Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inkörning

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Då har det hänt igen. Jag har köpt lite nya fotoprylar (gluggar). Jag plåtar ivrigt upp några rullar, lämnar in, väntar, väntar...får bilderna i näven. Då kommer chocken. 95% går till återvinningen. Suddigt, oskarpt, fel, blundar, sned horisont etc.etc. Man är som total nybörjare igen trots många års plåtande.
Så här är det varje gång jag köper nåt nytt. Det går flera hundra bilder innan jag lär mig och kan ta hyggliga bilder med prylarna.
Känner någon igen sig eller är jag bara ovanligt korkad?

He he, nejdå du är inte ensam...!
Skaffar jag nya grejer så testar jag mig alltid fram innan man gör något jobb eller så, men huga när man bara får en främmande kamera i näven och förväntas ta bra bilder bara för att man plåtar...

Jag känner inte igen mig alls. Det enda motsvarande jag kan komma på är såna saker som att man har missat att ett filter vinjetterar med en ny vidvinkel. Men att folk skulle börja blunda eller jorden luta för att man skruvar på ett nytt rör på kameran, näe. Nu tror jag du drömmer och försöker hitta ursäkter inför dig själv ;-)

*garvar*

Jo det har blivit en och annan bild... Den första spolen jag tog med bladaren såg rätt rolig ut. När jag tog ut den ur magasinet hade jag givetvis laddat den fel. Jag hade glömt att skjuta in filmen under det där metallspåret som åker upp när jag låser magasinet. Spolen hade blivit betydligt fetare än när jag satte i den : ( Jag lämnade aldrig in den för framkallning.

Den andra filmen var ett fotojobb för en camping i småland. Tidig söndagmorgon ruskigt bakfull och exponerade helt efter min handhållna mätare (ren lathet)! Bilderna blev ruskigt bra jämfört med mina förutsättningar (amatör + bakfull). Kunden var iaf. nöjd... och jag mé!

Sedan var det ju det här med polfilter... tog åxå en stund innan jag fick bra bilder!

// Martin

jimh skrev:
Nu tror jag du drömmer och försöker hitta ursäkter inför dig själv ;-)
Joo, så är det kanske... Lutande kamera har jag bekymmer med ibland men trodde jag lärt mig vid det här laget.
Däremot har jag liksom ingen känsla för brännvidderna (fasta gluggar) och skärpedjupet. Jag måste vara ganska koncentrerad just i fotoögonblicket för att det ska bli bra. Med nya (dyra) grejor är man lite upphetsad och virrig kanske, plus ovan då förstås...
Att man trasslar med knappar, filmladdning etc. är mer förståeligt tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar