Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen signal från MBP till min nya Dell 2209WA skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

gaston55

Medlem
hi guys!!
Har införskaffat denna otroliga skärm Dell 2209 WAf
Allt fungerade fint fint fram tills för 3 dgr sedan.
Startade upp Macen och skulle börja redigera lite bilder.
Då står det plötsligt på min nya Dell att det inte kommer någon signal från min MBP.
??????
Har provat allt (tror jag) även ringt Apple supporten och vi gick igenom lite saker utan resultat....hm.
nu börjar jag bli ....trött på detta och undrar om det finns någon med liknande problem och som har lyckats med att lösa detta?!

Jag har garanti kvar på Macen så i värsta fall får jag lämna in den.

HJÄLP!

Ta loss skärmkabeln (i båda ändarna om det finns möjlighet).
Några böjda pinnar? Något skräp i kontakterna?

Sätt tillbaka den ordentligt.

Fortfarande samma problem?

Testa koppla en annan dator till skärmen eller en annan skärm till datorn. På så vis borde du kunna bli lite klarare med om det är skärmen eller datorn som strular.

Tack
Har testat båda och inget resultat, börjar tro att det är Macen....grrr!
Har ägnat timmar att försöka lösa detta utan resultat....slutar med att jag får lämmna ifrån mig macen ett tag för reparation...inte alls kul.

Testat båda som i; testat koppla in annan dator till skärmen samt testat koppla in annan skärm till datorn?

Om inget gav något resultat så är det fel på båda datorerna och/eller båda skärmarna. Jag misstänker att jag missförstod dig nu.

Om det är så att skärmen fungerar med en annan dator, så är nästa steg att klura ut om det är fel på hårdvaran eller mjukvaran hos MACen. Har du tur så är det bara någon tangentbordsswitch du kommit åt, men det borde väl supporten kommit på isf.

En sätt att ta reda på om det är mjukvaran är att testa köra någon live-skiva med t.ex ubuntu för att se om det fungerar där. Gör det det så är det i OSX problemet ligger. Gör det inte det så är det tyvärr ingen garanti för något alls.

Har du testat att trycka fn+F7 några gånger för att byta visningsläge (dubbla skärmar / samma bild på båda mm)? Du kan också ta upp "Displays" i "System Preferences", där kan du se om den externa skärmen är detekterad och i så fall ställa in vilken upplösning och vad den ska visa.

Jag har kört min MBP mot olika externa skärmar, TV-apparater och projektorer utan problem sedan 2007. Det brukar t.o.m fungera bra att bara plugga i/ur den externa skärmen med datorn igång och att den själv känner av och aktiverar bild på bägge skärmarna efter några sekunder.

Lycka till.

Faktum är att fn+ f7 inte funkar??? inget händer i allafall..
Skärmen visar sig inte i preferences så där kan jag inte göra något.
Ubuntu, vad skulle den kunna lösa, kollade på nätet 700 meg att ladda ner.
Fint att ni ställler upp och försöker hjälpa mig ur detta, hoppas vi kommer på något.

Faktum är att fn+ f7 inte funkar??? inget händer i allafall..
Skärmen visar sig inte i preferences så där kan jag inte göra något.
Ubuntu, vad skulle den kunna lösa, kollade på nätet 700 meg att ladda ner.
Fint att ni ställler upp och försöker hjälpa mig ur detta, hoppas vi kommer på något.

Det stämmer, det rör sig om ungefär 700Mb att ladda ned och bränna på en skiva. Du behöver (ska) inte installera något utan köra operativsystemet direkt från skivan. Tanken med detta, är som jag skrev ovan, att isolera felkällan. Om din externa skärm fungerar med ubuntu så vet vi att det inte är hårdvaran som felar utan kan koncentrera oss helt på mjukvaran, dvs OSX och drivrutiner.

Att utesluta felkällor är även tanken med det jag skrev ovan, att testa skärmen med en annan dator och/eller att testa datorn med en annan skärm. Jag har inte riktigt förstått om du gjort något av detta och vad du fått för resultat av det.

Nu har jag provat att få igång F7 utan resultat...haha...detta blir värre och värre...
Sammanfattning:
Kablar ur. inget resultat
Omstart av Mac och Dell: Inget resultat.
Macsuport : inget resultat
Rengjort och kollat stifften: inget resultat.
Spenderat minst 8 timmar med att surfa runt på olika forum för att hitta något motsvarande: Inget resultat

Ok, guys, har ni ytterligare tips och förslag så vet ni vart jag finns!!

Det stämmer, det rör sig om ungefär 700Mb att ladda ned och bränna på en skiva. Du behöver (ska) inte installera något utan köra operativsystemet direkt från skivan. Tanken med detta, är som jag skrev ovan, att isolera felkällan. Om din externa skärm fungerar med ubuntu så vet vi att det inte är hårdvaran som felar utan kan koncentrera oss helt på mjukvaran, dvs OSX och drivrutiner.

Att utesluta felkällor är även tanken med det jag skrev ovan, att testa skärmen med en annan dator och/eller att testa datorn med en annan skärm. Jag har inte riktigt förstått om du gjort något av detta och vad du fått för resultat av det.

Har även kollat med enn annan dator. Skärmen funkar.

Då återstår att lista ut om det är hårdvaran eller mjukvaran i din MAC som krånglar.

Frågan är hur vi gör det på bästa sätt, jag är inte bevandrad i OSX, och du verkar inte så sugen på att testa med en liveskiva.

Håller som bäest på att tanka ner Ubutu. :)

Se till att du får live-skivan (det får du antagligen om du inte väljer något annat explicit).
När du sedan bootar från skivan så ska du se till att välja att prova utan att installera i menyn som kommer upp.

Även om det inte skulle fungera med Ubuntu, så är en liveskiva alltid bra att ha vid eventuellt systemhaveri för att fixa problem och rädda data :)

Även om det inte skulle fungera med Ubuntu, så är en liveskiva alltid bra att ha vid eventuellt systemhaveri för att fixa problem och rädda data :)
Det är möjligt att en Ubuntu live-skiva kan vara bra (om man står ut med deras bruna färgpalett) för att rädda en MS Windows- eller Linux-installation, men för en Mac OS X-installation? Har en Ubuntu live-skiva stöd för att läsa, skriva och reparera filsystemtypen HFS/HFS+?

Det är möjligt att en Ubuntu live-skiva kan vara bra (om man står ut med deras bruna färgpalett) för att rädda en MS Windows- eller Linux-installation, men för en Mac OS X-installation? Har en Ubuntu live-skiva stöd för att läsa, skriva och reparera filsystemtypen HFS/HFS+?

De flesta linux/unix/bsd-distar har stöd för närmare hundratalet filsystem, det skulle förvåna mig om det inte fungerade med HFS/HFS+

Hursomhelst, för det vi vill testa nu, hurvida skärmen fungerar med Ubuntu eller ej, är filsystemskompabilitet irrelevant :)

Menar du från osx skivan?
Rätt uppfattat - installera om från systemskivan - välj Installera& arkivera, så sparas Dina inställningar. Finns enligt min mening ingen anledning att felsöka mhja andra op än det Du använder.

Apple support :D - välkommen i klubben. De kan ju inte läsa innantill alla gånger, än mindre lösa problem som innebär att de ska tänka. Hittar de inget i "manualen" så ger de upp.

Se till att du får live-skivan (det får du antagligen om du inte väljer något annat explicit).
När du sedan bootar från skivan så ska du se till att välja att prova utan att installera i menyn som kommer upp.

Tack Jesper
Jag har hoppat över Ubuntu testet men har den på skiva nu.

Lennart kom med ytterligare ett förslag som jag faktiskt glömt i stridens hetta.
Installera om OSX.
Har gjort så, och inget händer!!!!!!!!!!!!!!!!
Ok, jag har får mer än vad som är hälsosamt av strul så nu blir det mac doctorn!

"Don't undertake a project unless it is manifestly important and nearly impossible" Edwin Land.

Tack grabbar för att ni försökte

" ... inget händer ... " har jag svårt att tro - möjligen att felet kvarstår. Låter därmed som hårdvarufel. Till "doc" är nog nästa logiska steg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto