Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ingen blixt vid liveview
- Trådstartare AnteVante
- Start datum
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Kollat i kamerans bruksanvisning? Där kan svaret finnas.
apersson850
Aktiv medlem
Har ingen 1000D här nu, men jag antar att även den har två olika, mer eller mindre tysta lägen, i Live view. Stäng av dem, så börjar blixten fungera.
Av ren nyfikenhet letade jag reda på en bruksanvisning och kollade själv. Det visade sig att på 1000D saknas den inställningen. Den sker automatiskt om du sätter på en blixt som identifierar sig som en Canonblixt, som exempelvis en 430 EX II, men inte med tredjepartsblixtar som inte fungerar som en Canonblixt.
"Bättre" kamera eller "rätt" blixt är alltså lösningen.
Av ren nyfikenhet letade jag reda på en bruksanvisning och kollade själv. Det visade sig att på 1000D saknas den inställningen. Den sker automatiskt om du sätter på en blixt som identifierar sig som en Canonblixt, som exempelvis en 430 EX II, men inte med tredjepartsblixtar som inte fungerar som en Canonblixt.
Senast ändrad:
Veda59
Aktiv medlem
Vet du om det gäller när man fotar genom datorn också?Har ingen 1000D här nu, men jag antar att även den har två olika, mer eller mindre tysta lägen, i Live view. Stäng av dem, så börjar blixten fungera.
apersson850
Aktiv medlem
Nä, det vet jag inte, men det borde det göra, för det har att göra med hur slutarlamellerna rör sig i kameran. När man ska synka en blixt måste första ridån öppna sig när bilden tas. Det är när den öppnat sig som blixten synkas. Men i tyst läge är den ridån redan öppen när bilden tas, så då fungerar inte synkroniseringskretsen.
När man sätter en Canonblixt på kameran känner den av detta och stänger av tyst läge. Skillnaden här är då att på 1000D kan man inte göra det själv, så om man inte har en Canonblixt, då blir det heller inget synkat. Och det borde ju bli samma sak, oavsett om live view går ut till en dator, eller stannar i kameran.
När man sätter en Canonblixt på kameran känner den av detta och stänger av tyst läge. Skillnaden här är då att på 1000D kan man inte göra det själv, så om man inte har en Canonblixt, då blir det heller inget synkat. Och det borde ju bli samma sak, oavsett om live view går ut till en dator, eller stannar i kameran.