Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av ny stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

lru

Medlem
Min snart tio år gamla stationära HP-dator börjar bli rätt seg när det gäller Photoshop och klarar dessutom inte av Windows 11. Under våren kommer jag därför att investera i en ny stationär Windows-dator. Datorn ska vara optimerad för att effektivt hantera avancerad bildredigering i Photoshop. Däremot så kommer den inte att användas för videoredigering (i vart fall inte någon avancerad) eller för spel. Jag har satt ihop nedanstående förslag på Inet och skulle verkligen uppskatta om någon har tid att komma med synpunkter på detta utifrån beskrivet användningsområde. Har jag t.ex. tagit med komponenter som inte uppfyller mitt behov eller som kanske skjuter över målet? Tackar på förhand.

1737569724730.png

Jag är i samma sits och funderar på om vilken nivå på processor som är lämplig. Jag ser att du har valt en i9KF medans jag funderar på en i5K. Hur kom du fram till just ditt val och vad säger ni andra?

Jag är i samma situation som du och skjuter på det eftersom det är lite ångestfyllt, men börjar bli alltmer nödvändigt. När du väl köpt och kommit igång med det nya vill jag gärna ta del av hur du tycker att det blev.

Jag kan svara mig själv. Det verkar som om Photoshop maximalt kan använda 8 trådar effektivt. i5 har 6 kärnor för prestanda och 8 för effektivitet. Man skulle ju kunna gissa att i7 är bättre om man ser de två kategorierna som enskilda, med 8 + 12 kärnor. i9 är nog att ta i i överkant.

Hej,

Om man i huvudsak ska arbeta i Photoshop behövs verkligen en dedikerad GPU?

PugetSystems kör benchmarks på Lightroom, Photoshop etc.

Har du kollat på någon av de nya ZEN5 CPU:erna från AMD?
Intel i9-14900K en max TDP på 253W.
Enligt test hos Anandtech maxar AMD 9700X på 90W.

// Linus

Senast ändrad:
Kan du sträcka dig till ett snäpp bättre grafikkort?
Om du någon dag tänker redigera video kan det vara bra med 64GB RAM men framför allt köp så bra grafikkort som möjligt.
Tack Jonas för input!

Beträffande grafikkort så har jag efter studier på nätet kommit fram till att PS (till skillnad från spel och avancerad video) inte behöver något "värstingkort" utan att det viktigaste är att grafikkortet har mycket minne. Min bedömning är därför att grafikkortet jag valt fyller mitt behov om inte mer (se Linus svar nedan)

Video är inte aktuellt så min bedömning är att 32 GB ram räcker och behöver jag så kan jag alltid utöka i framtiden.
/Lennart

Jag kan svara mig själv. Det verkar som om Photoshop maximalt kan använda 8 trådar effektivt. i5 har 6 kärnor för prestanda och 8 för effektivitet. Man skulle ju kunna gissa att i7 är bättre om man ser de två kategorierna som enskilda, med 8 + 12 kärnor. i9 är nog att ta i i överkant.
Tack för input Magnus!

Vad jag kunnat läsa mig till så är CPU viktig för PS. Jag valde därför I9 för att jag inbillade mig att det var bättre än I7 eller I5. Vad du skriver om antal trådar som PH kan utnyttja kände jag inte till och detta leder till att jag ska ta en ny funderare på CPU.

/Lennart

Hej,

Om man i huvudsak ska arbeta i Photoshop behövs verkligen en dedikerad GPU?

PugetSystems kör benchmarks på Lightroom, Photoshop etc.

Har du kollat på någon av de nya ZEN5 CPU:erna från AMD?
Intel i9-14900K en max TDP på 253W.
Enligt test hos Anandtech maxar AMD 9700X på 90W.

// Linus
Tack Linus för matnyttig input!

Studerade PugetSystems för något halvår sedan och kom då också fram till att man kanske inte behöver ett dedikerat grafikkort för PS men tänkte att det skadar nog ändå inte att välja ett sådant med mycket minne. När jag bygger den nu aktuella datorn på inte.se så krävs det dessutom ett dedikerat grafikkort!

Ville inte drunkna i datorkomponenter (vilket är lätt gjort) så jag bestämde mig för att utgå ifrån Intel. Efter din intressanta input ska jag emellertid ta fram ett förslag p AMD dator också. Kanske kan bli ännu bättre och kanske t.o.m. billigare.

/ Lennart

Om man tänker hålla på med video hade jag definitivt inte valt en CPU med F i namnet.
Det är mycket praktiskt i detta fallet att ha två GPUer. Intel är rätt duktiga på h.265. Även i andra fall kan det vara bra med två GPUer.

Tack Linus för matnyttig input!

Studerade PugetSystems för något halvår sedan och kom då också fram till att man kanske inte behöver ett dedikerat grafikkort för PS men tänkte att det skadar nog ändå inte att välja ett sådant med mycket minne. När jag bygger den nu aktuella datorn på inte.se så krävs det dessutom ett dedikerat grafikkort!

Ville inte drunkna i datorkomponenter (vilket är lätt gjort) så jag bestämde mig för att utgå ifrån Intel. Efter din intressanta input ska jag emellertid ta fram ett förslag p AMD dator också. Kanske kan bli ännu bättre och kanske t.o.m. billigare.

/ Lennart
Jag ska villigt erkänna att mitt hjärta ligger närmre AMD än Intel, även om min förra PC var ett Intel-system. Just nu kör jag Mac.

Jag hade funderat över möjligheten att köra med integrerat grafikkort som finns till både AMD och Intel. Sedan har jag inte full koll på hur det påverkar prestandan i Photoshop, men efter lite snabbgooglande verkar det vara vissa effekter/filter som kan dra nytta av GPU:n.
Även om man tappar viss prestanda tycker man att en CPU ut med 8 - 12 kärnor ( 16 - 24 trådar) borde klara det flesta uppgifterna rätt väl. Om än att vissa AI-funktioner kräver en GPU.

Ett grafikkort går alltid installera i efterhand.

// Linus

Min snart tio år gamla stationära HP-dator börjar bli rätt seg när det gäller Photoshop och klarar dessutom inte av Windows 11. Under våren kommer jag därför att investera i en ny stationär Windows-dator. Datorn ska vara optimerad för att effektivt hantera avancerad bildredigering i Photoshop. Däremot så kommer den inte att användas för videoredigering (i vart fall inte någon avancerad) eller för spel. Jag har satt ihop nedanstående förslag på Inet och skulle verkligen uppskatta om någon har tid att komma med synpunkter på detta utifrån beskrivet användningsområde. Har jag t.ex. tagit med komponenter som inte uppfyller mitt behov eller som kanske skjuter över målet? Tackar på förhand.

Visa bilaga 176689
Jag hade dubblat RAM och minskat på processorn till en i7 eller i5.

Tack Jonas för input!

Beträffande grafikkort så har jag efter studier på nätet kommit fram till att PS (till skillnad från spel och avancerad video) inte behöver något "värstingkort" utan att [...]
Hej Lennart,
Om du är säker på att det "bara" är Photoshop det handlar om så håller jag med dig.
Själv är jag aldrig helt säker på något... Eftersom jag fuskar lite inom video (Resolve) så vill jag ha ett bra grafikkort. Sedan finns det en tendens till att bygga in mer och mer AI-grejer i programmen (se den aktuella tråden om brusreducering) och då kommer grafikkorten att användas mer.

Grafikkortet du valt kommer såklart räcka till en hel del oavsett.
Mer RAM är alltid bra, nu eller senare.
Jag valde AMD när jag byggde min dator för fyra år sedan. Mindre energi, minst lika bra som Intel, tystare fläktar...

Men jag gjorde ett misstag vid val av moderkort. Nu är antagligen alla moderkort mer anpassade till Thunderbolt och USB-4. Mitt "gamla" kort för AMD-processorn är inte det, jag tänkte inte på det när jag stod på Inet och det visade sig att minGPU kommit men ASUS-kortet var slut... Så jag valde ett annat moderkort på stående fotefter diskussion med säljaren.
Allt är bra men USB-C-portarna kommer inte upp i mer än 10GB. Så, missa inte att kolla vad cipsetet på ditt moderkort klarar.

Jag tänker att snabba USB-portar kan vara bra när man till exempel kör med extern hårddisk eller kopplar in en hub till den extra skärmen plus fler grejer.

Viktigare är att det klarar usb3.2 2x2, 20Gbit med så otroligt mycket billigare media än för TB.
USB 4 är väl ändå grejen om man tänker framåt? Jag tror det i alla fall med tanke på de NVMe och SSD-lösningar med mera som är vanliga nu.
Dubbelt så snabbt igen... men jag får nog stanna kvar på 10Gbit några år till.
Även om allt blir omodernt eller "gammalt" ganska fort kan man ju undvika att göra som jag och köpa det som var bra förra året.

Senast ändrad:

Visa bilaga 176689
Jag hade valt följande:
CPU - AMD Ryzen 9 7900, 12 kärnor, då behövs bara fläktkylning och den är tillräckligt snabb
Moderkort - ett för AMD med X670E chipset, PCIe4 som minimum och många snabba usb-portar
RAM - 64GB
Grafik - AMD Radeon 7600 XT, lite dyrare än 3060 men snabbare och har 16GB

När grabbarna på Inet väl bygger hade jag bett dem att uppdatera Windows till senaste patchen, uppdatera AMDs drivrutiner och därefter flasha bios till senaste versionen.

Det är tydligen inte bara viktigt att köpa dator med rätt komponenter utan även AV VEM man köper den. Jag (dator-okunnig men fotointresserad) hade fått för mig att Komplett var ett pålitligt företag. Köpte en svettigt dyr dator där för 3-4 år sedan. Nu får jag veta, av Microsoft, att jag inte kan uppdatera till Windows 11. (Processorn är för gammal). 4 år!

ANNONS