ben)
Provade skruva upp ISON så högt som 2000 (!). Gissar att stativ är mitt sista alternativ att prova.
 
Peter: Din mail adress?
Tage: Skulle säga att det är skillnad på den typ av inomhusfotboll jag menar med grönt konstgräs, vs hockey med bra ljus i rinken och vit is!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.