Annons

Inget fel enl. verkstaden

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmalin

Medlem
Har lämnat in min 20d + Canon 50 mm 1,8 objektiv eftersom jag upplever att skärpan ligger för långt fram. Samma problem blir det med mitt Sigma-objektiv (18-125 mm) så jag trodde att allt skulle bli bra efter en justering av huset. Skickade även med testbilder tagna med olika bländare (2,0-5,6) på en lutande tumstock. Skärpan låg för långt fram på 6 av 9 bilder.

Har idag pratat med teknikern på Ljud & bildservice i Linköping (jättetrevlig kille) som sa att han inte kan hitta något fel på kameran. På hans testbilder ligger skärpan precis där den ska och han hade testat både med deras standardtestobjektiv och med mitt 50mm. Han skickade över en bild och det är ju bara att konstatera att han har rätt.

Nu vet jag inte vad jag ska tro. Kliar mig i huvudet och funderar på om jag är helt oduglig på fotograferande - står jag och vaggar fram och tillbaka när jag fotar eller vad är det frågan om?! Fast då borde ju bilderna å andra sidan vara helt oskarpa med slutartider på 1/60!

Kan tillägga att jag oftast tar porträttbilder i hemmiljö + enkel hemstudio och upplever att skärpan inte ligger på ögonen där jag ställt den utan ofta på kinden eller ännu värre nere på magen. Detta oavsett om det är bra eller halvtaskig belysning i rummet.

Kamera + objektiv kommer nu att skickas till Intervision i Malmö för koll av objektivet. Fast eftersom teknikerns skärpetest var bra så törs jag inte hoppas på för mycket. Finns det någon här på forumet som har något tips/förklaring?
 
Fotade du tumstocken då den låg snett eller fotade du en annan pryl som låg vinkelrät mot din kamera brevid ett visst tal på tumstocken som du gick efter. Kan spela en ganska stor roll.

exempel:
 

Bilagor

  • fokus.jpg
    fokus.jpg
    11.3 KB · Visningar: 939
Det är ingen riktigt bra metod eftersom du då inte kan vara säker på var skärpan ställs in, fokuspunkten täcker ett område lite större än den ruta du ser i sökaren.

Bättre är att fokusera på ett enda streck.

Här är min "testrigg", fokuserar på den upprättstående pinnen och avläser felet på den lutande skalan.
 

Bilagor

  • focustesttargetsmall.jpg
    focustesttargetsmall.jpg
    19.8 KB · Visningar: 899
Hej Emma,

Här finns en bra beskrivning på hur man kollar AF på sin kamera:

http://photo.net/learn/focustest/

Använder du den mittersta fokuspunkten och ställer fokus på linjen i mitten, men fokus hamnar på ett annat ställe, så är det troligen din kamera som måste kalibreras.

Jag hade samma problem med min och det var INTE kul :(

Hoppas Intervision kan justera din kamera.

// Przemek
 
Hejsan, och tack för bra testtips! Fast problemet är ju att verkstadens testbilder blir bra, medan jag upplever att skärpan ligger för långt fram. Även om mina testbilder kanske inte blev helt rättvisande så är det ju det problemet jag upplever när jag fotar "på riktigt".
 
Anders Östberg skrev:
Det är ingen riktigt bra metod eftersom du då inte kan vara säker på var skärpan ställs in, fokuspunkten täcker ett område lite större än den ruta du ser i sökaren.

Bättre är att fokusera på ett enda streck.

Här är min "testrigg", fokuserar på den upprättstående pinnen och avläser felet på den lutande skalan.

Lite OT; Var har du hittat mätskalan och den feta linjen? Finns det nån pdf någonstans på nätet? Annars får du ju hemskt gärna maila över en via min profil om du har en :)...

Funderar på att bygga en liknande rigg. Såg riktigt bra ut.

Mvh Magnus
 
Den feta linjen har jag ritat alldeles själv i Powerpoint. :)

Mätskalan finns via länken tre svar upp.
 
Kan mycket väl vara så att *kameran* i sig är Ok, när man testar med verkstadens testobjektiv. Ibland är det dock så, att det är *kombinationen* av kamerahus och en given objektivindivid som inte lirar så bra ihop -- eller rent av att det är objektivet i sig som är feljusterat.

Kan du testa ditt objektiv på en annan kamera, så gör det.

Lämna annars in "hela paketet" för utredning/justering.
 
Ser väl bra ut tycker jag... skärpeplanet ligger på rätt ställe. Bilden som sådan är inte så väldans skarp men enligt EXIF är det 50/1.4 vidöppen och då ser det nog ut ungefär så där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.