Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av negativscanner eller annan lösning? hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

amiolito

Medlem
Jag har ett litet dilemma här- Eller jag är väl rent utav lite vilsen här måste jag erkänna.

Jag kom nyligen hem från Irland med ett par rullar nyexponerad film. Var väldigt entusiastisk över mina foton och tänkte att jag skulle beställa digitala kopior av dem för att sedan efterbehandla dem på datorn och skriva ut kopior.
Sagt och gjort och jag skickade in dem till Crimsons fotolabb.. Nu när jag fick tillbaks kopiorna på en CD är jag inte alls nöjd med dem dock.. Färgerna är hemska och skärpan finns inte där överhuvudtaget. Jag kan väl inte ha tagit 4 rullar med så fula foton? Hehe.

Jo, till frågan, får jag bättre resultat av att köpa en relativ billig scanner och själv scanna negativen eller finns det kanske någonstans man kan skicka in negativen för en bättre scanning?

Tack!

Här är två exempel:
http://www.brightdesign.se/upload/3053630.jpg
http://www.brightdesign.se/upload/3053698.jpg

Hejsan
Är inte så insatt i företag som gör det åt dig.
Finns säkert företag som ger bättre resultat än crimson.
Tänkte att det kanske finns någon vänlig fotoklubb i närheten som du kan höra av dig till och som kanske har en scanner?

Lycka till, ha det fint!

mvh Andreas

Hello! Jag kan bara säga att det är ganska roligt att scanna negativ och sen laborera med bilden digitalt. Så om du är lite också intresserad av att scanna film så kan jag varmt tala för en egen scanner. Jag klarar mig bra med en Epson 4990 även för 35 mm film.

Hej!
Här kommer mina erfarenheter:
1. Irland är fantastiskt!
2. "Bilder på CD" o liknande lösningar har aldrig givit mig kvalité som jag varit nöjd med, har provat flera.
3. Att scanna negfärg tycker jag är svårt. Har mer eller mindre gett upp den hobbyn. Endast i nödfall gör jag det.
4. Bäst resultat har jag fått med följande (lite krångliga) tillvägagångssätt: Beställ bilderna på papper hos ett labb du är nöjd med. Scanna pappersbilden. Voila, digitala bilder m bra kvalle.

Prova själv o jämför o välj det du blir mest nöjd med.

Vänligen
Gabbe

Okej! Jag får tacka så mycket för svaren.
Jag har övervägt alternativen lite och det lutar åt att jag köper en scanner.. Tror det är en bra lösning i längden, och som Torbjörn antyder så verkar det vara rätt kul. :)
Har suttit framför datorn och jämfört scanners hela eftermiddagen och de där Epsonskannrarna som ni rekomenderar verkar inte vara helt fel. Vet ni om de står de upp bra kvalitetsmässigt mot en dedikerad filmscanner? Blir väl bättre än mina kopior från Crimson dock antar jag? ;) En annan hjärtefråga är om de klarar svartvita negativ på ett bra sätt?

Och ja, Irland är fantastiskt vackert på alla sätt och vis. Jag håller med. Leker med tanken att flytta dit. :)

Senast ändrad:
Det sägs nog att tex 4990 inte går upp mot en filmscanner tex Konica Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 II (de tekniska detaljerna, termerna kan jag inte). Men för mig är det OK. Dessutom kan jag använda den till annat o framför allt också för att scanna mellanformats nega. Ekonomi mao för min del!
Det finns medlemmar här som har av de båda. Hoppas de kan komma med lite mer teknisk info!

Vet ej vilken kvalité av skanning du beställde i samband med framkallningen. Men det man får standard och för rimliga pengar skall i princip räcka till kopior i 10x15cm storlek. De jag fått hittils är riktigt usla i färger och skärpa. Plus att de är i JPEG, ingen höjdare om man vill justera och redigera det minsta själv sedan. Detta trots "seriöst" och ganska dyrt labb.

Nä skall du göra något av bilderna digitalt och kunna njuta av dem så är det nog egen skanner som gäller.

Jag har en Minolta DSD III negativskanner, ingen värsting precis men den skåpar ut labbskanningarna totalt.

Sedan kan man väl i efterhand beställa skanningar i användbara format som TIFF och med god upplösning. Men då kostar det så skannern snart är betald!

Jag har både en Epson 4990 och en Minolta scan elite II filmskanner. Filmskannern är något bättre än 4990 på att skanna småbild och jag använder ffa min Epson till mellanformat. Av det jag sett av andra flatbäddsskannrar presterar den dock bra och duger helt klart till att skanna in småbild för att använda på nätet eller skriva ut själv.
Nu har ju även Epson släppt två nya flatbäddare, V700 och V750 som verkar mycket intressanta. Den senare ska visst ha möjlighet att våtmontera film.
http://www.letsgodigital.org/en/news/articles/story_6532.html

Aha, jag tackar och bugar åter igen för alla givande svar. Jag känner mig lite visare nu..
Jag har inte så mycket behov av någon annan funktion än själva negativscanningen.. Så jag tar nog och försöker hitta en begagnad dedikerad scanner.. Vore fint om man kunde hitta en Dimage elite II, Scan dual III/IV eller liknande. Ingen av er som vill göra sig av med en? :D

amiolito skrev:
Vore fint om man kunde hitta en Dimage elite II, Scan dual III/IV eller liknande. Ingen av er som vill göra sig av med en? :D

Ha koll på annonsmarknaden här på fotosidan. Ibland dyker de upp för ca 1000-1500 kr.

Hej igen!

Skulle bara säga att jag kom över en billig Minolta dual scan III och väntar nu ivrigt på den. Har en del negativ som skall skannas. :) Tack för all hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar