Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp första systemkamer

Produkter
(logga in för att koppla)

robert_n

Avslutat medlemskap
Hej på er "proffs" =)

Jag har läst pågående diskussion om personen som skall köpa systemkamera för max 8000 kr och fått lite information där.

Jag står dock och väljer mellan:

Nikon D40 med tillbehöret 55-200 objektiv för 5995 kr
Nikon D60, 18-55 objektiv för 6495 kr

Jag vet att "smaken är som baken" (jag jobbar själv som säljare på ett telebolag och valet av tillverkare av kamera känns som valet av Sony Ericsson eller Nokia...). Därav har jag nu valt dessa båda.

Så min fråga är; prioritera objektiv framför kamera eller tvärtom? Prisskillnaden är ju inte så stor. Ett 55-200 objektiv till D60 kostar ca 1600 kr har jag förstått..

Robban

Objektiven borde vara rimligast att prioritera. Huset kommer du antagligen byta ut förr eller senare, då är det väl alltid gott att ha bra objektiv kvar. Köper du ett dyrt hus och dåliga objektiv så blir det betydligt dyrare att byta upp dig senare, när du behöver ett nytt hus och vill ha bättre optik.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto