ANNONS
Annons

Inlämning för sensorrengöring? (D40x)

Produkter
(logga in för att koppla)

Phanneteg

Aktiv medlem
Börjar bli redigt less på allt skrot som visar sitt fula tryne i bilderna, då speciellt i mer eller mindre direkt solljus och vid höga bländartal. Inte har det heller blivit bättre nu vintertid när allt möjligt okristligt skit, rent ut sagt, visar sig husera på sensorn.
Jag följde den långa diskussionen om att rengöra sensorn själv med diverse kit och dylikt men känner mig inte hugad att prova detta. Jag misstänker även att en "blåsa" inte räcker för att avlägsna allt damm som nu förmodligen fastnat.

När jag köpte min D40 så läste jag något om att man en gång per år kan lämna/skicka in kameran för rengöring, men har såklart slarvat bort just den informationen.
Kameran köpte jag på Elgiganten, är det någon som vet ifall de tar emot kameror för rengöring eller skickar kamerorna vidare till Nikon? Om inte, hur skall jag gå tillväga för att se till att min ögonsten skickas in för (förhoppningsvis) proffessionell rengöring?

Tack på förhand!

Jag tycker ändå du ska testa med en sån där blåstuta som man kan köpa på apoteket. Den används vanligen till revaxör eller vad det nu heter...öronrengöring :) Men fäller du bara upp spegeln och riktar tutan in mot sensorn och klämmer till brukar några sånna luftstötar räcka. Har gjort så några gånger på min 30D och det funkar utmärkt, men det beror på hur länge dammet suttit där också.

I annat fall hade jag nog tagit kontakt med Nikon direkt. Gjorde så med en D70s förut, och den skickade jag bara in och fick tillbaka den efter max en vecka. Kostade mig inte ett öre.

Jag hade tänkt göra det, men förväntar mig inte så mycket av det. Jag märkte av dammet i September drygt 6 veckor efter köp, då jag bytt objektiv ungefär var tionde meter när jag varit ute. Fint träd, vilda djur, fin sten, vilda djur o.s.v. Men jag kommer att införskaffa en raketformad revaxör-spruta från Dustin.se som jag förstått skall vara bra.

Hitta.se gav mig detta nummer: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=nikon&var=&Vkiid=Ye3Ynn7AfoNM907rhwZiMA==&Vkid=15181042

Portot står man för själv, antar jag? Kostar ju lite att skicka in kamerahuset ändå.

Tack för ditt svar!

Phanneteg skrev:
Portot står man för själv, antar jag? Kostar ju lite att skicka in kamerahuset ändå.

Jo det stämmer, man får stå för portokostnaden själv när man skickar in. Vad jag minns var det till Solna jag skickade, men slå dem en signal först så löser det sig nog snabbt och enkelt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar