Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingångskameror

Produkter
(logga in för att koppla)

spalm

Ny medlem
Måste tyvärr starta en ny "hjälp mig hitta min första systemkamera"-tråd eftersom de andra inte riktigt täcker mina behov...

Jag tittar för tillfället på olika ingångsmodeller för de 5 "största" kameratillverkarna. Med pris på ca 4000-5000 inkl. kitobjektiv.

Det jag vill ha är en skön kamera, med knappar på rätt ställe. Detta är antagligen upp till mig att känna o klämma, men tar gärna emot tips och förslag.

Det vikigaste är dock expansionerna! Jag kommer ju vilja köpa objektiv till kameran i framtiden. Antagligen ett reseojektiv och men framförallt ett makro. Då jag har en förkärlek för att fota närma hellre än långt borta.
Hur ser möjligheterna ut till de olika märkena? (Kan tänka mig priser på 1000-2000 kr per objektiv)

Vad är egentligen viktigt mer än det jag nämt? Bildmässigt antar jag att jag ändå inte kan se skillnad på märkena. Menyerna och inställningsmöjligheterna lär ju vara någerlunda lika?

Ps. Nu är det så att farsan har en gammal Konica, från 80 talet tror jag. Jag har inte den framför mig nu, men den liknar Konica TC eller T4... Kommer objektiven till den passa en ny Sony kamera?

Nej, Konicas objektiv passar inte Sony, som använder Minolta A-bajonett.

Det spelar inte så stor roll vilken kamera Du fastnar för. Den ska passa Din hand och Du ska trivas med den. Allt tjafs om att en viss kamera är bättre än en annan är just bara tjafs. Det går att rangordna alla kameror i vilken ordning man vill ha dem, bara man väljer "rätt" egenskap att rangordna efter - vikt, brus, fps, upplösning etc. - det säjer egentligen inte så mycket.

Kläm och känn - bilda Dig en egen uppfattning om vilka som passar Din hand. Lusläs sedan specs och titta på de egenskaper som Du anser vara kritiska för det Du vill fotografera - skit i vad andra fotograferar - lita på Din egen instinkt.

Jag tror att Du kommer att hitta en vettig kamera som passar Ditt behov, bara genom att vara systematisk och lita på vad Du tycker. Alla moderna DSLR levererar rimligt bra bilder för de investerade pengarna. Visst finns det kameror som levererar ohyggligt bra bilder, men då är det inte längre konsumentkameror och de har en helt annan prislapp.

Alla moderna kameramärken har ett rimligt utbud av objektiv och tillbehör, men det går naturligtvis att hitta luckor i sortimentet. Fastna inte för vad Du INTE kan göra med ett visst system, utan titta på vad Du faktiskt KAN åstadkomma. Var dock uppmärksam på de brister som finns, om de begränsar vad Du vill göra med kameran / kameramärket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar