Annons

Ingen blixt vid liveview

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Sitter här och fotar lite med liveview och blir lite fundersam
När jag kör med liveview så fyras inte min blixt av Yongnuo 460 men kör jag med samma inställningar men slår av liveview så fyras blixten av.
Kameran är en 550D
Hur är detta för er andra?

Hittade nån på flickr som ställt samma fråga och tydligen så verkar det vara så att vi med dom "billigare" canonkamerorna får klara oss utan extern blixt i liveview läget.
Lite trist.

Har ingen 1000D här nu, men jag antar att även den har två olika, mer eller mindre tysta lägen, i Live view. Stäng av dem, så börjar blixten fungera.

Av ren nyfikenhet letade jag reda på en bruksanvisning och kollade själv. Det visade sig att på 1000D saknas den inställningen. Den sker automatiskt om du sätter på en blixt som identifierar sig som en Canonblixt, som exempelvis en 430 EX II, men inte med tredjepartsblixtar som inte fungerar som en Canonblixt.

"Bättre" kamera eller "rätt" blixt är alltså lösningen.

Senast ändrad:
Har ingen 1000D här nu, men jag antar att även den har två olika, mer eller mindre tysta lägen, i Live view. Stäng av dem, så börjar blixten fungera.

Av ren nyfikenhet letade jag reda på en bruksanvisning och kollade själv. Det visade sig att på 1000D saknas den inställningen. Den sker automatiskt om du sätter på en blixt som identifierar sig som en Canonblixt, som exempelvis en 430 EX II, men inte med tredjepartsblixtar som inte fungerar som en Canonblixt.

"Bättre" kamera eller "rätt" blixt är alltså lösningen.
Vet du om det gäller när man fotar genom datorn också?

Nä, det vet jag inte, men det borde det göra, för det har att göra med hur slutarlamellerna rör sig i kameran. När man ska synka en blixt måste första ridån öppna sig när bilden tas. Det är när den öppnat sig som blixten synkas. Men i tyst läge är den ridån redan öppen när bilden tas, så då fungerar inte synkroniseringskretsen.

När man sätter en Canonblixt på kameran känner den av detta och stänger av tyst läge. Skillnaden här är då att på 1000D kan man inte göra det själv, så om man inte har en Canonblixt, då blir det heller inget synkat. Och det borde ju bli samma sak, oavsett om live view går ut till en dator, eller stannar i kameran.

Tack för ditt svar, det är nog säkrast att köpa Canon. Jag har väl nästan bestämt det innan också, men det här är ett ytterligare argument.

(Inom parentes: Nu förstår jag vad du menar med tyst läge, jag funderade en del på det.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar