Annons

Inköp av utrusning i USA ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bargus

Aktiv medlem
Har funderat på att eventuellt köpa en Nikon D80 i USA, samt ett nikkor 50 mm 1,4d.

Funderar på om det är värt pengarna, tänker på tex menyspråk går det att fixa till swe igenom någon mjukvara eller dyl?.
Garantier, service ?

Någon annan som har erfarenheter ifrån detta?
Hade tankar på att handla ifrån B & H Photo.

Vore mycket tacksam för lite svar, tips och ideer.

Mvh

Mikael.

D80 har svenska som ett av språken i kameran.Garanti på kameran gäller endast i USA. Garanti för optik gäller överallt.

Ja , du "tjänar" många slantar på att köpa från USA. Glöm inte att du måste betala frakt,tull och moms när du köper från USA. Slå på 35% så har du ungefärligt slutpris.

F.ö. finns det åtskilliga trådar i detta ämne här på Fotosidan. Använd sökfunktionen :)

Lycka till !

Bargus skrev:
Har funderat på att eventuellt köpa en Nikon D80 i USA.
Uppriktigt sagt skulle jag nog avstå från att köpa en ny D80 i dagens läge. Den har funnits på marknaden i två år och kommer att ersättas av en ny modell vilken dag som helst.

Vill du absolut ha en D80 finns det många fina exemplar till rimliga priser på beg-marknaden.

Att köpa prylar i/från USA är annars en god idé. Ofta blir det flera tusenlappar billigare, även efter moms och tull.

Kanske skall avakta utvecklingen ett litet tag till.

Men annars tycker jag att D80 är en väldigt kompetent kamera.

Tack för svaren.

// Mikael

Om du köper i USA, ta även med en Mack-försäkring. Jag gjorde det på mitt 70-200-objektiv. Det ger 3 års försäkring för 22$ + 7$ frakt för försäkringen från säljare på e-bay. Registrering på Macks hemsida inom 30 dagar efter köp. Du behöver inte köpa försäkringen samtidigt med prylarna, bara du registrerar den inom 30 dagar.

Sedan är det väl frågan om den fungerar som den ska, men det tror jag.

Thomas Olinger skrev:
Om du köper i USA, ta även med en Mack-försäkring. Jag gjorde det på mitt 70-200-objektiv. Det ger 3 års försäkring för 22$ + 7$ frakt för försäkringen från säljare på e-bay. Registrering på Macks hemsida inom 30 dagar efter köp. Du behöver inte köpa försäkringen samtidigt med prylarna, bara du registrerar den inom 30 dagar.

Sedan är det väl frågan om den fungerar som den ska, men det tror jag.
Varför köpa till något som du får med?
Du har som sagts världsgaranti på objektiven, så länge det inte är "grey market" prylar förståss.

Det är rätt stor skillnad på garanti och försäkring. En försäkring täcker mycket fler skador.

Angående beg marknaden här på sidan eller förövrigt i sverige just nu.

Man köper ju ett nytt hus med batterigrepp inkl nikkor 50 1,4D billigare i Usa än vad de flesta säljer sitt beg för här på Fotosidan. :)

// Micke

Bargus skrev:
Man köper ju ett nytt hus med batterigrepp inkl nikkor 50 1,4D billigare i Usa än vad de flesta säljer sitt beg för här på Fotosidan.
Nja, de priser folk skriver i sina annonser är inte nödvändigtvis vad de faktiskt får betalt.

Min kusin kommer nog att handla åt mig när han är i New York till sommarn.
Eller hade du något annat förslag ?

På B & H Photo...

Bargus skrev:
Min kusin kommer nog att handla åt mig när han är i New York till sommarn.

På B & H Photo...

Ja då slipper du ju moms och tullavgift i alla fall =) Dock kommer new yorkskatten till när man handlar på plats (ca 8%) Dock betydligt bättre än svenska diton.

Jag vet inte hur folk räknar, men senaste jag handlade på HH så tjänade jag ungefär 70 kr på hela affären. Det är mkt billigare och man blir köpgalen av att se priserna, vilket är nödvändigt oim du ska tjäna mkt pengar på det. Det jag handlade var strax under 10000, och vinst på endast 70 kr som sagt pga den jäkla tullen.

Räknar med all moms, tull osv på det innan du beställer åtminstone.

Tomas Töråsen skrev:
Det jag handlade var strax under 10000, och vinst på endast 70 kr som sagt pga den jäkla tullen.

Det där kan jag bara inte fatta. Vad köpte du och till vilka priser? Om man får vara nyfiken. Jag funderar nämligen på ett köp i ungefär den prisklassen till sommaren. Åtminstone om dollarn ligger kvar på nuvarande nivå. Hur jag än räknar så sparar jag betydligt större summor än så.

Okej, det gäller alltså att räkna noga. Hur mycket man sparar varierar mycket.

Jag funderar på ett Canon 300/4 L IS och då sparar jag med en dollarkurs på 6,20 enligt mina kalkyler 3495 kr jämfört med cyberphotos pris. Om jag i stället köper ett Sigma 100-300/4 sparar jag bara 719 kr. Med reservation för felräkningar och tankefel.

Tomas Töråsen skrev:
Jag vet inte hur folk räknar, men senaste jag handlade på HH så tjänade jag ungefär 70 kr på hela affären. Det är mkt billigare och man blir köpgalen av att se priserna, vilket är nödvändigt oim du ska tjäna mkt pengar på det. Det jag handlade var strax under 10000, och vinst på endast 70 kr som sagt pga den jäkla tullen.

Räknar med all moms, tull osv på det innan du beställer åtminstone.

Hmm,

jag tjänade 700 spänn drygt på att beställa mitt AF Nikkor 50mm 1.4 på B&H istället för att köpa det på t.ex cyberphoto och ja, all tull, moms och frakt är inräknat. Dessutom går det snabbare från USA med UPS än inom sverige med postpaket eller vad det heter. UPS levererade till min dörr från New york på 34 timmar, posten brukar ta 3 dar.

-big kahuna- skrev:
Hmm,

jag tjänade 700 spänn drygt på att beställa mitt AF Nikkor 50mm 1.4 på B&H istället för att köpa det på t.ex cyberphoto och ja, all tull, moms och frakt är inräknat. Dessutom går det snabbare från USA med UPS än inom sverige med postpaket eller vad det heter. UPS levererade till min dörr från New york på 34 timmar, posten brukar ta 3 dar.

Verkar bero på vad man köper. Men drygt 30 % av priset är mkt o man blir lätt lurad först när man tittar bara på priserna på sidan.

Frakten är känd för högsta betyg, o andra sidan känns det som man bör räkna med det med tanke på vad man betalar utöver grundpriset.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto