Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen blixt i P, Tv, Av och M

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Har en Canon 50D och en 580 EXII. Har fotat mycket med den och mestadels i M läge.
Från idag får jag inte blixten att avfyra i något av de "kreativa" lägena, men i Grönt Auto går det fint.

Vad för inställning har jag kommit åt?

Har jag den i grön läge ser man att den laddar och dioden tänds, byter jag sedan till något av "kreativa lägen" slocknar den. Har återställt all customs settings i blixten men det hjälpte inte.

Suck.. Har ju använt blixten mycket både i hot shoe och wireless och det har alltid funkat fint.

Ös på med förklaringar!!

Det finns väl en custom function på kameran för 'flash fires' 'yes/no'. Kan den ha något med det att göra?

Det finns väl en custom function på kameran för 'flash fires' 'yes/no'. Kan den ha något med det att göra?

Absolut, men det var det första jag provade utan resultat. Kan tillägga att i allt fipplande så ställde jag den i TTL läge is stället för ETTL då jag stod i Av. Nu lyckas jag inte byta tillbaka. ETTL "utgråat".

Suck!!

Absolut, men det var det första jag provade utan resultat. Kan tillägga att i allt fipplande så ställde jag den i TTL läge is stället för ETTL då jag stod i Av. Nu lyckas jag inte byta tillbaka. ETTL "utgråat".

Suck!!

Ok. Tillbaka i ETTL-läge genom att återställa alla customs i blixten. Alltid nåt..

Ursprungsproblemet kvarstår dock :-(

Senast ändrad:
Även av kameran? Right, då VET vi ju iaf att det var något med kameran, nu till det svåra... Fixa fram problemet en gång till och dokumentera vad du gjorde, så kan du glida in och glänsa lite på forumet nästa gång någon råkar ut för samma sak :D

ANNONS