Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inget objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

raunavaara

Aktiv medlem
säger min Sony 850, trots att det sitter en fin Super Takumar 1.9/85 i en M42 adapter, med tillhörande kontaktbleck.
Jag har skummat bruxen utan att hitta hur man gör. Finns det nån som har förslag eller lösning?

Läs, inte skumma bruksen.

Finns en inställning för det, "utl utan obj" eller liknande, tror det ligger under "kugghjulet"

"Dä årnar säj" använder M-läget och en Weston Master när det är tveksamt om ljusmängden. Det liknar det sätt jag fotograferar med min Alpa eller Pentax SV. Skönt att man börjar få kontroll över bildskapandet.

Tack för hjälpen!

/B

Jo Takumar 1,9/85 är en av favoriterna jämte Zeiss 1,7/50 och Zeiss 2,8/28. Mer parten av fotograferandet med 85 och 50 mm. Låååånga gjuggar har jag släpat på i en massa år men aldrig kommit på att använda dom. Jag kanske inte ser så långt bort. Brutus Östling får fixa det här med fåglarna han gör det så bra.

Det är nog en del placebo i det. Min känsla är att det får en "tonal" balans som jag gillar samtidigt som upplösning och kontrast är riktigt bra. Jag upplever mycket av dagens grejor ger "tivolieffekter" med överdrivna färger och dålig valörskala, men vi ser väl lika olika, som vi ser olika ut.

Sen är jag lite brydd över att så många nöjer sig med "kit-objektivet" jag har hitintills inte hittat något som gör fotograferandet lustfyllt. Men det ä lite OT, det handlar ju om att få Sony 850 att sluta flagga att det inte finns objektiv i kameran, när jag tydligt ser att det sitter ett objektiv i den. Nu är det fixat i M-läget och det ser bättre ut än någonsin tidigare.

Nja, det är många billiga M42~Sony med chip som har väldigt dålig kontakt. Man får oftast vrida i objektivet, och när man släpper igen tappar man kontakten. Köp en bra t.ex. från James Lao. (dyxum.com)

Kent. Tack för info! Jag har upptäckt att det fungerar ibland med tidsautomatik .A-läge, som bekräftar din ide om dålig kontakt. Leitax rekommenderar också James Lao, så det får bli en order till honom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar