Annons

Inköp av superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Watten

Ny medlem
Hej

Jag vet att det finns liknade trådar men tycker det inte direkt ger något matkunnigt och det är svårt att säga om jag blir smartare.

Jag har just nu en Sony cybershot DSC-w120 tror jag den heter, men just nu letar jag efter en kamera med bättre zoom då det är det enda jag saknar med min Sony, bildmässigt också är jag nöjd. Det gör att jag kollar i kategorin de så kallade långzoom-kompaktkamerorna. Jag är helt ny på kameror och fotar i princip bara med användning av färdig inställda-program eller autofokus.

Jag letar i den kategorin då jag vill ha en kamera som man kan hänga över nacken och gå på vandring och ta fram när man vill och som inte på något sätt ska hindra en när man inte bara går på vanliga skogsstigar. Då jag även ska åka på safari i sommar så vill jag ha en kamera som passar i att ta den typen av bilder.

Det gör att jag har efter läst antal recensioner och forumtrådar. Kommit ner till Fujifilm HS10 och Panasonic FZ35/38. Men då HS10 är nyare är det svårt att hitta några videorecensioner och inte så mycket matkunnigt har lyckas komma ut.

HS10 tycks ha dragit till sig många fanboys, men inte så mycket kärlek från "vanliga" användare. Det försvarar HS10-förespråkarna att på grund av att man måste pilla med de manuella inställningarna innan. Den är inte så mycket att ta upp ur lådan och börja foto, och få kristallklara bilder med en gång. Utan den har en längre inlärningskurva, men när man väl lärt sig det så har man en riktigt bra kamera. Det gör att de attackera många recensioner för att deras bilder är resultat av att man inte verkligen har försökt lära sig kameran, så de dåliga bilderna är resultat av okunskap om användning från fotografen. Är kritiken mot sensorn i HS10:an oberättigad eller är den kritiken berättigad?

Panasonic FZ35/38 verkar vara mycket mer för den vanliga användare som använder autofokus och inte letar efter så mycket extra. Den verkar mycket mer ta upp ur lådan och börja foto och få jättebra bilder utan någon längre inlärningskurva.

Har jag uppfattat det rätt?

Det enda som spelar roll är bildkvalitén och det är därför jag har tagit bort kameror som Nikon P100, Canon SX20 is då de har fått kritik på sin bildkvalité, men fått bra betyg i helheten men då de inte ger bästa bildkvalitén. Det gör att de går bort har jag uppfattat det.

Så för att göra det hela kort. En kamera som passar för att ta med sig till vandring och som passar att ta foto på djurliv. Skulle ni då rekommendera FZ35/38 eller HS10 (eller någon annan om ni tycker jag missat någon)?
 
Jag skulle välja panasonic fz 38 därför att den ger bättre bilder och den är oxo mindre o lättare, nu kommer det hela tiden nya kameror som tyvärr får alt fler pixlar som i så pass små censorer orsakar mer brus så du får vara snabb o köpa en fz38 innan den försvinner då det är en ny modell som ska ersätta den har kommit.
 
nu frågade han om superzoom inte dslr, många tycker att superzoom ger tillräckligt bra bilder sen har man inte altid möjlighet att ha med sig massor av objektiv o tung kamera för att ta bilder med.Har kollat bilder tagna med fz38 och tycker att den är nästan jämförbar med dslr så länge man håller sig på låga ISO tal.
 
hmm

Jag har en olympus sp-550 uz tro jag den heter och är kanon, funderar på 800uz nu som famile kamera med sina 14 mpxl o 30 gånger zoom. Så spåna inte fast på ju dina nämnda märken, olympus super zoomar är riktigt kanon.
 
Kan jag få flika in en detalj? "Superzoom" brukar nog oftast beteckna ett zoomobjektiv med stort omfång. Kameror med inbyggda zoomobjektiv med stort omfång kallas nog oftast "långzoom".

Men vi vet nu vad frågeställaren menade, så problemet är ur världen.

Per.
 
nu frågade han om superzoom inte dslr, många tycker att superzoom ger tillräckligt bra bilder sen har man inte altid möjlighet att ha med sig massor av objektiv o tung kamera för att ta bilder med.Har kollat bilder tagna med fz38 och tycker att den är nästan jämförbar med dslr så länge man håller sig på låga ISO tal.
Neeeej, det är inte jämförbar...
Det är bara att du inte kan hålla dig till låga ISO. Använder du långzoom, i teleläge, så MÅSTE du använda ganska korta exponeringstider. Visst har FZ38 rätt bra stabilisator, men ändå. Du kommer inte att använda stativ (tung) och vid teleläge kommer du inte ofta långt med 100 iso, 1/125 och bländare 5,6 eller 8.
Däremot kan du göra riktigt bra bilder vid lite mer normala brännvidder lite nerbländad och normala ljusförhållanden.
En alldeles utmärkt kompakt, bättre än många andra.

Sedan är en annan fråga, vad är det för mening med en "kompakt", som är lika stor och lika tung som en mindre systemkamera. Just nu är FZ38 inte så dyr, men FZ45 ligger nära de billigaste systemkamerornas pris.
 
En sak som så gott som alla köpare av kompaktkameror inklusive långzoomar inte tänker på eller ens vet betydelsen av är alla siffror på objektiven på kamerorna. De har stor betydelse för bildkvaliteten.

Generellt så ska man undvika stora zoomomfång (brännviddsomfång) om man är mån om bästa möjliga bildkvalitet. Objektivkonstruktionen blir en enda stor kompromiss och kanske okej i överlag men inte riktigt bra i något läge. Det lönar sig således att tänka på hur mycket zoom man behöver och inte skaffa mycket mer än det. Självklart varierar kvaliteten på objektiven från kamera till kamera, men som tumregel stämmer nog det här påståendet. I alla fall gör det det i systemkameravärlden. En 3x zoom har med största sannolikhet alltså bättre bildkvalitet än en 26x zoom.

Sen kommer man till bländarsiffrorna. Låga tal (t.ex. f/2,8) ger högre ljusinsläpp än höga tal (t.ex. f/5,6 som ger fyra gånger mindre ljusinsläpp än f/2,8), och gör att man klarar sig bättre i något sämre ljus. Detta i och med att man då inte behöver höja iso (ljuskänsligheten) lika högt som man behöver på en kamera med dåligt ljusinsläpp. Rent generellt är kompakter riktigt dåliga på höga iso i jämförelse med systemkameror, och det beror mestadels på sensorn som är så liten i kompakterna. Så gott som alla zoomobjektiv på kompakter har ok/bra ljusinsläpp på korta brännvidder (utzoomat) men avsevärt sämre på långa brännvidder (inzoomat), och det kan vara bra att tänka på. Långzoomar har också ofta sämre ljusinsläpp än kompakter med mindre zoomomfång.

En annan tumregel är att ju större sensor, desto bättre bildkvalitet och prestanda på högre iso.
 
var på Gotland med ryggsäck o tält men hade ingen plats eller lust att släpa på min digitala Eos DSLR men en kamera som fz38 hade gått utmärkt, tog bara en kompaktkamera som har endast 3x zoom +8MP och relativ stor censor för att vara kompaktkamera med på resan. Men nu ska de öka antalet pixlar i ny fz40 tror jag att den heter till 14MP hade föredraget att de hade gått ner till 10MP istället än att öka på pixlarna , men de tycks tro att de säljer bättre, sen ökade de zoomomfånget ännu mer som gör att den blir bara större o tyngre så skylnaden mellan den och de minsta dslr är så liten att de går lika bra att köpa en systemkamera.
Här är jämförelsetest på fz38 och en DSLR http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_FZ35_FZ38/outdoor_results.shtml
 
Här är en länk till cameralabs där det finns videorecensioner av långzoomar.

http://www.cameralabs.com/buyers_gu...m_compacts/best_high_end_compact_camera.shtml

Jag har en Panasonic FZ28 dvs företrädaren till FZ35/38 och tycker att det är mycket kamera för pengarna, min erfarenhet av den är utmärkt batteritid, lätt och fullauto + manuella inställningar.

FZ38 kostar 3000 kr på cyberphoto, ett utmärkt alternativ för dina kriterier, då kanske den får hänga med lite oftare, istället för att bli liggandes hemma p.g.a. otymplighet, dessutom behöver du inte vara speciellt rädd om den heller, det är ju ingen förmögenhet.

Köpte en DLSR nyligen men kan inte påstå att bildkvalite'n skiljer speciellt mycket, däremot känns det jobbigt att släpa objektiv + skillnaden i vikt. Joi's erfarenhet stämmer med min.

Naturligtvis kan man diskutera ihjäl sig betr.tekniken och siffror hit och dit, men det är väl ändå motivet som är vikigast ?
 
Funderar på att byta från dslr till långzoom pga bekvämlighetsskäl. Min uppfattning är att jag troligen blir nöjd med bildkvalllen, men kommer kanske att ibland sakna den sk artistiska oskärpan, som gör att man kan frilägga motiv tagna med dslr o tele. Skärpedjupet är alltså enligt mig, lite för bra på mindre sensorer. En annan detalj är ju att det är lättare att hitta rätt utsnitt med en dslr. På en långzoom får man ofta pilla på en spak lite hit o dit för att hitta hyfsat rätt. Men fördelarna är många: Man slipper släpa, man behöver inte köpa dyra gluggar, osv. Bottomline: För mig är pixelpipandet det minsta problemet, så det blir nog snart ett byte.
 
förr ner det fanns inga digitalkameror körde jag med 99% dia film och för det mästa ISO 100, provade en gång diafilm på ISO 400 men de gjorde jag inte igen, man kan klara sig gangsa bra med lågt ISO på kompaktkameror oxo i dag.
 
Det funkar ganska med oskärpa i motiven, har tagit lite sådana bilder på barnen.
Men här är ett exempel på ett avbrutet träd
 

Bilagor

  • P1000128.jpg
    P1000128.jpg
    21.6 KB · Visningar: 450
Ett annat alternativ är Ricoh GXR med modul P10 28-300/3,5-5,6 VC Pris 4.995:-. Köpte just en sådan är mycket nöjd hitintills. Lätt att förstå sig på och några fler knappar för att nå rätt inställning än som är vanligt på kompakter. Den är faktiskt lite mindre än min gamla Panasonic FZ18. Vill man kan man ju köpa andra moduler sedan.

teknisk info här Scandinavian photo

Min första test med kameran här Min blogg
 
Gjorde slag i saken. Sålde min dslr och köpte en FZ38. Kul sak, men blev ganska besviken på hur den misshandlar jpeg-bilderna. Fullt med artefakter (heter det så?) även på låga iso-tal. Ska köra rå ett tag och hoppas att det blir avsevärt bättre, annars är det ju bara en leksak. Har en Canon S90 innan, och den är helt överlägsen FZ38 i bildkvalle. Kanske är det ngt tillverkningsfel?
 
förr ner det fanns inga digitalkameror körde jag med 99% dia film och för det mästa ISO 100, provade en gång diafilm på ISO 400 men de gjorde jag inte igen, man kan klara sig gangsa bra med lågt ISO på kompaktkameror oxo i dag.
Ja, om solen skiner, och det gör ju ganska ofta.
 
Gjorde slag i saken. Sålde min dslr och köpte en FZ38. Kul sak, men blev ganska besviken på hur den misshandlar jpeg-bilderna. Fullt med artefakter (heter det så?) även på låga iso-tal. Ska köra rå ett tag och hoppas att det blir avsevärt bättre, annars är det ju bara en leksak. Har en Canon S90 innan, och den är helt överlägsen FZ38 i bildkvalle. Kanske är det ngt tillverkningsfel?

Har oxo testad den i dag och märkte att den e nästan för skarp men de går att ställa in de på kameran, ja den kameran passar bäst på 80-100 ISO som jag trodde efter som censorn är så liten med så många pixlar hade varit bättre med 6-8 MP men de säljer dåligt. Alla vill skryta med så många pixlar som möjligt, min DSLR har bara 8MP och de räcker för mig.
 
Senast ändrad:
Alla vill skryta med så många pixlar som möjligt, min DSLR har bara 8MP och de räcker för mig.
Nja, inte tror jag att pga skryt ökade man pixelantalet. Det är elektronikutveckling, man gör sensor LIKA BRA egenskaper OCH flera pixlar.
Men nu tror jag pixelracet tills vidare är avslutat 10-12 Mp för kompakter, max 24 Mp för FF och 18Mp för halvformatare.
Nu kommer de göre större DR, bättre högiso egenskaper inom området.

Jo, visst räcker 6-8 MP för det mesta, det räcker väl 3MP likaväl.
Men har 18, eller 24 MP, så kan du beskära rejält en detalj och fortfarande ha 3MP kvar.
 
hade varit bättre om de kunde öka dinamiskt omfång eller vad de heter än att öka på med fler pixlar., körde förr med diafilm och den var känslig för fel exponering men digital kameror e för känsliga om de är litet för ljus himmel eller vita föremål då blir det lätt utfrätt och kass bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.