Annons

Info om nödvändliga tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoné

Avslutat medlemskap
Hej, mitt första inlägg här och till detta bör kanske nämnas att jag precis har startat lära mig om Kameran och dess funktioner. Har länge och är mycket intresserad av foto och allt roligt/spännande man kan göra. Har gått 3års media utbildning med inriktning (rörlig bild) men har alltid mest varit intresserad av foto.

Med detta förklarat vill jag ha enkla svar och inte så mycket (slang, förkortningar eller advancerat proffs snack)

Köpte för ett tag sen en EOS 350D via bra kontakt 7000kr med original lins 15-55mm? (kommer inte ihåg vilka mm´s det var men tror det va så). Snackade med en kille i en affär om vad man nödvändligt skaffa till kameran för att få ett långvarit topskick på den. Han sneglade mot sina hyllor och sa, - Väska, uv-filter, mummellins+linsmummel och en mummel. Blev lite misstänksam och gick till nästa affär och köpte en passande väska till kameran.

Älskar att fotografera och efter min turkiet resa med min 350D i högsta hugg så kan jag bara säga att jag älskar det ännu mer.

Så till min fråga, till er som gort fellen gråtit över "Varför lysnade jag inte" "Det där **** kostade ju bara 150kr" "om jag bara haft ***" osv.

Vad ska jag berika min foto arsenal med?

Tack på förhand till alla er som läst igenom min icke så interesant "story of my life".

mvh Marin

ps. Dyslektiker ds.

Först och främst välkommen till fotosidan.

Det finns egentligen ingenting du MÅSTE köpa till din kamera, men man märker rätt snabbt om man känner sig begränsad av den utrustning man har.

Tex så kan jag tänka mig att du vill ha lite mer räckvidd än vad ditt objektiv har? (om du nu endast äger 18-55 objektivet). Då kan det vara på plats att köpa ett till till kameran med lite längre brännvidd.
En 70-300 zoom brukar vara ett ypperligt komplement.

Här kan du jämföra på ett ungefär vilka bildvinklar du får vid olika brännvidder. (Sök gärna på fotosidan om "brännviddsförlängning" också)
http://consumer.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focal_length.html

Känner du dig begränsad av att du inte kan ta så många bilder utan att tömma kameran behöver du mer minne.

Om du fotar mycket i dåligt ljus och tycker dina blixtbilder blir tråkiga kan du kompletera med tex en ljusstark normal och en riktig blixt t.ex.

Ett uv-filter som säljaren pratade om använder man ofta som skydd framför frontlinsen på kameran men behövs egentligen inte.

Som komplement till Kristoffers inlägg kan jag rekommendera att du skaffar ett motljusskydd till ditt/dina objektiv. Se bara till att du får ett som passar just det objektivet, annars kan det komma med på bild/inte göra tillräcklig nytta. UV-filter är som sagt mest stötdämpare, kostar inte många kronor och är roligare att spräcka än frontlinsen om du slår i någonstans...

Väska har du köpt... Om du köpte en som precis räcker till i dagsläget så får du vara beredd att köpa en större allt eftersom prylarsenalen växer...

För övrigt; låt behoven växa fram! Det är lätt att köpa på sig en massa prylar som man sen måste bära med sig fast man sällan använder dem. Testa dig fram och om du exempelvis märker att "jag kommer inte tillräckligt nära hur jag än försöker" så kanske det är läge för en telezoom (det kommer, tro mig!).

Glöm inte heller bearbetningen i datorn. Photoshop Elements eller om ekonomin tillåter Photoshop CS2 är aldrig fel!

Men, som sagt, fortsätt som du har börjat; plåta plåta plåta... Så ger det sig snart vad du behöver. Det finns mästerliga fotografer som hela livet kört med ett kamerahus och ett objektiv. Sen finns det de som ser ut som "igelkottar"... ;-)

/P

Jag vill bara lägga till att iaf min huvudsakliga användning till uv-filter är att när jag putsar bort skit och smuts, ofta i fält med en icke lämplig trasa, så vill jag inte putsa på frontlinsen.

Stativ kan du börja fundera över med =)
Blir mycket, välkommen till uppgraderingsträsket.

Svar till Kristoffer:
Rolig sida det där, när man kan se hur långt man kan zooma. Nästan som att fota genom en kikare.

Ett fast objektiv? 50mm mestadels för porträtt stående stilla med stativ?. Har hört detta från någon .

Saker som redan är på inköps gång är.
+*gb minne
+blixt vet dock inte vilket märke man ska använda hur många "dioder" man ska ha.
Nytillkomet 70-200, men märke?

Har sett att många använder sigma, funkar?

Tack så mycket för ditt varma välkomnande.

Senast ändrad:
Svar till Per:
Fick en del roliga program med mig från skolan. Annars är det inte mycket svårare än att fråga min underbart trevliga rektor. :)

DING!
uv-filter nerstopat i inköpspåsen.

Zoné skrev:
Svar till Per:
Fick en del roliga program med mig från skolan. Annars är det inte mycket svårare än att fråga min underbart trevliga rektor. :)

DING!

Jag är inte alls avis, nääääää då...! ;-)

/P

Zoné skrev:
Svar till Per:

DING!

Stoppa ner ett polarisationsfilter också när du ändå är igång! Hjälper mot bl a speglingar i fönster, vatten etc.
Ger också en fylligare himmel när man fotar i 90° vinkel från solen.

Det är förstås inte ett måste om du är lite händig i Photoshop.

Tes skrev:
Stoppa ner ett polarisationsfilter också när du ändå är igång! Hjälper mot bl a speglingar i fönster, vatten etc.
Ger också en fylligare himmel när man fotar i 90° vinkel från solen.

Det är förstås inte ett måste om du är lite händig i Photoshop.

Polarisationseffekten är väl inte så lätt att fixa till i PS? Eller syftade du bara på den fylligare himlen då kanske?

Perfekt.. Får be mamma åka innom apoteket på vägen hem från jobbet :p

Nu börjar det lika något. :)

Här ska det shoppas, skönt att det inte bara är flickvänen som får såga så numera.

Tips på var man kan hitta filter och dyligt billigt?
Pricerunner har sjunkigt i minna ögon (Den som "skänker" mest ser billigast utt) tror det har blivit lite coruption där, men man vet ju alldrig.

Tack till er alla som hjälpt mig gå bankrut :)

Jag fick tag på mina två enda filter som jag någonsin använder (UV och Polfilter) via en polare som var i USA och köpte dem svinbilligt på BHPhoto åt mig... Filter är extremt billiga i USA av någon anledning (inte bara pga av dollarn).

Annars är www.technikdirekt.de hyffsat billiga...

Zoné skrev:
Perfekt.. Får be mamma åka innom apoteket på vägen hem från jobbet :p

Nu börjar det lika något. :)

Här ska det shoppas, skönt att det inte bara är flickvänen som får såga så numera.

Tips på var man kan hitta filter och dyligt billigt?
Pricerunner har sjunkigt i minna ögon (Den som "skänker" mest ser billigast utt) tror det har blivit lite coruption där, men man vet ju alldrig.

Tack till er alla som hjälpt mig gå bankrut :)

Jag har köpt en hel del på ebay.uk.com, en del saker är riktig fläskbilliga där.
Har både köpt begagnat och nytt.

videren skrev:
Polarisationseffekten är väl inte så lätt att fixa till i PS? Eller syftade du bara på den fylligare himlen då kanske?

Nä, det krävs lite händighet som sagt, och det är inte speciellt roligt heller! =) Men visst syftade jag på himlen i första hand.

Tipsar också om www.zebramedia.com om du ska köpa prylar. Allt är inte original kanske jag bör tillägga men det finns mycket billigt.

Köpte batteri till min 20D därifrån. 196,- istället för canons original för 600.-
Leveransen var framme på 2 dar och batteriet funkar finfint!

Tur att man tillhör cybergenerationen. Men är ändå inte hellt övertygad om säkerheten på att skicka objektiv på posten.

Kan varna er för detta! Jobbade på posten ett tag i sommar. Det finns INGEN respekt på era paket stora som små kastas dom in släp, trillar körs på osv.

Får väll handla av någon trevlig här på fotosidan :)

Någon som har 70-300mm till salu?

Zoné skrev:
Tur att man tillhör cybergenerationen. Men är ändå inte hellt övertygad om säkerheten på att skicka objektiv på posten.

Kan varna er för detta! Jobbade på posten ett tag i sommar. Det finns INGEN respekt på era paket stora som små kastas dom in släp, trillar körs på osv.

Får väll handla av någon trevlig här på fotosidan :)

Någon som har 70-300mm till salu?

Nä, men jag har en urbillig blixt som iallafall passade på min analoga 300 som du kan få köpa och öva med om du vill. Men den är förstås väldigt manuell jämfört med Canons egna modeller!
Kan förstås prova den på 20D:n först för att se om den fyrar av alls... =)

Vilken bra tråd!

Precis den typen av info jag letar efter! Har sett att dom på siba.se säljer 350D med lenskit för 7990 kr. Sounds good to me!
Så jag sitter också och klurar på vad jag behöver för tillbehör. Som tur är, är det ju snart jul så man kan ju skicka en önskelista till tomten (läs mamma & pappa) med saker man behöver. Typ extra batteri, objektiv, minne, stativ mm.

Har någon nåt mer tips på vad man behöver så skriv gärna in det här!

Sen har jag en liten fråga. Vad är motljusskydd? Vad gör det för nytta alltså? Och samma fråga när det gäller polarisationsfilter.

En sak till. Är ute efter ett typ 70-300mm men vet inte vilket jag skall ta. Har sett att det finns något canon för typ 2300 kr och något sigma för typ 1400 kr. Vad tycker ni?

Re: Vilken bra tråd!

madelenrisberg skrev:
Precis den typen av info jag letar efter! Har sett att dom på siba.se säljer 350D med lenskit för 7990 kr. Sounds good to me!
Så jag sitter också och klurar på vad jag behöver för tillbehör. Som tur är, är det ju snart jul så man kan ju skicka en önskelista till tomten (läs mamma & pappa) med saker man behöver. Typ extra batteri, objektiv, minne, stativ mm.

Har någon nåt mer tips på vad man behöver så skriv gärna in det här!

Sen har jag en liten fråga. Vad är motljusskydd? Vad gör det för nytta alltså? Och samma fråga när det gäller polarisationsfilter.

En sak till. Är ute efter ett typ 70-300mm men vet inte vilket jag skall ta. Har sett att det finns något canon för typ 2300 kr och något sigma för typ 1400 kr. Vad tycker ni?

Polfilter och motljusskydd (bla) kan du läsa om här med pedagogiska exempel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3692.htm

Sigmas 70-300 diskuteras utförligt i denna tråd (Canons vet jag inget om): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44453

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar