Annons

Info om PS elements till canonanvändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut mitt över 10 år gamla PS 7 mot elements 14. Vill gärna veta om följande funktioner fungerar med Elements:
1. Snabbkommando som ctrl L, ctrl M och dylika.
2. Finns händelsepensel så att man kan pensla in alla bildjusteringar utan att använda lager (som på urgamla ps7) eller liknande pensel.
3. Finns skuggor/högdagar som specifik justering (ej på ps 7)
4. Finns högpassskärpning
5. Fungerar insticksprogram som Noiseware (som jag använder selektivt med händelsepenseln)
6. Kan DPP överföra 16.bits tiff till elements (frågan är om DPP hittar elements så att rawfilen kan överföras som tiff)
7. Finns cameraraw i elements och är det i så fall samma version som ligger i stora PS

Det var några av det viktyigaste funktioner som jag behöver kunna använda. Finns det någon (helst canonanvändare pga punkt 6) där ute som har svaren på några punkter eller alla så är jag mer än tacksam. Kan inte hitta relevanta fakta på varken Canons eller Adobes hemsida.
 
Funderar på att byta ut mitt över 10 år gamla PS 7 mot elements 14. Vill gärna veta om följande funktioner fungerar med Elements:
1. Snabbkommando som ctrl L, ctrl M och dylika.
2. Finns händelsepensel så att man kan pensla in alla bildjusteringar utan att använda lager (som på urgamla ps7) eller liknande pensel.
3. Finns skuggor/högdagar som specifik justering (ej på ps 7)
4. Finns högpassskärpning
5. Fungerar insticksprogram som Noiseware (som jag använder selektivt med händelsepenseln)
6. Kan DPP överföra 16.bits tiff till elements (frågan är om DPP hittar elements så att rawfilen kan överföras som tiff)
7. Finns cameraraw i elements och är det i så fall samma version som ligger i stora PS

Det var några av det viktyigaste funktioner som jag behöver kunna använda. Finns det någon (helst canonanvändare pga punkt 6) där ute som har svaren på några punkter eller alla så är jag mer än tacksam. Kan inte hitta relevanta fakta på varken Canons eller Adobes hemsida.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor men kan tipsa om att denna helgen har Dustin tokrea på Elements 14.
https://www.dustinhome.se/activity/...6e1fbe3&elqaid=1495&elqat=1&elqCampaignId=974
 
1. Snabbkommando som ctrl L, ctrl M och dylika.

7. Finns cameraraw i elements och är det i så fall samma version som ligger i stora PS.

1. Åtminstone ctrl+L men jag tror att många andra också fungerar

7. CR i elements är mycket begränsad. Finns exponeringsfliken och skärpefliken samt något till.
 
Det stora problemet med Elements, förutom begränsade funktioner i ACR, är att den inte hanterar 16-bitars filer fullt ut. Lagerhanteringen tex. (Om det nu inte ändrats i de allra senaste versionerna.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.