Annons

Infrabilder med irfilter och Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha bra tips på hur arbetsflödet för att ta infra-bilder bör vara Jag har en Canon 20 D och just köpt ett B+W filter 092 från Cyberphoto. Vilka inställningar bör jag t ex göra i Photoshop Elements 7.0 sen för att få till den riktiga ir-effekten? Tacksam om jag kunde få lite tips och gärna exempel på någon bra länk eller bok som man kan skaffa som beskriver det hela.

/Roland

Det finns bra artikel om det hela i artikeldatabasen, jag tror att det är Patrik Adolfsson som skrev den.

Nu måste jag bara fråga.. Jag är inte bevandrad i IR fotografering, men har för mig att man inte kan ta "riktiga" IR foton med digitalkamera?

Rätta mig om jag har fel...
Är det inte så att en digitalkamera kan inte se den frekvensen av ljus som IR består av??

mvh
Stefan Krantz

Nu måste jag bara fråga.. Jag är inte bevandrad i IR fotografering, men har för mig att man inte kan ta "riktiga" IR foton med digitalkamera?

Rätta mig om jag har fel...
Är det inte så att en digitalkamera kan inte se den frekvensen av ljus som IR består av??

mvh
Stefan Krantz

Jag får väl rätta då ;)

Testa att ta en bild med halvlång slutartid på en fjärrkontroll (med någon knapp nedtryckt) så själva dioden kommer med i bild, så ser du snabbt att digitalkamerorna även är känsliga för IR :)

Olika kameror är dock olika känsliga, beroende på hur starkt IR-block-filter som sitter framför sensorn.

Men genom att montera på ett IR-pass-filter (som alltså blockerar allt synligt ljus och enbart släpper igenom IR-ljus) så kan man ta "äkta" IR-bilder. Är man mer avancerad så kan man konvertera sin kamera (antingen själv, eller så skickar man till något företag som gör det) genom att byta ut filtret som sitter precis framför sensorn till ett som enbart släpper igenom IR-ljus. I samband med det brukar man även, om man skickar in kameran, justera fokus för ett objektiv, eftersom IR inte fokuserar på samma avstånd som synligt ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar