Annons

Innomhusporträtt i befintligt ljus utan blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

PetterElnerud

Aktiv medlem
Hej, jag vet att det skrivits trådmeter om tips vid porträttfoto men har ändå inte hittat precis vad jag söker, därför skapar jag den här tråden i hopp om att få lite mer kött på benen.

På söndag är det nämligen så att jag ska ta porträtt av personer mellan 20 och 30 år. Det hela är mitt initiativ för att på lite erfarenhet av porträttfoto. Det kommer att ske inomhus i ett stort rum med stora fönster och vita väggar, jag kommer ha tillgång till en svart och förhoppningsvis en vit skärm samt en egenhändigt byggd vit reflexskärm 50x60cm. däremot ingen blixt.

Men vad jag frågar efter är lite små saker man kan hålla i huvudet, så som ljus-vinkel, bakgrund, hur man får bra kontakt med modellen, och förberedelser.

Ja juste, höll på att glömma, jag har en canon 400d, 50/1,8, 35/2,0 och 17-85/4-5,6. Min tanke är att använda 50/1,8 till största delen, vad tror ni om det?

Är väldigt tacksam för svar!
 
Reflektion

Du kommer att få betydligt bättre svar, av betydligt mer erfarna fotografer men...
jag fotograferar endast vardagsbilder inomhus och utan blixt. Porträtt där människor poserar fungerar lite annorlunda. För det första, jag använder uteslutande ett 35mm 2,0, ofta bländare 2,5-2,8 beroende på vilket ljus rummet har. Bländaren leverar tillräckligt skarpt vid 2,8, vid 2,5 är det en kompromiss. ISO ligger från 200-6000, bruset i kvällsbilder ser jag som en positiv förstärkare av stämningen. För sittande porträtt där motivet poserar skulle jag välja 50mm, och ett bländartal på kanske 2,5... vart är ditt objektiv spot on... testa. Beroende på hur signalförstärkningen fungerar i ditt kamerahus får du ett mer eller mindre snyggt brus på höga ISO. Jag har K5 som ger ett fint brus, hur ser ditt brus ut? 35mm och 50mm således, 17-85 tror jag är mer lämplig utomhus:)

Kontakt med modellen, det tar minst en till två timmars samvaro enligt min erfarenhet för att uppnå en avslappnad samvaro med dig och kameran. Om det inte är möjligt, besök människorna du ska fotografera i förväg. Lär känna dem något... kameran lockar ofta fram en stel känsla i början, fortsätt fotografera och samtala med de du fotograferar... få dem att slappna av, läs av deras nivå:)
 
50/1.8 blir säkert bra. Den största utmaningen här är inte det tekniska utan att få bra kontakt med dina modeller. och få dem att posera på ett naturligt sätt.
 
50mm funkar bra men man få stå en rejäl bit bort om det gäller helkropp.
Ljussättning får man prova sig fram vad som man tycker är bra,finns liksom inga regler skrivna i sten.
Du kan låta det naturliga ljuset komma från sidan och sedan lätta upp mörka partier med reflexskärmen som exempel.
I övrigt funkar google bra om man vill söka efter tips och råd.
 
Tack

Vill tacka er för era svar, har kolla runt en hel del och har nu en bättre bild av vad jag vill, eller snarare vilka möjligheter som finns.

Jag har K5 som ger ett fint brus, hur ser ditt brus ut? 35mm och 50mm således, 17-85 tror jag är mer lämplig utomhus:)

Kontakt med modellen, det tar minst en till två timmars samvaro enligt min erfarenhet för att uppnå en avslappnad samvaro med dig och kameran. Om det inte är möjligt, besök människorna du ska fotografera i förväg. Lär känna dem något... kameran lockar ofta fram en stel känsla i början, fortsätt fotografera och samtala med de du fotograferar... få dem att slappna av, läs av deras nivå:)

När det gäller bruset så är det hemskt på min 400D så jag kommer nog att köra på ISO 100 ev. 200, jag vill också ha så rena bilder som möjligt. Borde jag fota i RAW, blir det bättre (tekniskt, renare) bilder då, eller bara större felmarginal?

Angående modellerna så vet jag vilka de flesta är, vi går nämligen i samma skola/utbildning, vissa går till och med i samma klass men vissa har jag aldrig pratat med :)
 
Brus

Om du fotograferar i Raw har du större möjligheter att utnyttja bildfilernas hela register av information. Det som sker i kamerans process till en Jpeg, är att större delen av informationen går förlorad, du har helt enkelt mindre att arbeta med:) I Raw har du stora möjligheter plocka ut så mycket som möjligt. Ett ljust rum med vita väggar och dagsljus, det kan fungera utmärkt med 200ISO förhoppningsvis. Gällande rena filer, du kan processa filerna i Imagenomic noiceware professional. Med ett fint utgångsmaterial kan du ställa mycket bra skärpa. Brusiga filer kan "tvättas" med förlust av detaljer... men betydligt renare blir de:) De du aldrig talat med... bekanta dig något innan och under fotograferingen, att få motivet att slappna av är mycket viktigt för resultatet (även för fotografen:)
 
Om du fotograferar i Raw har du större möjligheter att utnyttja bildfilernas hela register av information. Det som sker i kamerans process till en Jpeg, är att större delen av informationen går förlorad, du har helt enkelt mindre att arbeta med:) I Raw har du stora möjligheter plocka ut så mycket som möjligt. Ett ljust rum med vita väggar och dagsljus, det kan fungera utmärkt med 200ISO förhoppningsvis. Gällande rena filer, du kan processa filerna i Imagenomic noiceware professional. Med ett fint utgångsmaterial kan du ställa mycket bra skärpa. Brusiga filer kan "tvättas" med förlust av detaljer... men betydligt renare blir de:) De du aldrig talat med... bekanta dig något innan och under fotograferingen, att få motivet att slappna av är mycket viktigt för resultatet (även för fotografen:)

Jag hade tänkt fota i RAW, anledningen till min fråga var att det tar så pass mycket plats, man kan ju faktiskt byta minneskort när minnet är fullt ;)

Hmm, intressant, ska kolla upp Imagenomic noiceware professional! Låter som att det kan hjälpa :) Men det är annars bra ljus i lokalen så jag tror inte jag behöver gå så mycket över ISO 200 ärligt talat.
Ja, jag får lägga upp en liten rutin för hur jag lär känna dem, då är det också lättare att "modellera" kan jag tänka mig (och mindre nervöst).

Lite läskigt det här men ska nog gå bra, som sagt först gången, men man måste ju börja någon stans! :)
 
Du ska nog inte räkna med att kunna köra på ISO 100 eller ens 200. Det kan bli möjligt men beror helt på.

Vet inte vart du bor, men där jag bor så kan jag räkna antalet molnfria soliga dagar på en hand senaste halvåret tror jag. Exponeringen blir då väldigt annorlunda.
Jag har 1 eller max 2 bilder i mitt porträttalbum med blixt tror jag. Du kan se i min exif att jag ibland har upp till ISO 1000.

Placera folk så nära det största fönstret du har tillgång till och lätta upp med en vit reflexskärm.
Om du har en vägg personen lutar sig mot så kan du få en skugga på sidan som skapar mer djup i bilden, det är lite standard i naturligt fönsterljus.

Annars lek och ha kul bara. Jag hade personligen accepterat mer brus och mer intressant ljus, bättre komposition osv, än en tråkigare bild utan dynamik. Så var inte för rädd för att gå upp i ISO, är mitt tips.
 
Ett annat tips är att du kör med 35:an om du märker att personen du fotar inte är totalt bekväm, längre avstånd mellan dej och personen är mer bekvämt för den då.
 
Tack

Vill tacka alla som delat med sig av tips och länkar! Det gick över förväntan ärligt talat, här kommer en av bilderna som jag blev mest nöjd med!
(Canon 400D, EF 50/1,8 II, 1/250s, iso 200, f/3,2)
 

Bilagor

  • _MG_4999 kopia.jpg
    _MG_4999 kopia.jpg
    24.7 KB · Visningar: 2,519
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.