Annons

Införskaffning av prisvärd softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Hejsan
Har för ett tag sedan köpt Elichrome D-lite 2 paketet med en 65 och en 55 cm softbox och känner nu att jag vill ha något större (inte bara för att känna mig mer manlig). Då budgeten inte är den största så är det följande jag funderar på
70*140 eller 80*120 från kaffebrus eller deras 120 octabox. Vilken tror ni kommer att passa mig bäst.
Det jag fotograferar är oftast porträtt allt från enbart ansikte till helkropp. Vill alltså lägga runt 1000 kr och få något som är klart användbart för att ge snygg ljussättning för helkroppsbilder. Så alla tips är ytterst välkommna!

Noterade nu att även cyberphoto tycks ha billiga softoboxar av dörr som nu också är ett allternativ.

jag skulle nog ha köpt mig octaboxen från kaffebrus. men allt är ju beroende på vilken typ av ljus du är ute efter..

Det jag framförallt är ute efter med detta inköp är att få ett jämnt ljus över hela personen som fotografers som det är nu så blir benen ganska mörka vilket inte känns bra.

Man kan köra vrålbudget oxå =), typ ett upphängt lakan, som här. Blir mjukt och fint ljus.

Bilagor

• telefon_07.jpg
    telefon_07.jpg
    75.9 KB · Visningar: 462
Hur stor octabox kommer en 200w blixt kunna klara av att driva?

Och visst borde en 120cm räcka mer än väl för att ge jämnt och fint ljus på en person? Eller måste jag gå ännu större?

Senast ändrad:
hubas skrev:
Hur stor octabox kommer en 200w blixt kunna klara av att driva?

Och visst borde en 120cm räcka mer än väl för att ge jämnt och fint ljus på en person? Eller måste jag gå ännu större?

Det räcker med 120cm om du kan ha den nära modellen. Ljuset avtar ganska fort med avståndet. Det är dock svårt att ha den nära en modell som är 180cm lång och samtidigt få bra ljus på benen/fötterna, därför köpte jag en 170cm bouncer. Så om du håller dig till korta modeller, <180cm så funkar det. 200Ws är tillräckligt, jag kör mina 300Ws på nästan lägsta effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar