Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inge mer Tech Pan?

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Fick höra ett otrevligt rykte nyligen. Här är ett citat från en person som varit i mailkontakt med Kodak USA.

"Kodak Technical Pan film will be discontinued,
starting in December of
2004. The 120 format will cease manufacturing at that
point, followed by
the 135mm and long rolls in April, 2005 and lastly the
sheet film sizes
in June of 2005. The suggested replacement is KODAK
T-MAX 100 film.

Regards,

Kevin R.

Kodak Information and Technical Support
Kodak Professional"

/Henri

Hur trovärdigt är ryktet? Det vore ju trist om det var sant. Men jag blir inte förvånad i så fall.

Ifall inte Herr Kevin R. snackar sk*t så stämmer ryktet. Citatet från mailet är iallafall äkta.

Nej, jag blir inte heller förvånad.

/Henri

Undrar vilken yrkesgrupp som har varit volymförbrukarna av techpan? Det är ju knappast fotografer, och jag tror inte att den har sålts som mikrofilm heller eftersom den inte marknadsförts som sådan. Oavsett vad så är det säkert så att digitaltekniken nu lyckats åstadkomma det som den yrkesgruppen behövde.

Good point.
Dessutom är den fasiken inte billig!

Hade den varit iallafall LITE billigare hade man kunnat köpa ett par rullar och ha i frysen ifall man känner sig nostalgisk om nåt decennium.

Det är nog alla specialfilmer som åker först nu när digitaleran kommer med stormsteg.

/Henri

fjalstal skrev:
Vad har man Tech Pan till?

Enligt Kodak så:
* Photomicrography
* Microphotography (Microfilming)
* Solar photography
* Photographing electrophoretic gels
* Laser recording
* Other applications such as slide making, copying, and microfilming that require high or moderately high contrast combined with fine grain and high resolving power

fjalstal skrev:
Vad har man Tech Pan till?
Technical Pan är en kul film. Den är både finkornig och högupplöst. Extremt finkornig. Det är lite som digitalt när det gäller kornigheten men med upplösningen från en bra svartvit film.

Jag kommer att sakna den men har svårt att vara sur med tanke på att jag knappast varit någon storförbrukare. Den är riktigt dyr. Inte bara filmen, utan mest för att jag aldrig vågat använda något annat än Technidol för att framkalla den. Och Technidol är dyrt.

Ett annat kul användningsområde är att fotografera av negativ för att göra dior. Den är speciellt lämplig för det för att den är så lätt att framkalla till lämplig kontrast och för att filmbasen är så klar. Då använder man inte Technidol utan en vanlig framkallare, t ex D76, för att kunna framkalla den till rätt kontrast.

Jag har nog några hemma tror jag. Det blir väl sådär att man aldrig törs använda dem för att man vill spara dem till "rätt" tillfälle :-/

Har kollat www.kodak.com men där står inget. Men det behöver ju inte stämma ;(

Som Jim säger; Technical Pan är en dyr film och kräver mjukframkallare. Den har en mycket känslig emulsion som tecknar rött ljusare och blått mörkare än andra filmer. Jag har bara fotat ett tiotal rullar Technical Pan under de senaste femton åren och känner inget behov av den. Vill jag ha extremt fint korn använder jag mellanformat och Efke R25. Så gott som osynligt korn vid 30x40-förstoringar.

Kodachrome ska visst också försvinna under 2005.

aj aj aj

nej

Synd om den skulle sluta tillverkas. Det är min favoritfilm. Jag brukar framkalla den i Kodak Technidol enligt anvisningarna i kodak publikation p255 med jättebra resultat.

Den ger fint korn och hög upplösning. Småbild med tech pan blir som mellanformat med tex kodak plus-X. En 18x24 förstoring blir alltid helt kornfri. En 24x30 cm förstoring blir nästan kornfri, endast i vissa motivdetaljer kan man se lite korn.

Man kan dock använda Gigabitfilm istället. www.gigabitfilm.de En film av samma typ med ungefär samma upplösning. Gigabitfilm är billigare, dessutom får man med en lite flaska framkallare.

Gigabitfilm är egentligen Agfa Copex skuret och förpackat för vanliga användare.

När jag började med mellanformat så blev extremt fint korn inte längre något jag behövde leta efter. Jag har testat Technical Pan, men klarar mig bättre med Efke R25 som ju är extremt finkornig, lätt att få tag på och framkalla och dessutom väldigt billig.

Är en film bra i småbild så blir den mycket bättre i mellanformat. ;-)

Jag kör storformat också och det blir ju finare korn och bättre, men en småbildskamera är ju onekligen behändigare och ibland behöver man en behöndig kamera OCH hög bildkvalitet. Då är technical pan jättebra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar