Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Innerfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Har Canon innerfokusering på sina gluggar? På Nikonoptiken framgår det tydligt med betäckningen "IF" om objektivet är innerfokuserat.

Hur vet jag om det är så på en Canonoptik?

De flesta (om inte alla) gluggarna i de finare serierna har innerfokusering. D.v.s. de objektiven med "guldring" och med "röd ring" (L-optik).

Däremot så har de flesta (tror jag!) av budgetobjektiven inte innerfokusering. I alla fall inga av de jag har testat.

Man brukar skilja mellan innerfokusering och "bakre fokusering". Innerfokusering finns på bland annat Canon 400/2.8L IS sker fokuseringen på element som finns i "mitten" av objektivet, och fokusering på de bakre elementen som finns på till exempel Canon 35/1.4L. Vid båda av dessa metoder växer inte objektivet i längd vid fokusering.

För att veta vilken metod som används, måste man för Canon titta på specifikationerna (eller fysiskt granska ett objektiv). Den amerikanska Canon sidan brukar lista detta när man tittar på respektive objektiv.

-- Nicke

På Canons hemsida står det det om hur deras objektiv är konstruerade. Där står om fronten roterar, om det är innerfokusering eller bakre fokusering ("rear focusing" där bara bakre linsen rör sig).

Tack för den klargöringen Niklas! Trodde att det hette innerfokusering så länge som inte frontlinsen roterar/objektivet växer i längd.

ANNONS