Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Industriexteriörer i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Är det någon som känner till någon eller några bra industriexteriörer för fotografering i Stockholm. Gärna tegel och grus samt så centralt som möjligt. Är billös i väntan på min nya kärra ...

Det gamla gasverket vid Ropstens tunnelbanestation (mot Lill-Jan skogen) är fullt med gamla häftiga tegelbyggnader. 10 minuter från centralen!

Dessutom ligger det en Porschehandlare i närheten om ni skulle vilja lösa bilproblemet samtidigt :)

mvh

Fredrik Persson

Beckholmen

Var idag en kort sväng förbi Beckholmen vid Djurgården och där pågår en hel del varvsarbete just nu men om det kan kallas industri vet jag inte...

Vill rekommendera Finnboda varv. Tror inte att det har börjat byggas där än - hela området ska bli bostäder så man vet ju inte hur länge det finns kvar. Har varit ute där och plåtat en hel del. Mycket spännande miljöer! Missa inte heller den gamla begravningsplats som ligger brevid.
// npet

Brnkebergstorg?

Vad finns där?

Är ute efter en exteriör med stora ytor som ser ut att vara plats för en riven industri

Ok, jag brukar iofshitta min på regeringsgatan un för tiden..:)

Men vad finns av intresse på Brunken?
Industri?

Värtverket !!

Gasverket är ett bra tips, tillsammans med Värtaverket. Jag jobbar just där och byggnaderna är inte bara vackra utan även ett industriellt arv, Ferdinand Boberg och hans adept Gustaf de Frumieries har ritat merparten av byggnaderna, de gamla alltså. Första byggnaden restes 1903.

Sen är även de nya byggnaderna intressanta, inte ur ett byggnadshistoriskt perspektiv men ur ett samtida industriellt. Största skorstenen är förövrigt Stockholms högsta byggnad, ett par meter högre än Kaknästornet, har själv vart upp och utsikten är häpnadsväckande.

Jag har själv funderat på att fota här, problemet är endast att då jag väl är här (varje vardag) tycks dagarna bara springa förbi och till helgen har jag svårt att motivera mig att besöka jobbet...*s*

// Axel

Senast ändrad:
Det stämmer det, Siljaterminalen ligger just framför. T-banestation Gärdet eller Ropsten. Tar du bilen så är det Lidingövägen som gäller. Du /Ni kan inte missa det, hållmärke kan vara den stora Ackumulator tanken som till kvällen är upplyst av ett blåskimmer.

// Axel (kom hit dagtid annrs är det risk för att det är låst, just nu pågår en massa byggnadsjobb och jag tror man kan smita in obemärkt för att fota lite...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar