Annons

Inköp av fotoryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe76

Medlem
Behöver lite hjälp med att skaffa mig en ryggsäck för kortare weekend resor. Har lite svårt att avgöra vad som kan rymma dessa grejer utan att skaffa sig en modell "resväska".

D80, 18-55 glugg,70-300 glugg + någon glugg till , laddare, extra tröja någon bok och laptop.

De jag har kollat in är Lowepros Computrekker AW eller CompuRover AW, finns det några andra alternativ som kan vara värda att kolla in?

Tacksam för hjälpen

//Jeppe
 
Köpte mig nyligen

Lowpro Fastpack 250.
MYCKET nöjd, där har du plats till det du önskar sen lite saker till kanske som laddare,blixt, o dyl.
 
Dörr Adventure Icebreaker som jag använder är en rejäl ryggsäck. Rymmer det mesta och extremt prisvärd, kanske lite i överkant för det du tänkt dig men det låter jag dig avgöra själv.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464031
Kan bara hålla med! Jag hade tidgare minimodellen, men har nu "uppgraderat" till medium! Med ett enkelt handgrepp kan du lyfta ut hela "kameradelen" med alla prylar på plats(!) för att använda resten som en "vanlig" ryggsäck!
 
Jag har inte så stor erfarenhet av kameraväskor men kan starkt rekomendera Crumpler Pretty Boy Back Pack XL (jepp så heter den!). Riktigt bra väska som avbelastar axlarna fint och grymt snygg också!

Separata fack som går att göra om för din kamerautrustning. Egen ficka för din bärbara dator, samt plats för en terms choklad och en tröja.


http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=15628
 
Den bästa dagsryggsäcken jag provat hittils är nog Lowepro Fastpack, har själv 250 och det enda "felet" är att efter en hel dags kånkande så blir man lite öm i axlarna.......
 
Ok jag har lite mer tid nu att skriva (barnen började skrika vid mitt förra inlägg)
Jag har själv en Lowepro Fastpack 250, i den kan man få ner 1 kamera med hyfsat långt tele monterat eller i ett av facken, ytterligare 3 objetiv, extren blixt och laddare i den nedre delen plus minneskort, i den övre delen får man ner termos mackor och en tröja + en del annat smått som tex fjärrutlösare batterier och lite annat som det finns småfack till,i ytterfacket på ovandelen får man plats med några böcker, tex insekts och fågelbok, jag har själv 3 böker i min, i ytterfacket på nedandelen kan man tex ha filter och liknande, på exelremmarna finns även en hållare för mobilen (om man inte har för stor mobil).
En bra sak är att man kan svänga runt ryggsäcken och få den framför sig och ha kameran frame på några sekunder, man slipper alltså ta av sig rygggsäcken för att få fram kameran.
Det finns även en bärrem för att avlasta axlarna och man har mycket i den, dock går det inte lika fort att få fram kameran då;-)
Plats till datorn finns också, se bara till att datorn inte är för stor
Negativa saker då, tja det finns ingen hållare för stativet, men det kan man lösa med hjälp av ett spännband eller ett gammalt skärp eller nått.
Mvh Mattias
 
Jag hade också tänkt att köpa en kamera-ryggsäck. Ska ha den när jag är ute och cyklar!

Ska ha ett 100-400 monterat på en 40D.

Funderat på LowePro Fastpack 250 Blå då de har rea på CyberPhoto. Det borde väl inte vara några problem med att få plats i den?

Alternativt har jag funderat på Adventure Icebreaker som kostar det dubbla!

Men hur gör man med motljusskyddet, det kan man väl inte ha monterat i väskan?
 
Senast ändrad:
Det går utmärkt iaf i Dörr Adventure Icebreaker. Den väskan rymmer rejält mycket både på längden och på höjden.

Det låter ju strålande :)

Menar du Medium då eller även Small? Fast det kanske är lika bra att satsa på en medium så det inte blir att man behöver byta upp sig till medium senare!

Den måste ju även klara skakningar så inte objektivet skakar sönder. För det är risk för det kommer att skumpa en del om jag ska cykla och kanske jogga lite med den på ryggen!
 
Gulo sa:
Jag hade också tänkt att köpa en kamera-ryggsäck. Ska ha den när jag är ute och cyklar!

Ska ha ett 100-400 monterat på en 40D.

Funderat på LowePro Fastpack 250 Blå då de har rea på CyberPhoto. Det borde väl inte vara några problem med att få plats i den?

Alternativt har jag funderat på Adventure Icebreaker som kostar det dubbla!

Men hur gör man med motljusskyddet, det kan man väl inte ha monterat i väskan?

Ett 100-400 är nog tveksamt, då får du nog ta 350 modelen istället, hör med Cyberphoto om det passar.
Motljusskyddet har jag monterat, jag bara vänder det bak & fram
Vill man slippa ta av sig ryggsäcken för att ta fram kameran är fastpack en utmärkt ryggsäck, om det inte gör något att man måste stanna och ta av ryggsäcken för att ta ut kameran så är kanske en Dörr Adventure Icebreaker en bättre ryggsäck, jag valde mellan dessa två men fastnade för fastpack för att snabbt kunna få fram kamera, minneskort, objektiv, mm utan att ta av ryggsäcken.

Mvh Mattias
 
Jag har både fastpack 250 och Dörr Adventure Icebreaker medium och jag tycker mycket bättre om fastpacken.
Smidigare i alla lägen och färre dragkedjor.Icebreaker har många fler finesser och rymmer mycket mer en fastpack är smidigare.
Så icebreakern kommer nog att säljas.
 
Själv rör jag mig ute i skog och mark såpass mycket att jag inte skulle våga ha en ryggsäck som är sämre tätad än Icebreakern. Kan gå med på att offra smidighet till förmån för säkerhet då, men har tänkt komplettera med en mindre och lättare ryggsäck för vardagsbruk. Icebreakern är inte direkt en "gatufotorygga" om man säger så ;)
 
Funkar det att ha en 1D MkIII med 100-400 eller 28-300 på i en Dörr Adventure Icebreaker ?
Vill även ha plats för datopr med laddar samt en tunnare jacka och vattenflaska.

Vilken av dem i så fall?
 
En ganska trevlig sida är http://www.cambags.com/ när man går i de tankar som trådskaparen har. Där kan ganska bra se vad som faktiskt får plats i en kameraväska, förutsatt att väskan i fråga finns med i deras databas.
 
Funkar det att ha en 1D MkIII med 100-400 eller 28-300 på i en Dörr Adventure Icebreaker ?
Vill även ha plats för datopr med laddar samt en tunnare jacka och vattenflaska.

Vilken av dem i så fall?

Korta svaret: Ja. Mediummodellen bör med största sannorlikhet räcka, men kolla utrymmet i datorfacket så att din laptop ryms där. Det är lite litet för min 17", men måtten står uppskrivna i cyberphotos lilla recension av väskan.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464031
 
Nu är det försent att köpa en LowePro Fastpack 250 Blå på Cyberphoto "Utgången modell som inte säljs längre". Så sista chansen var nog inatt eller imorse ;)

Det blir nog en LowePro Fastpack 350 svart. Det ska nog inte vara några problem med platsen i den för det står ju "upp till 70-200mm f/2,8" och det objektivet är större än 100-400 enligt Cyberphoto.

Tycker den verkar bättre på allt förutom regnskyddet som Icebreakern har. Men jag är ändå inte ute när det regnar. Men det skulle ju kunna börja regna när man är ute. Då finns det inget att göra bara till att cykla hem så fort man kan och hoppas att utrustningen klarade sig =)

Någon som vet om det finns regnskydd att köpa till Fastpack 350?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.