Annons

Ingen som har den konstnärliga fotografin som yrke?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
När jag tänker på att jobba som fotograf så tänker jag på att förverkliga en dröm, inte att plåta godispapper, politiker etc. Men i alla diskussioner jag har sett här så handlar fotoyrket om att plåta för kataloger, företag, eller presstidningar.

Vem fotar för konsten? FINNS det någon som lever på det? Isåfall, klarar du att försörja en familj på det?

ds. Lite nyfiken på vad det skulle vara. Tänker på Terje Hellesö och J-P Lahall m.fl. De har väl förverkligat sin dröm antar jag. ds.

Bruno Ehrs är en fotograf som enligt mig ligger nära idealet.
Uppdragsfotograferingar med egen stil, insprierad av sådana som Caspar David Friedrich.

Åke E:son Lindman lever på att fotografera arkitektur och han gör visserligen uppdrag men han är nästan ensam i sitt gebit så han har hyfsat fria händer, inspirerad av andra konstarter.

Jag tror inte Terje ”lever” på sin konstfotografi. Utan föredrag och annat misstänker jag att han hade haft svårt att få det gå runt.
Men, vad vet jag om andras situation, jag har haft fel många gånger förr.

Runt den kreativa skapandetillvaron finns ofta ett moln bestående av föredrag, kurser, stipendium, uppdragsarbeten etc. Målnet är somo moln flest, både ljusa och mörka.

Frågan är också om det är direkt önskvärt att leva 100% på sin själs kreativa produktivitet.

Jag vet tex en konstnaturfotograf som trots miljoninkomst på sitt kreativa skapande varje år vidhåller ett stadigt grepp om sitt yrke på sidan av. Det yrket och den stadiga/trygga inkomst detta ger upprätthåller den så dyrbara konstnärliga friheten.

Det viktiga är väl att hitta en balans där en önskad framtid ev kan formas och utfoldras,,

Själv så har jag valt att skapandet är det viktiga och att det med största säkerhet inte skulle fungera som huvudsaklig inkomstkälla för mig.

Mvh Niclas,

Ps, Kanske de "största" konstnärerna är de som inte behöver inkomst av det skapade verket!?!

Om man skulle leva på sitt konstärliga skapande skulle skapandet automatiskt övergå till att styras av vad kunderna vill ha, och då är det inte konstnärligt i den mening vi menar längre.

Det foto som vi gör konstnärligt - enbart styrt av våra egna tankar, idéer och reflexioner - måste för att kunna vara opåverkat ligga på en nivå som inte styr vår ekonomi.

Jag vill ägna mig åt det jag kallar "Nature Art" och jag vill i en framtid i ökad mån leva på att fota, men jag inser då att jag måste erbjuda mer, för att inte störa mitt "Nature Art"

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar