Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inet VOX för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frukten

Medlem
Står i begrepp att under våren låta min nuvarande bärbara dator få spela andrafiol och istället köpa en stationär dator.

Jag har tittat runt lite och noterar att många handlare har prisvärda paket med egenbyggda datorer men att dessa främst riktar sig till gamers. Undantaget är Inet som med sin VOX-serie tycks ha en lite annan profil. Den jag ff a tittat på är den här: http://www.inet.se/produkt/1517083/vox-define-i7-3770k-ssd
Är det någon som har en åsikt om hur den skulle kunna fungera till bildbehandling (och på sikt även kanske lite videoredigering)? Jag noterar att CPU:n är en modell som kan överklockas och att detta inte är något jag är ute efter, men det är väl heller i sig inget problem?

Det är frestande att plocka ihop ett eget paket och låta Inet skruva ihop den, men jag måste erkänna att min kunskap brister. Jag har egentligen noll koll på nätaggregat, cpu-kylare och sådana saker. Samtidigt är det kanske ett bra sätt att få ihop ett prisvärt paket.

Jag använder mig av Lightroom och ska snart investera i CS6 och det är dessa program datorn ska klara av. Kameran är en D800 och dess tämligen bastanta filer.
 
Jag köpte från Inet och är nöjd. Det var något år sedan och då tyckte jag deras priser var väldigt konkurrenskraftiga men jag vet inte hur det är idag.

Jag utgick från ett av deras standardpaket och la till lite mer minne. Jag la också till en extra SSD så jag har en som systemdisk och jag har en som arbetsdisk. Arbetsdisken använder jag för årets bilder, Lightrooms databs och Camera Raws cache.
 
Tack för era svar!

Den där datorn såg ju riktigt trevlig ut, Ubbe. Och en ssd som systemdisk är heller ingen dum idé, särskilt som priserna numera är rätt humana.

Jag tänkte jag skulle maila eller ringa Inet och höra om man kan ändra lite i deras specar och sen kolla lite vad det isf skulle kosta. I annat fall får jag ju slänga ihop ett eget paket och be de bygga.

Datorn jag har är en i7 med 16 GB ram så det rullar på rätt bra trots allt. Tanken är främst en mer framtidssäker dator där man kan uppgradera delar när behov uppstår istället för att köpa helt ny dator med några års mellanrum.
 
Det ser helt ok ut för bildbehandling. Jag hade möjligen funderat på följande tillägg. Kortläsare. Ytterligare en till SSD-disk. Ytteriligare 16 GB minne.
 
Tack för era svar!

Den där datorn såg ju riktigt trevlig ut, Ubbe. Och en ssd som systemdisk är heller ingen dum idé, särskilt som priserna numera är rätt humana.

Jag tänkte jag skulle maila eller ringa Inet och höra om man kan ändra lite i deras specar och sen kolla lite vad det isf skulle kosta. I annat fall får jag ju slänga ihop ett eget paket och be de bygga.

Datorn jag har är en i7 med 16 GB ram så det rullar på rätt bra trots allt. Tanken är främst en mer framtidssäker dator där man kan uppgradera delar när behov uppstår istället för att köpa helt ny dator med några års mellanrum.

Möjligtvis att du skall välja ett moderkort med socket 2011 istället för 1155. Därmed kan du hantera mer RAM och bättre processor. Om du sen har nytta av det idag vet jag ej.
 
Datorn jag har är en i7 med 16 GB ram så det rullar på rätt bra trots allt. Tanken är främst en mer framtidssäker dator där man kan uppgradera delar när behov uppstår istället för att köpa helt ny dator med några års mellanrum.

Så du har en i7 med 16GB RAM idag?

Du är det väl bättre att slänga in ett par SSD i den och köra på med den.

Att köpa en ny "likadan" dator idag bara för att vara "framtidssäker" tror jag inte på.

Men jag är ju ingen hårdvaru expert...
 
Jag skulle inte heller köpa en ny maskin idag om jag redan satt på en i7. I med så mycket minne du får plats med, och ett par SSD och köp en ny maskin om 2-3 generationer.
 
Jag bör kanske förtydliga mig... Jag har idag en bärbar med i7 och 16 GB ram som fungerar utmärkt till den bildbehandling jag ägnar mig åt. Dock är själva hushållet i behov av en dator till. Dels eftersom jag reser en del och då har med mig datorn och dels för att min sambo arbetar en del hemifrån och därför behöver tillgång till dator även när jag är på resande fot. Till detta ska läggas en 4-årig son som börjat upptäcka datorer.

Jag är därför mån om att den nya dator som ska köpas ÄVEN lämpar sig till bildbehandlig, men jag sitter inte i sjön hårdvarumässigt på något sätt.

Det är heller inte aktuellt med inköp förrän senare i vår men jag vill veta lite vad jag ska titta efter.
 
Känns som om du betalar en hel del för ett GTX 660 som du aldrig kommer använda så länge du inte ska spela Battlefield på lunchen.
Jag hade plockat ihop en dator som bygger på 2011 socket och lagt så lite pengar som möjligt på ett grafikkort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.