Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inför den allra första sessionen

Produkter
(logga in för att koppla)

holmberg_1

Ny medlem
Hejsan alla kunniga där ute.

Det kom en förfrågan till mig för ett kort tag sedan om att vara med på en studiosession. Snabb i truten som man är var det inte mycket att tveka om, utan jag tackade direkt ja utan en tanke på vad jag gav mig in på...
Det är en TFP som skall göras, vi är i nuläget tre fotografer och två modeller (vilka råkar vara tvillingar).

I alla fall..

Det har dykt upp en hel del frågetecken som jag hoppas få svar på:

1) Någon därute som har koll på det här med modellreleasen och hur man ska ställa sig till den? Verkar finnas mer än en (1) version där ute på internet.

2) Ska man verkligen ge bort bilderna i originalstorlek till modellen? (det här kan diskuteras har jag en känsla av)

3) Vilka rättigheter har jag som fotograf?

4) Vilka är mina skyldigheter som fotograf?

5) Är det modellen (modellerna) som bestämmer vad jag som fotograf får använda bilderna till? ("modellbilder.se":s release)

6) Hur många kontrakt ska i vårt fall skrivas?

Hur brukar ni göra som kan detta?

1) Någon därute som har koll på det här med modellreleasen och hur man ska ställa sig till den? Verkar finnas mer än en (1) version där ute på internet.

Modellbilder.se har en bra release du kan använda dig av.

2) Ska man verkligen ge bort bilderna i originalstorlek till modellen? (det här kan diskuteras har jag en känsla av)

Ja varför ska du inte göra det, det är ju vitsen med TFP, du får en modell att öva på och hon får bilder som "betalning"

3) Vilka rättigheter har jag som fotograf?
inom vilket område ? samma som i vanliga fall om ni inte skriver annat i releasen.

4) Vilka är mina skyldigheter som fotograf?
Att leverera det ni kommer fram till.

5) Är det modellen (modellerna) som bestämmer vad jag som fotograf får använda bilderna till? ("modellbilder.se":s release)
Nej det kan man väl säga avgörs av releasen (varsin kopia)

6) Hur många kontrakt ska i vårt fall skrivas?
1 st i 2 exemplar.

1. Vilken version ni använder är inte det viktiga utan att ni båda är överrens. Jag har använt modellbilders i flera år. Skriv två lika så får ni var sitt, båda skriver under båda.

På releasen står vad modellen får, är du osäker så säg att det är din första gång och att du inte kan lova några bilder alls. Eftersom det är fler fotografer så tror jag inte det är något problem.

2. Jag brukar lägga upp ett web-album med bilderna i 600x800 storlek så att modellen kan välja sina favoriter, sedan kommer vi överrens om vilka som skall redigeras och hur. Skickar sedan de redigerade i original (ev beskurna) till modellen.

Grundläget (rent juridiskt) är att du som fotograf har alla rättigheter. Du har tagit bilden och därmed är upphovsrätten automatiskt din, det behövs inget avtal om det.

Genom att skriva ett kontrakt (modellrelease) så ger du modellen rätt att använda bilderna under de förhållanden ni kommer överens om. Och hon ger dig rätt att använda dem så som ni kommer överens om.

Om ingen modellrelease skrivs så är det (rent juridiskt) så att modellen har ingen rätt att använda bilderna på något sätt, utan att först fråga dig om lov. Du som fotograf har däremot rätt att använda dem utan att fråga modellen, förutom i reklamsammanhang där modellen först måste tillfrågas.

Releasen är alltså mer till för modellen än fotografen. Men det är alltid bra att ha på papper vad man kommit överens om, från båda parter. Se bara till att ni också förstår vad det är ni kommer överens om. Vissa färdigformulerade uttryck kanske inte alltid är så klasklara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar