Annons

Inga bra fick-kameror, "uppgradera" DS istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Skulle egentligen behöva en ny bra ultra-kompakt men jag hittar inget vettigt för vettiga pengar.

Vill ha så många inställningsmöjligheter som möjligt tillsammans med bildstabilisering i den absolut minsta kameran som det går att få. Skall ha den i väskan för att kunna ta tillvara på alla "Kodak-moment'sen" som min 10 månaders dotter ger mig.

Men, det är helt omöjligt. Hittar inget som är något att ha under 3000 kr.

Därför funderar jag på att väcka liv i min DS och forsätta fota kodak-stunderna med min telefon (W800) men bära med mig DS'en oftare. DS'en har legat i ide ett tag pga dessa förbenade AA-batterier. Jag får helt enkelt det inte att fungera. Jag använder kameran ganska sällan och det klarar AA inte av. Därför funderar jag att lägga pengar på BRA batterier och ny laddare (min rese-hama-med-cigg-kabel smälte). Och dessutom ett nytt standardobjektiv då jag är trött på 18-55'an efter att ha tagit flest kort med mitt 50/1.4.

Tips på skarpa standardobjektiv som ligger kring 2000 ex moms? Eller kanske t.o.m tips på bra ultrakompakt? Batterier? Vågar man chansa på CRV3 eller ej?

Ej laddningsbara CRV-3 har låg självurladdning och tar många kort så det kanske kan vara nått.

Hur det förhåller sig med laddningsvara CRV-3 eller laddningsbara Litium AA vet jag inte men kanske är det samma med dem?

En platt DA 40/2.8 gör också kameran ännu mindre och kanske är en mer användbar brännvidd i många lägen eller kanske ett FA 35/2.

Senast ändrad:
CR-V3 batterier laddas ej ur, man kan låta batterierna vara oanvända flera veckor utan att de tappar kapacitet. Jag får ut runt 1 200 bilder på min DS med CR-V3 i, mot typ 400 - 500 med AA NiHms.

Talar vi mini kompakter med bildstabilisering så har ju nya Pentax Optio A20 inbyggd skakreducering och många manuella inställningar av exponering etc. Autofokus och bildresultat bättre än tidigare versionen. Priset ligger på under 4 000 kr.

Hälsar
R

snysop skrev:
Skulle egentligen behöva en ny bra ultra-kompakt men jag hittar inget vettigt för vettiga pengar.

Vill ha så många inställningsmöjligheter som möjligt tillsammans med bildstabilisering i den absolut minsta kameran som det går att få. Skall ha den i väskan för att kunna ta tillvara på alla "Kodak-moment'sen" som min 10 månaders dotter ger mig.

Men, det är helt omöjligt. Hittar inget som är något att ha under 3000 kr.

Därför funderar jag på att väcka liv i min DS och forsätta fota kodak-stunderna med min telefon (W800) men bära med mig DS'en oftare. DS'en har legat i ide ett tag pga dessa förbenade AA-batterier. Jag får helt enkelt det inte att fungera. Jag använder kameran ganska sällan och det klarar AA inte av. Därför funderar jag att lägga pengar på BRA batterier och ny laddare (min rese-hama-med-cigg-kabel smälte). Och dessutom ett nytt standardobjektiv då jag är trött på 18-55'an efter att ha tagit flest kort med mitt 50/1.4.

Tips på skarpa standardobjektiv som ligger kring 2000 ex moms? Eller kanske t.o.m tips på bra ultrakompakt? Batterier? Vågar man chansa på CRV3 eller ej?

Jag har kört laddbara CRV3 ett par månader nu i min DS och det funkar hur bra som helst. Nu kan kameran ligga ett par veckor och ändå ha fulla batterier. Jag kan starkt rekommendera. Om du inte fotar mycket med kamrean just nu kan du ju även köre de icks laddningsbara...de räcker till typ 1000 bilder.

CR-V3

Om du väljer CR-V3 så kolla priset. Priset varierar mycket, alltfrån ca 200 kr till 69 kr/batteri. Billigast hittills är ONOFF som har Duracell för 69 kr och Varta för 89 kr

/Mats

Är det inte en risk att man blir lätt kräver för mycket av en kompakt om man redan är bortskämd med en dslr? Man vill att den ska kunna allt som systemkameran kan och dessutom gå ner i fickan.

Ett alternativ kanske skulle vara sigmas nya kompakt med fast mostsvarande 28mm i småbildsformat och sensor stor som på en dslr.

Men jag håller med om att DS med standardzoom plus motljusskydd och grejer kan vara rätt bökig att plocka med sig. Med en fast 50:a så blir den iofs betydligt smidigare, men 50mm är inte brännvidden för mig om jag bara ska ha en så jag har eventuellt planer på att skaffa mig ett manuellt 24mm att ha som normal och få ett mer portabelt paket.

Köp bättre batteri o ett liten pannkaksoptik typ 35 så får du väll en "normal" eller varför inte en ännu smalare.....

Re: Re: Inga bra fick-kameror, "uppgradera" DS istället?

quarc skrev:
Jag har kört laddbara CRV3 ett par månader nu i min DS och det funkar hur bra som helst. Nu kan kameran ligga ett par veckor och ändå ha fulla batterier. Jag kan starkt rekommendera. Om du inte fotar mycket med kamrean just nu kan du ju även köre de icks laddningsbara...de räcker till typ 1000 bilder.

Vilka uppladdningsbara kör du med? Vill helst inte köra med icke laddningsbara.

Re: Re: Re: Inga bra fick-kameror, "uppgradera" DS istället?

snysop skrev:
Vilka uppladdningsbara kör du med? Vill helst inte köra med icke laddningsbara.

Mina är av märket Digital NCR-V3

Köpte på Kjell & Co har jag för mig. Den bästa köpet jag gjort till min kamera tror jag.

varför inte köpa en "intelligent" AA-batteriladdare med övervakning/[delta]V-avkänning och låta batterierna sitta där i tills du ska ha med dig kameran nånstans? då har du ju alltid laddade batterier.

Fuji moments!

snysop skrev:
Fujifilm F30! Den har ingen bildstabilisering men är å andra sidan väldigt bra på högre iso, och den har bländar-och slutarautomatik (inget helmanuellt läge dock). Får lätt plats i fickan. Kolla på en sån vetja.
/Pia

Fuji

Pia är nog inne på rätt kamera men tror att F31 är ute nu med "ansiktesingenkänningsfokus", F11 är nog vettig oxå.
Sigman som nämns har APS-C format och kommer nog första halvåret -07, men den går nog på det dubbla mot din budget.

PANASONIC DMC-FX01

...vet inte vad du menar med ultrakompakt, men... DMC-FX01 har hyffsad vidvinkel för att vara en kompaktkamera, bildstabilisator, bra optik samt borde få plats i en handväska. Begränsar dig ju rätt hårt då du vill ha stabilisator i kameran, tycker dock detta är ett bra alternativ.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FX01svart

EDIT: såg förövrigt att just Cyberphoto kategoriserade FX01 som just "ultrakompakt" :)

Tack för era tips! Håller på å kikar på kamerorna ni tipsat om men än så länge har vi inte bestämt oss. Kanske kan man byta bildstabiliseringen mot allväder/UW-skyddad?

Att vi måste bli med en liten kamera är givet. Inomhusbilderna tagna med telefonen är under all kritik, gryniga och hemska. Utomhusbilderna är dock godkända.

Blev en Ixus 65'a och mellanskillnaden mot F30 lägger jag på 2 st CR-V3-laddare inkl batteri. :)

Tack alla för hjälpen!

quarc skrev:
Mina är av märket Digital NCR-V3

Köpte på Kjell & Co har jag för mig. Den bästa köpet jag gjort till min kamera tror jag.

Jag hade tänkt att inhandla en K100D inom det snaraste och har funderat lite på det här med batterier.

Hittade på Kjell & Company laddningsbart CR-V3 och laddare.

Batteri:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=32202&path=2100000,2405000

Laddare:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44650&path=

Men räcker de här batterierna längre än vanliga AA 2800mAh, dessa är ju bara på 1350mAh?

Jag läste också på Pentax hemsida att de varnar för laddningsbara CR-V3 batterier, kan man köra med det ändå? Det verkar ju som en hel den folk gör det.

Edit: kom på nu att den laddaren jag länkade till bara kan ladda ett batteri åt gången vilket inte är så smart, så om någon annan har tips på laddare som tar mins 2st CR-V3 samtidigt så är jag tacksam.

Senast ändrad:
AA batterierna slutar att fungera trots att det finns energi kvar pga av att spänningen blir för låg för kameran, skulle jag tro :=) Iaf så håller CRV3 minst lika länge. Om inte spänningen från batterierna överstiger 3 volt så mycket skulle jag inte vara orolig. NCRV-3 har nästan ingen självurladdning och klarar nog kyla bättre. Förhoppningsvis tål de även fler laddcykler, mina AA är betydligt sämre efter bara 6 månader.

Edit ser att batteri följer med laddaren så den kostar ju bara 150 spänn

Senast ändrad:
Du vet ingen laddare som tar två CR-V3? Det går ju 2st i kameran så om man kan ladda båda smatidigt skulle det ju varit bra mycket smidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar